08 Mayıs 2023
Seçim simülasyonu yazı dizimizin bugünkü bölümünde Samsun, Siirt, Sinop, Sivas, Tekirdağ, Tokat, Trabzon ve Tunceli illerini ele alacağız.
Bu simülasyon, il il yapılmış bir kamuoyu çalışması değildir. Bu yazının sonunda detaylı olarak açıklanan varsayımlar altında, alternatif ittifak modelleriyle ve farklı oy oranlarında ne tür sonuçlar ortaya çıkabileceği hakkında kamuoyuna fikir vermeyi hedeflemektedir. |
Samsun, 1.368.488 nüfusuyla Türkiye’nin 16. büyük ili. Kayıtlı seçmen sayısı 1.023.803 olan Samsun, son seçimdeki gibi TBMM’ye 9 milletvekili gönderecek.
İttifak partilerinin ayrı listelerle seçime katılacağı Samsun’da simülasyonumuzu Senaryo 1 üzerinden yapacağız:
Simülasyon sonuçlarına göre Samsun’da AKP 5, MHP 1, CHP 2, İYİP 1 milletvekili kazanıyor.
2018’de aldığı yüzde 52’lik oy oranı -anket ortalamalarına paralel olarak simülasyonumuzda 8 puan azalarak yüzde 44 olarak varsayılsa da- AKP’nin oy miktarı yine de Samsun’daki 9 sandalyenin 5’ini kazanmasına yetiyor.
İldeki son sandalye 81.862 oy sınırıyla AKP’nin oluyor. Bu sandalyenin en yakın takipçisi 30 bin oy eksikle İYİP. Eğer İYİP Samsun’daki oy oranını yüzde 18’e yükseltirse AKP’ye giden son vekilliği kapabilir.
Samsun’da son seçimde de 6-3 olan Cumhur İttifakı’nın Millet İttifakı karşısındaki üstünlüğü devam ediyor.
Simülasyona temel alınan oy oranlarındaki değişim elbette bu sonuçları etkileyecektir.
Samsun’da 2018 seçim sonuçları şöyleydi:
YSK'nın ilan ettiği kesin aday listesine göre Samsun’da adayların listedeki sırası, ad, soyad, öğrenim ve meslek bilgileri şöyle:
ADALET VE KALKINMA PARTİSİ
MİLLİYETÇİ HAREKET PARTİSİ
CUMHURİYET HALK PARTİSİ
İYİ PARTİ
YEŞİLLER VE SOL GELECEK PARTİSİ
TÜRKİYE İŞÇİ PARTİSİ
Nüfusu 331.311 olan Siirt’te 201.801 kayıtlı seçmen var.
Siirt son seçimde olduğu gibi TBMM’ye 3 milletvekili yollayacak.
TİP’in aday göstermediği Siirt’te diğer ittifak partileri seçime ayrı listelerle katılacağından analizimizi Senaryo 4 üzerinden yapacağız:
Siirt’te 3 sandalyenin AKP ve Yeşil Sol arasındaki dağılımı bu seçimde de aynı kalıyor: AKP 1, Yeşil Sol 2.
Siirt’teki son sandalye 42.933 oy sınırıyla Yeşil Sol’a gidiyor. Bu sandalyenin en yakın rakibi AKP, ancak AKP’nin bu sandalyeyi kazanabilmesi için oyunu yaklaşık 10 puan artırarak yüzde 50’ye çıkarması gerekiyor. Bu da çok mümkün görünmüyor.
Siirt’te farklı ittifak senaryoları da durumu değiştirmiyor.
2018’deki seçimde Siirt’te durum şöyleydi:
YSK'nın ilan ettiği kesin aday listesine göre Siirt’te adayların listedeki sırası, ad, soyad, öğrenim ve meslek bilgileri şöyle:
ADALET VE KALKINMA PARTİSİ
MİLLİYETÇİ HAREKET PARTİSİ
CUMHURİYET HALK PARTİSİ
İYİ PARTİ
YEŞİLLER VE SOL GELECEK PARTİSİ
220.799 nüfusa sahip olan Sinop’ta kayıtlı seçmen sayısı 171.700.
