Geleceğin mesleklerini ve üretim sistemlerini etkileyecek olan bir başka unsur ise, Sanal Gerçeklik, Artırılmış Gerçeklik ve Karma Gerçeklik olarak adlandırılan yeni gözlükler ve uygulamalardır. Bu gözlüklerin özelliklerini ve fonksiyonlarını daha önce, T24'te yazdığım için çok detaylı tekrarlamayacağım. Ancak her birini kısaca tanımlamaya çalışayım:
Sanal Gerçeklik (VR): Yazılımcıların gerçek dünya ile hayal ettikleri dünyayı birleştirerek kullanıma sundukları sanal ortamdır. Bu kavram, en yaygın kullanımıyla, oyunlar için kullanılmaktadır. Oysa sanal gerçeklik sadece oyundan ibaret değildir. Pek çok iş dalında sanal gerçeklik teknolojileri kullanılmaktadır.
Modern mimarlık firmaları, tasarım ve modellemelerini artık maketler yoluyla değil, sanal gerçeklik teknolojileri ile yapmaktadır. Projeyi uygulayacak olan teknik ekip, projenin tüm detaylarını üç boyutlu bir ortamda görebilmektedir.
Bir başka kullanım alanı ise fabrikaların daha kurulmadan önce yapılan simülasyonlarıdır. Üretim süreçleri sanal gerçeklik ortamında yaratılarak, üretim daha başlamadan her türlü denetimin yapılabilmesi sağlanmaktadır. Böylece, üretim sürecinde ortaya çıkması muhtemel hatalar ve problemler önceden tespit edilerek giderilmektedir. Bu ise sıfır hata ile üretim hedefinin gerçekleşmesini sağlamaktadır.
Fuarcılık da artık sana ortama taşındı. Koskoca iş makinelerinin, askeri araçların, yatların bir mekanda sergilenmesi yerine, sunumları sanal gerçeklik teknolojileri ile daha ucuza ve daha detaylı olarak yapılabiliyor.
Sanal gerçeklik uygulamalarının en yoğun kullanılacağı sektörlerden biri de eğitim sektörüdür. Yabancı dil derslerinden coğrafyaya, tarihten matematiğe pek çok dersin bu ortamda verilmesinin planlaması yapılmaktadır. Özellikle laboratuvar derslerinin bu ortamda yapılacak olması hem ders kalitesini artıracak hem de laboratuvar maliyetini düşürecektir.
Kadavra peşinde koşan tıp öğrencilerinin de imdadına bu teknoloji yetişmiştir. Her türlü organı, ellerine almış hissi ile sanal ortamda inceleyebilmektedirler.
İmalat sanayiinde pek çok eğitim artık sanal gerçeklik uygulamaları ile yapılmaktadır. Çalışanlar, gözlerine taktıkları sanal gerçeklik gözlükleri vasıtasıyla, kimseye ihtiyaç duymadan her türlü eğitimi alabilmektedirler.
Astronot ve Havacılık eğitimlerinin sanal gerçeklik teknolojileri ile yapılmaya başlaması hem vakit hem de maliyet tasarrufu sağlamıştır. Katılımcıların, hata yapma korkusu olmadan eğitim almaları onların performansını da artırmaktadır.
Artırılmış Gerçeklik: Sanal Gerçekliğin tersine, bu teknolojide temel görüntü gerçektir. Gerçek görüntü, bilgisayar ya da dijital cihazların zenginleştirdiği, ses, görüntü, grafik, GPS görüntüleri gibi verilerle birleştirilir. Bir anlamda gerçek görüntü, değişik dijital teknolojilerle geliştirilen görüntülerle birleştirilerek, zenginleştirilmektedir. Zenginleştirme gerçek zamanlıdır ve çevredeki ögeler ile etkileşim içindedir.
Askerlerin kullandığı artırılmış gerçeklik gözlükleri sayesinde hedefler artık daha kolay tespit edilip, yok edilebilmektedir. Pilotlar kafalarına taktıkları kasklar sayesinde 360 derece görüş alanına sahip olmakta ve düşman hedeflerini çok daha kolay tespit edebilmektedirler.
Artırılmış gerçeklik teknolojisinden askerler yok etmek için yararlanırken doktorlar ise hayat kurtarmak için yararlanmaktadırlar.
Doktorlar, bir hologram ekran sayesinde, hastaların MR ya da diğer tahlil sonuçlarını üç boyutlu ortamda inceleyip, daha kesin teşhisler koyabilmektedirler.
