ABD'li politikacılarla TikTok'un mücadelesi nefes nefese devam ediyor. TikTok CEO'su Shou Zi Chew'in geçen Mart'ta ABD Temsilciler Meclisi Enerji ve Ticaret Komitesi'nde 5 saat süren oturum boyunca sorgulanmasının ardından TikTok'u yasaklama yolunda girişimler devam ediyor.
Senato İstihbarat Komitesi'nin de başkanı olan Demokrat Parti'den Virginia Senatörü Mark R. Warner'ın hazırladığı Ticaret Bakanlığına hasım olarak kabul edilen 6 ülkeyle (Çin, Rusya, İran, Venezuela, Kuzey Kore, Küba) ilişkili şirketlerin teknolojik uygulamalarını denetleyip yasaklama yetkisi veren yasa teklifi beklemede. Bu arada Montana Eyaleti'nin çıkardığı TikTok'un kullanımını tümden yasaklayan yasa yerel yargı kararıyla bozuldu.
Bu gelişmeler olurken TikTok elini güçlendirecek önemli bir hamle yaptı. Geçen Eylül ayında ABD'deki kullanıcılar için satış fonksiyonunu başlattı. Genellikle canlı yayınla (live stream) yapılan satışlarda daha şimdiden iki yüz binin üzerinde ABD'de yerleşik satıcı ve yüz binin üzerinde "influencer" yer alıyor. Yani TikTok ABD'deki 150 milyon kullanıcısına bir de TikTok'tan para kazanan ABD vatandaşlarını eklendi. Bir taşla iki kuş da denebilir. Çünkü bu durum TikTok'u yasaklatmak isteyenlerin karşılarında daha güçlü bir muhalefet bulacağı anlamına geliyor. Tabii aynı zamanda TikTok'un gelirlerini artırmak için önemli bir araç.
TikTok'un ABD'deki günlük satışları 10 milyon dolar düzeyine yaklaşmış durumda. Amazon'un küresel ölçekteki günlük 600 milyon dolarlık satışıyla karşılaştırıldığında devede kulak sayılır gerçi ama sosyal uygulamalar üzerinden yapılan e-ticaretin 2025'e kadar yüzde 30 daha büyümesinin beklendiği düşünüldüğünde gidebileceği çok yolu olduğu da aşikâr.
Bu arada TikTok uygulamasının sahibi ByteDance geçen yıl 5 milyar dolar olan küresel ölçekteki satış gelirlerini bu yıl dörde katlayıp 20 milyar dolara ulaşmayı hedeflediğini açıkladı. TikTok'un bu hedefi gerçekleştirebilme yolunda önemli avantajları bulunuyor. Öncelikle malum, çok güçlü bir algoritması var (bkz: TikTok'un akıbeti ne olacak?).
TikTok'un yasaklanmasına karşı çıkan tirkyaki kulanıcılara şimdi de uygulama üzerinden satış yapan küçük ölçekli tüccarlar ekleniyor.
Bir diğer büyük avantajı da kullanıcı etkileşimi. ABD'deki kullanıcılar TikTok'ta günde ortalama 9.7 dakika vakit geçiriyorlar.
TikTok'un güçlü algoritması sayesinde kullanıcıları ilgilenecekleri ürünlerle buluşturmak için yeteri kadar zaman var kısacası.
Bu avantajlarına rağmen lojistik alanındaki tecrübesizliği büyük bir handikap. Günde 13 milyonun üzerinde sipariş teslimatı yapan Amazon'un oluşturduğu lojistik ağı ve tecrübesi ile rekabet edebilmek için kestirme bir yol seçmişe benziyor TikTok. Ebay ve Amazon'un lojistik operasyonlarında çalışan 300'ün üzerinde yöneticiyi transfer ederek işe başlamışlar çünkü.
2024 ABD'de seçim yılı. Trump'ın adaylığı konusu gündemi epeyce meşgul edeceğe benziyor. Bu hengamede TikTok'un yasaklanmasına yönelik yasa tasarısına sıra gelmesi zor gözüküyor. 2025'e kadar TikTok e-ticaretteki kapsamını muhtemelen daha da genişletecek. Kuşkusuz kamuoyundaki meşruiyetini de artıracak bu durum.
Cevdet Kadri Kırımlı kimdir?
İzmir'de doğdu.
Yurt içinde ve yurt dışında farklı şirketlerde yöneticilik yaptı.
Çin'de ve Hong Kong'da yaşadı.
"Çin Mucizesinin Sonu mu? Uyuyan Arslan Kağıttan Kaplan" adlı bir kitabı (İletişim Yayınları) vardır.
|