Son seçimde olduğu gibi Sinop Meclis’e bu seçimde de 2 milletvekili gönderecek.
Cumhur, Millet ve Emek-Özgürlük ittifaklarındaki partiler seçime ayrı listelerle katılacağından analizimizi Senaryo 1 üzerinden yapacağız:
Simülasyon sonucunda sonuç 2018’in tekrarı oluyor: AKP 1, CHP 1.
Sinop’ta farklı ittifak politikaları da milletvekili dağılımını değiştirmiyor.
Sinop’ta bir partinin 2 milletvekilini de alması için en büyük rakibinin iki katından fazla oy alması gerekiyor.
Sinop’ta 2018 seçim sonuçları şöyleydi:
YSK'nın ilan ettiği kesin aday listesine göre Sinop’ta adayların listedeki sırası, ad, soyad, öğrenim ve meslek bilgileri şöyle:
ADALET VE KALKINMA PARTİSİ
MİLLİYETÇİ HAREKET PARTİSİ
CUMHURİYET HALK PARTİSİ
İYİ PARTİ
YEŞİLLER VE SOL GELECEK PARTİSİ
TÜRKİYE İŞÇİ PARTİSİ
634.924 kişinin yaşadığı Sivas’ta 460.401 kayıtlı seçmen var.
Sivas, son seçimde olduğu gibi TBMM’ye 5 milletvekili gönderecek.
Üç büyük ittifakın partilerinin ayrı listelerle seçime gireceği Sivas’ta simülasyonumuzu Senaryo 1’e göre yapacağız:
Simülasyonumuzda varsayılan ve bu yazıların altında her gün paylaştığımız oy ortlamalarına göre, Sivas’ta milletvekili dağılımı 2018 seçimindeki gibi oluyor: AKP 3, MHP 1, CHP 1.
Cumhur İttifakı’nın bir önceki seçimde yüzde 73,62 olan toplam oy oranı, simülasyonumuzda neredeyse 10 puan düşüşle yüzde 63,73 olarak varsayılmasına karşın bu değişim milletvekili dağılımına yansımıyor.
Cumhur İttifakı’nın kaybettiği 10 puandan yalnızca 4 puan kadarı Millet İttifakı’nın oylarına yansıyor. Bu da CHP ya da İYİP’in fazladan milletvekili çıkarmasını sağlayamıyor.
Cumhur İttifakı’nın Millet İttifakı karşısındaki 4-1’lik üstünlüğü, farklı ittifak senaryolarında da değişmiyor.
Sivas’ta 2018 seçim sonuçları şöyleydi:
YSK'nın ilan ettiği kesin aday listesine göre Sivas’ta adayların listedeki sırası, ad, soyad, öğrenim ve meslek bilgileri şöyle:
ADALET VE KALKINMA PARTİSİ
MİLLİYETÇİ HAREKET PARTİSİ
İYİ PARTİ
YEŞİLLER VE SOL GELECEK PARTİSİ
TÜRKİYE İŞÇİ PARTİSİ
CUMHURİYET HALK PARTİSİ
Nüfusu 1.142.451 olan Tekirdağ’da 857.250 kayıtlı seçmen var. Son seçimlerde TBMM’ye 7 milletvekili gönderen Tekirdağ, Yüksek Seçim Kurulu’nun nüfus değişimlerini dikkate alarak milletvekili sayısını artırdığı 4 ilden birisi oldu.
Meclis’e 8 vekil yollayacak Tekirdağ’da ittifak partileri seçime ayrı listelerle giriyorlar. Bu nedenle simülasyonumuzu Senaryo 1 üzerinden yaptık:
Millet İttifakı’nın Cumhur İttifakı karşısında üstün olduğu Tekirdağ’da milletvekili dağılımı şöyle oluyor: AKP 3, CHP 4, İYİP 1.