İlk defa gittiğiniz bir şehirde yürüyüşe çıktığınızı varsayalım. Şehri tanımak için artık bir rehbere ya da turist otobüslerinin kulaklıklı ses sistemlerine ihtiyacınız yok. Akıllı telefonunuzda açacağınız konum (Location) tabanlı bir uygulama ile bir yandan gitmek istediğiniz adrese yönlendirilirken diğer yandan da geçtiğiniz yerlerdeki alış veriş dükkânlarını, yeme-içme mekânlarını, tarihi yerlerini gerçek görüntü üzerinde gösterecektir.
Bu teknolojiyi müzelerde de kullanmanız ve keyifle bilgilenmeniz mümkün. Müzede yer alan tüm objeler hakkında çok detaylı bilgi sahibi olabilirsiniz.
Artırılmış gerçeklik uygulamacılarının en yaratıcı oldukları sektörlerden biri de pazarlama ve reklam sektörleridir. Bir ürün kutusu üzerinde ya da bir durakta gördüğünüz bir reklamı telefonunuzun kamerasında açtığınızda, hareketli görüntüler eşliğinde mesajı almış olursunuz.
İmalat sanayinde kullanımı ise oldukça çeşitlidir. Örneğin üretilen bir otomobilin dayanıklılığını test etmek için artık bir duvara çarptırmıyorlar. Ya da bir üretim biriminde oluşan bir arızayı gidermek için merkezden bir uzmanın gelmesi beklenmiyor. Araç sanal ortamda duvara çarptırılıyor, arıza ise uzman kendi bulunduğu şehirden sanal ortamda bağlanarak, ürünün tamirini yapabiliyor.
Karma Gerçeklik teknoloji ve uygulamaları, Sanal Gerçeklik ve Artırılmış Gerçeklik teknolojilerinin, Microsoft firmasının geliştirdiği HoloLens teknolojisi ile birleştirilmesiyle geliştirilmiş bir teknoloji uygulamasıdır. Kullanım alanları ise neredeyse sonsuz.
Gençlerimize tavsiyem:
Bu teknolojileri oyun oynamak dışında da kullanmayı öğrenin. Seçeceğiniz mesleklerin büyük çoğunluğunda bu teknolojileri kullanarak iş alanınızda yeni bir boyuta geçip, üretimde hem vakit hem de maliyette büyük tasarruf sağlayabilirsiniz.
Bizim gibi gelişmekte olan ülkelerde, üretim sistemine bu teknolojileri adapte etmek kariyerinizde büyük devrim yaratabilir.
NOT: Çok amaçlı gözlükler ve teknolojileri ile ilgili daha fazla bilgi edinmek isteyenler daha önce yazdığım yazılara aşağıdaki linklerden ulaşabilirler:
SANAL GERÇEKLİK (VIRTUAL REALITY): https://t24.com.tr/yazarlar/hayri-cem-haftalik/sanal-gerceklik,27131
ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK: https://t24.com.tr/yazarlar/hayri-cem-haftalik/artirilmis-gerceklik,27213
KARMA GERÇEKLİK: https://t24.com.tr/yazarlar/hayri-cem-haftalik/karma-gerceklik,29959
Hayri Cem kimdir?
Hayri Cem 14 Şubat 1959 yılında İstanbul'da doğdu. Eğitimini sırasıyla aşağıdaki okullarda sürdü: Namık Kemal İlkokulu, Darüşşafaka Lisesi, Şişli Lisesi, Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler fakültesi (lisans), İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi (Yüksek Lisans).
1984 yılında Türkiye'nin ilk piyasa araştırma şirketlerinden olan Bileşim International Araştırma Şirketini kurdu. 1989 yılında Türkiye'nin ilk elektronik TV İzleyici Ölçüm Araştırmalarını yapan AGB Anadolu'yu kurdu. 2000 yılında Bileşim Medya şirketini kurdu. Zaman içerisinde hisselerini AGB, Nielsen ve GfK şirketlerine sattı. 2007-2015 yılları arasında uluslararası Nielsen araştırma şirketinin Gelişmekte Olan Ülkeler CEO'su oldu.
Emekli olduktan sonra Anadolu Üniversitesi ve Maltepe Üniversitesinde Medya Planlama, Araştırma Yöntemleri ve Dijital Dönüşüm dersleri vermektedir.
|