Tekirdağ’dan seçilen son vekil 71.711 oy sınırıyla AKP’den. Bu sandalye için yakın bir rakip görünmüyor.
Tekirdağ’da milletvekili sayısı 7’den 8’e çıkmasaydı milletvekili dağılımı aynen 2018’deki gibi olurdu ve CHP sadece 3 milletvekili çıkarırdı.
Tekirdağ’da 2018 seçim sonuçları şöyle:
YSK'nın ilan ettiği kesin aday listesine göre Tekirdağ’da adayların listedeki sırası, ad, soyad, öğrenim ve meslek bilgileri şöyle:
ADALET VE KALKINMA PARTİSİ
MİLLİYETÇİ HAREKET PARTİSİ
CUMHURİYET HALK PARTİSİ
İYİ PARTİ
YEŞİLLER VE SOL GELECEK PARTİSİ
TÜRKİYE İŞÇİ PARTİSİ
Nüfusu 596.454, kayıtlı seçmen sayısı 439.561 Tokat, son seçimlerdeki gibi TBMM’ye yine 4 vekil gönderecek.
İttifak partilerinin ayrı listelerle seçime girdiği Tokat’ta Senaryo 1 üzerinden analiz yapacağız:
Simülasyonumuzun Tokat için çıkardığı sonuçlara göre AKP 3, CHP 1, İYİP 1 milletvekili kazanıyor.
MHP Tokat’ta sahip olduğu bir koltuğu İYİP’e kaptırmış görünüyor.
Ancak İYİP’in 51.537 oyla kazandığı bu koltuk sallantıda. MHP 1.200 kadar ek oyla bu koltuğu geri alabilir.
Cumhur İttifakı’nın kaçırdığı fırsat
Eğer AKP ve MHP ayrı listelerle değil de tek listeyle seçime girmiş olsaydı (Senaryo 8) Cumhur İttifakı 3 yerine, bir önceki seçimde olduğu gibi yine 4 sandalye kazanabilirdi:
Bu sonuçseçime ayrı listelerle giren Millet İttifakı partileri için de geçerli. Millet İttifakı da tek listeyle girseydi Cumhur ittifakının Senaryo 8’deki avantajını ortadan kaldırabilirdi.
Tokat’ta diğer senaryolarda Cumhur İttifakı’nın Millet İttifakı karşısındaki 3-2 üstünlüğü değişmiyor.
Tokat’ta 2018 seçim sonuçları şöyleydi:
YSK'nın ilan ettiği kesin aday listesine göre Tokat’ta adayların listedeki sırası, ad, soyad, öğrenim ve meslek bilgileri şöyle:
ADALET VE KALKINMA PARTİSİ
MİLLİYETÇİ HAREKET PARTİSİ
CUMHURİYET HALK PARTİSİ
İYİ PARTİ
YEŞİLLER VE SOL GELECEK PARTİSİ
TÜRKİYE İŞÇİ PARTİSİ
Nüfusu 818.023 olan Trabzon’da 611.823 kayıtlı seçmen var. Trabzon, 2018 seçimlerindeki gibi Meclis’e yine 6 milletvekili gönderecek.
İttifak partilerinin ayrı listelerle seçime girdiği Trabzon’da Senaryo 1 üzerinden hareket edeceğiz:
Simülasyon sonuçlarına göre Trabzon’daki vekil dağılımı 2018’deki gibi oluyor: AKP 4, CHP 1, İYİP 1.
Trabzon’un son sandalyesi 66.680 oy sınırıyla AKP’nin oluyor. Bu sandalye için en yakın rakip AKP’nin ittifak ortağı MHP: Eğer MHP oylarını 11 bin kadar daha artırıp yüzde 12,22’ye yükseltirse son sandalyeyi AKP’nin elinden alabilir.
Simülasyonun sonuçlarına göre Trabzon’da AKP ve MHP oyları toplamda 10 puan düşmesinin milletvekili dağılımına etkisi olmuyor. Millet İttifakı bu 10 puandan sadece 5 puanını kendi hanesine yazdırabiliyor.
Trabzon’da uygulanabilecek farklı ittifak politikaları da bu sonuca etki etmiyor. Her durumda Cumhur İttifakı 4, Millet İttifakı 2 Vekil kazanıyor.
Trabzon'un Ekrem İmamoğlu'nun memleketi olduğunu, bu kentteki mitinglerinin büyük ilgi gördüğünü not edelim. Bu durumun milletvekili seçimlerine yansıyıp yansımayacağını 14 Mayıs akşamı öğrenebileceğiz.
Trabzon’da 2018 seçim sonuçları şöyleydi:
YSK'nın ilan ettiği kesin aday listesine göre Trabzon’da adayların listedeki sırası, ad, soyad, öğrenim ve meslek bilgileri şöyle:
ADALET VE KALKINMA PARTİSİ
MİLLİYETÇİ HAREKET PARTİSİ
CUMHURİYET HALK PARTİSİ
İYİ PARTİ
YEŞİLLER VE SOL GELECEK PARTİSİ
TÜRKİYE İŞÇİ PARTİSİ
Nüfus değişimleri nedeniyle bu seçimde milletvekili sayısı düşürülen 4 ilden birisi de Tunceli oldu. Nüfusu 84.366, kayıtlı seçmen sayısı 65.518 olan Tunceli, bu sefer, son seçimdekinin aksine 2 değil sadece 1 milletvekili seçecek.
Bu nedenle ilde en yüksek oyu alan parti, yüzde 7’lik ülke barajını aşmış olmak kaydıyla tek milletvekili sandalyesinin sahibi olacak.
TİP’in aday göstermediği Tunceli’de Senaryo 4 üzerinden ile bakalım:
Simülasyonumuz, CHP ve Yeşil Sol’un rekabet edeceği koltuğun sahibinin Yeşil Sol olacağını gösteriyor.
CHP bu koltuk için Yeşil Sol’la rekabet ediyor. CHP’nin ekstra 10 bin oy alarak ildeki tek sandalyeyi kazanması mümkün. Ancak 10 bin oy Tunceli için yaklaşık yüzde 17 anlamına geliyor.
Tunceli’de 2018 seçim sonuçları şöyleydi:
YSK'nın ilan ettiği kesin aday listesine göre Tunceli’de adayların listedeki sırası, ad, soyad, öğrenim ve meslek bilgileri şöyle:
ADALET VE KALKINMA PARTİSİ
MİLLİYETÇİ HAREKET PARTİSİ
CUMHURİYET HALK PARTİSİ
İYİ PARTİ
YEŞİLLER VE SOL GELECEK PARTİSİ
Gelecek yazıda Şanlıurfa, Uşak, Van, Yozgat, Zonguldak, Aksaray, Bayburt ve Karaman simülasyon sonuçlarını paylaşacağım.
Simülasyonun uygulandığı sekiz ittifak senaryosu 14 Mayıs 2023'te yapılacak milletvekili seçimleri için hazırladığımız seçim simülasyonunda, her seçim çevresinde farklı ittifak biçimleri dikkate alınarak olası sonuçlar sekiz farklı ittifak senaryosunda ele alındı. DEVA Partisi, Gelecek Partisi, DP, DSP, Hüda Par ve BBP; AKP ve CHP listelerinden seçime gireceğinden ayrıca ele alınmadı. Baraja takılmayacağı görülen üç ittifakın (Millet, Cumhur, Emek ve Özgürlük ittifakları) dışında kalan partiler, hesaplamada DİĞER adı altında birleştirildi. Ülke barajını aşacak üç ittifak ve partilerinin seçim çevrelerindeki anlaşmalarına bağlı olarak, olası bütün senaryolar simülasyona dahil edildi. Bu senaryolar şöyle: Senaryo 1: Cumhur, Millet ve Emek Özgürlük ittifaklarındaki partiler seçime AYRI listelerle girerse… Senaryo 2: Cumhur ittifakındaki partiler AYRI, Millet ve Emek Özgürlük ittifaklarındaki partiler ORTAK listelerle seçime girerse… Senaryo 3: Cumhur ve Emek Özgürlük ittifaklarındaki partiler AYRI, Millet ittifakındaki partiler ORTAK listeyle seçime girerse… Senaryo 4: Cumhur ve Millet ittifaklarındaki partiler AYRI, Emek ve Özgürlük İttifakı'ndaki partiler ORTAK listeyle seçime girerse… Senaryo 5: Cumhur İttifakı'ndaki partiler ORTAK, Millet ve Emek Özgürlük ittifaklarındaki partiler AYRI listelerle seçime girerse… Senaryo 6: Cumhur, Millet ve Emek Özgürlük ittifaklarındaki partiler ORTAK listelerle seçime girerse… Senaryo 7: Cumhur ve Millet ittifaklarındaki partiler ORTAK, Emek ve Özgürlük İttifakı'ndaki partiler AYRI listelerle seçime girerse… Senaryo 8: Cumhur ve Emek Özgürlük ittifaklarındaki partiler ORTAK, Millet İttifakı'ndaki partiler AYRI listelerle seçime girerse… |
Simülasyonun dayandığı varsayım ve veriler
Toplamı 64 milyon 113 bin 941 olarak açıklanan yurt içi (Yİ) ve yurt dışı (YD) seçmen sayıları YSK'dan alınmıştır. (Dizinin ilk 11 yazısında YSK kesin verileri ulaşılabilir olmadığı için yurt içi seçmenlerin illere / seçim çevrelerine göre dağılımı 31 Aralık 2022 tarihli Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi (ADNKS) verileri temel alınarak tahmin edilmiştir.) Seçime katılım oranında, 24 Haziran 2018'de yapılan son TBMM seçimine katılım oranı temel alınmıştır. Uzmanların, seçimin önemi nedeniyle 14 Mayıs'ta katılım oranının biraz daha yükseleceği tahmini senaryolara yansıtılmıştır. Böylece, yurt içi (Yİ), yurt dışı (YD) seçime katılım oranları sırasıyla yüzde 89 ve yüzde 55 olarak kabul edilmiştir. Yüzde 89'luk yurt içi katılım oranına, her seçim çevresinde 2018 seçimlerindeki katılım düzeyi 1,0095 oranında artırılarak ulaşılmıştır.
Geçerli Oy Oranı Geçerli oy oranının, her seçim çevresinde bir önceki parlamento seçimindeki gibi olacağı kabul edilmiştir. Oyların Partilere Genel Dağılımı 14 Mayıs seçimleri için ilan edilen kayıtlı seçmen sayısına yukarıda paylaştığımız seçime katılım ve geçerli oy oranları uygulanarak, her seçim çevresindeki olası geçerli oy sayısına ulaşıldı. İkinci adımda; ilgili seçim çevresi için hesaplanan "geçerli oy" sayılarından, Türkiye geneli için "geçerli oy" sayısına ulaşıldı. Geçerli oyların partilere dağıtılmasında, partilerin Türkiye genelinde alacağı tahmin edilen oy oranları temel alındı. Tahmini oy oranlarında, kamuoyu araştırma şirketlerinin yaptığı anketlere yansıyan oylarının ortalaması esas alındı. Simülasyonda kullandığımız oy oranları, Nisan ayında yapılan ve kamuyouna yansıyan anket sonuçları ortalaması üzerinden yenilendi. Yeni yayınlanacak araştırma sonuçları da dikkate alınarak 11 Mayıs'ta son bir güncelleme daha yapılacaktır. Türkiye Raporu'nun derlediği Avrasya, Aksoy, Yöneylem, Metropoll, MAK, Saros, ORC, ADA ve Bulgu araştırma şirketlerinin anket sonuçlarının ortalaması, araştırmalarındaki şeffaflık ve tahminlerindeki isabet nedeniyle en güvenilir kamuoyu araştırma şirketlerinden olan KONDA'nın kamuoyuna yansıyan oranlarıyla birleştirilerek Nisan oy oranlarına ulaşıldı. Oyların Seçim Çevrelerinde Partilere Dağılımı Her parti için hesaplanan toplam geçerli oyun seçim çevrelerine dağıtılmasında, her partinin bir önceki seçimde o seçim çevresinde elde ettiği nispi/oransal gücü temel alındı. Örneğin; 2018 seçimlerinde A partisinin aldığı toplam 1000 oyun 50 adedi (yüzde 5) Diyarbakır'dan, 20 adedi (yüzde 2) Samsun'dan gelmiş olsun. 14 Mayıs 2023 seçimi için A partisinin toplam oyu 1500 olarak hesaplandıysa, bu 1500 oyun 75'i (yüzde 5) Diyarbakır'dan, 30'u (yüzde 2) Samsun'dan alınmış olarak varsayılacaktır. Önceki seçimde yer almayan partilerin oylarının seçim çevrelerine dağılımında ise şu yöntem izlendi: DEVA ve Gelecek partilerinin seçim çevrelerindeki oransal durumları, yukarıda açıklanan hesapların ortaya koyduğu AKP eğilimlerine göre, Yeşil Sol Parti'nin oransal durumu da HDP'deki eğilime göre tahmin edildi. TİP'in oransal durumu, CHP ve HDP eğilimleri sırasıyla yüzde 70 ve yüzde 30 oranlarında yansıtılarak tahmin edildi. Aynı şekilde, Zafer Partisi ağırlıklandırılması MHP üzerinden, Memleket Partisi de CHP üzerinden yapıldı. Milletvekili Dağılımı Hesabı Yurt dışı geçerli oylar da önce yukarıdaki gibi tahmin edilerek her seçim bölgesine ağırlıklı olarak dağıtıldı. Ardından, partilerin yurt dışı oylardaki ağırlığı dikkate alınarak partilerin seçim bölgesindeki oylarına eklendi. Milletvekili dağılımının hesaplanmasında siyasi partilerin her seçim çevresinde sahip olduğu yurt içi ve yurt dışı oylarının toplamı dikkate alındı. Yüzde 7'lik ülke barajını sadece 3 ittifakın (Millet, Cumhur, Emek ve Özgürlük) geçebileceği, bu ittifakların dışında kalan partilerin listelerinden milletvekili seçilemeyeceği varsayılmıştır. Ülke barajına takılma olasılığı bulunmayan üç ittifaktaki partilerin yukarıda açıklanan hesaplarla elde edilen oylarından hareketle, d'Hondt yöntemi kullanılarak milletvekili dağılımı yapıldı. D'Hondt Yöntemi Uygulaması Bu yöntemde baraj sorunu olmayan partilerin seçim bölgesindeki oyları alt alta yazılır. Daha sonra her partinin oyu sırasıyla 1'e, 2'ye, 3'e,… ta ki o seçim çevresinden çıkacak toplam milletvekili sayısına ulaşana kadar bölünür. Elde edilen sayılar büyükten küçüğe doğru sıralanır ve milletvekillileri bu sırayla o sayıların karşısındaki partilere dağıtılmış olur. İttifak oylarının hesaplanması Partilerin ittifak gereği ortak listeyle seçime girmeleri durumunda alacakları toplam oyun, seçime ayrı ayrı girselerdi alacakları oyların basit toplamı olacağı varsayılmıştır. Her seçim çevresinde ve/veya parti için farklı sonuçlar doğurabilecek ittifak politikaları, oyların basit toplamından farklı sonuçlara neden olabilecektir. Ancak simülasyonda hesaplama zorluğu ve çok büyük etki yaratmayacağı düşünüldüğü için bu etkilerin toplamı sıfır olacağı kabul edilerek ihmal edildi. Simülasyon Hakkında Bir Uyarı 2018 seçimi verileriyle test edildiğinde oldukça güvenilir şekilde çalışan bu simülasyonun birçok önemli faktörü göz ardı ettiği unutulmamalıdır. Bu simülasyon, il il yapılmış bir kamuoyu çalışmasının ürünü değildir. Açıklanan varsayımlar altında, alternatif ittifak modelleriyle ve farklı oy oranlarında ne tür sonuçlar ortaya çıkabileceği hakkında kamuoyuna fikir vermeyi hedeflemektedir. Depremin neden olduğu, boyutları ve sonuçları tam olarak bilinmeyen seçmen mobilitesi başta olmak üzere bazı önemli faktörler, simülasyonun bu durumdan etkilenen seçim çevreleri için daha ihtiyatlı okunmasını gerektirmektedir. |
Sertuğ Çiçek kimdir?Sertuğ Çiçek, Ankara'da doğdu. Yenimahalle Öğretmen Kubilay İlkokulu ve Mustafa Kemal Lisesi Orta kısmında okudu. Elektroniğe olan merakı nedeniyle başladığı Yenimahalle Endüstri Meslek Lisesi Elektronik Bölümü'nü 12 Eylül 1980 darbesi döneminde iki yıl ara vermek zorunda kaldığı için ancak 1983 yılında bitirebildi. Aynı yıl girdiği Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi (Mülkiye) İktisat Bölümü'nden 1987 yılında mezun oldu. Gazeteciliğe 1989 yılında Cumhuriyet Gazetesi Ankara Bürosu'nda başladı. Sırasıyla gece, belediye ve ekonomi muhabiri olarak çalıştı. YÖK'ün düzenlediği yurtdışı yüksek lisans ve doktora bursu sınavını kazanarak 1993 yılında İngiltere'ye gitti. Birmingham Üniversitesi'nde ekonomi yüksek lisans (MsSoc) programını bitirdi. Türkiye'ye dönükten sonra Kırıkkale Üniversitesi'nde mecburi hizmetini tamamladı ve 2005'te istifa ederek özel sektöre geçti. İstanbul'da dershane sektöründe yöneticilik ve öğretmenlik yaptı. 2015'ten bu yana, Cumhuriyet'te işe girmesini teşvik ederek kendisini gece muhabirliğinden kurtaran Mülkiye sıralarından arkadaşı Doğan Akın'ın kurucusu olduğu T24'ün genel koordinatörlüğünü sürdürüyor. |
Yerel seçimlere katılmayan ve geçersiz oy kullananların sayısı, rekor denebilecek bir artışla, 15 milyon kişiyi aştı. Seçimlerin en çarpıcı genel sonucu CHP’nin AKP’yi geçerek birinci parti olmasıysa, ikinci çarpıcı sonuç da AKP oylarının 4,2 milyon kadar azalması oldu. AKP’nin ardından en büyük mutlak oy kaybı 1,7 milyon ile İYİ Parti ve 1,1 milyon ile MHP’de gözleniyor. Oylarını mutlak olarak artıran partiler arasında ise 3,3 milyon ile CHP, 2,8 milyon ile YRP, 639 bin ile DEM Parti öne çıkıyor. İşte il il, parti parti 31 Mart 2024 yerel seçimlerine toplu bir bakış…
Millet İttifakı partilerinden parlamentoya milletvekili taşıyan CHP’nin TBMM Grubu’nun küçülmesi, 14 Mayıs seçimlerinden beri tartışılıyor
İlk turda yurt içinde yüzde 88,08 olan seçime katılım oranı bazı illerde yüzde 65'e kadar düştü.
© Tüm hakları saklıdır.