11 Nisan 2023

İkinci TikTok mu geliyor: Lemon8

Bazı TikTok fenomenleri daha şimdiden Lemon8'de hesap oluşturup TikTok'taki takipçilerini oraya davet etmeye başladılar

TikTok'un geliştiricisi ByteDance'ın yeni mobil uygulaması Lemon8 ABD'deki Apple uygulama mağazasında 27 Mart'ta "hayat tarzı (life style) kategorisinde en fazla indirilen uygulama konumuna yükseldi. Aynı zamanda tüm kategorilerde en fazla indirilen ilk 10 uygulama arasına girdi. Bu yılın başında mağazaya yüklenen uygulama için mart ayından itibaren daha ziyade içerik geliştirmeye yönelik düşük profilli pazarlama çalışmaları yapılıyor. Uygulamanın yaygın tanıtımının ise gelecek ay başlaması bekleniyor.

Lemon8 Çin'de 300 milyonun üzerinde kullanıcısı olan Xiaohongshu (小红书) adlı uygulamanın ikizi gibi. Adı "Küçük Kırmızı Kitap" anlamına gelen bu uygulama bir sosyal medya ve yaşam tarzı platformu. Instagram ile Pinterest'in bir aradaki hali olarak değerlendirenler olsa da aslında önemli farklılıklar gösteriyor.

Gerek Xiaohongshu gerekse de Lemon8 salt bir sosyal network uygulamasından ziyade "ilgi grafiği" uygulaması, yani kullanıcının ilgi duyabileceği içeriklerin koleksiyonu. Kullanıcılar tarafından paylaşılan içerikler dizine ekleniyor ve anahtar kelimelerle içerik araması mümkün oluyor.

Xiaohongshu, ByteDance'ın ürünü değil. Xingyin Bilgi Teknolojileri (Şangay) Ltd. (行吟信息科技(上海)有限公司) tarafından 2013'te piyasaya sürülmüş bir uygulama. Başarısını içerik, ortaklaşalık (community) ve e-ticareti benzersiz bir şekilde entegre etmiş olmasına borçlu denebilir. Kullanıcıların yaşam tarzlarını ve kullandıkları ürünlerle ilgili hikayelerini (resimler veya kısa videolar aracılığıyla) paylaşabileceği bir "Instagram+Pinterest+Amazon" uygulaması gibi. Zaten platformun sloganı "hayatımdan izler (标记我的生活)".

"Keşfetmek" platformun temel konsepti. Kullanıcılar, bir ürün ya da hizmeti satın almak konusunda nihai karar vermeden önce yaşam tarzlarını keşfetmek ve ürün incelemelerini bulmak için platformu kullanıyor. Giyim kuşam, gezilecek görülecek yerler, nerede ne yenir gibi içerikler ön planda.

Platformun yola çıkış noktası bir nevi alışveriş rehberi olmak. Adı (Küçük Kırmızı Kitap) da buradan mülhem: Kırmızı, Çin kültüründe uğurlu bir renk ve küçük kitap, cep boyutunda seyahat rehberlerini anımsatıyor. 2015'te eklenen e-ticaret özelliği bir anlamda tamamlayıcı unsur oldu. Kullanıcılar genellikle "keşfetme" sürecinin bir noktasında "rastlantısal" olarak ürün satın alıyorlar.

Kullanıcılarının yüzde 70'i 1990 ve sonrası doğumlular, yüzde 85'i de kadınlar. Genellikle büyük şehirlerde yaşayan harcanabilir geliri yüksek bir kullanıcı kitlesi söz konusu.

Küçük Kırmızı Kitap: Hayatımdan izler

ByteDance Çin'de uzun süre bu uygulamayla rekabet etmeye çalıştı. Ancak bu amaçla çıkardığı uygulamalar Küçük Kırmızı Kitap'la rekabette başarılı olamadı.

Şimdi rakibinin fikrini global olarak "satmaya" yöneliyor. 

Lemon8'in serüveni

Tıpkı Küçük Kırmız Kitap'ta olduğu gibi Lemon8'de de kullanıcılar deneyimledikleri ürün ya da hizmetlerle ilgili fotoğraflarını, videolarını, notlarını paylaşıyorlar. Bunlar algoritmaların bu içeriklerle ilgileneceğini belirlediği kullanıcılara sunuluyor.

Uygulama aslında Mart 2020'den beri Japonya ve Tayland başta olmak üzere bazı ülkelerde kullanıma açıldı. Şu ana kadar tüm dünyadaki toplam indirilme sayısı 16 milyonu geçti. ABD'deki indirilme sayısı bilinmemekle birlikte 4.2 milyondan fazla aktif kullanıcısı olduğu tahmin ediliyor.

Benzeri bir uygulama olmadığından Lemon8'in ABD'de başarı şansının yüksek olduğu yolunda değerlendirmeler yapılıyor.

ByteDance'ın çalıştığı tanıtım ve pazarlama firmaları geçen ay başından itibaren ABD'deki TikTok fenomenlerine Lemon8'te içerik oluşturmaları için davet yazıları göndermeye başladılar. Bunlarda Lemon8'te başlangıçta moda, sağlıklı beslenme ve zindelik (wellness) konularına odaklanılacağı belirtiliyor.

Lemon8'in ekran görüntüleri

Bazı TikTok fenomenleri daha şimdiden Lemon8'de hesap oluşturup TikTok'taki takipçilerini oraya davet etmeye başladılar.

* * *

ByteDance iştiraki olan Singapur merkezli Heliophilia şirketi tarafından yönetilen uygulama TikTok'un başındaki yasaklanma tehdidinden muaf değil.[1]  TikTok yasaklanırsa aynı gerekçelerle Lemon8'in defteri de dürülebilir. Çünkü Lemon8 de yoğun kullanıcı verisi topluyor ve TikTok'taki algoritmayı kullanıyor.[2]

2022'de gelirini bir önceki yıla göre yüzde 30 artırıp 80 milyar dolara yükselten ByteDance sektördekilerin biraz da hasetle izlediği bir oyuncu.

Bakalım Lemon8'in akıbeti ne olacak?


[1] "TikTok'un Akibeti ne olacak" https://t24.com.tr/yazarlar/cevdet-kadri-kirimli/tik-tok-un-akibeti-ne-olacak,39478

[2] TikTok's Owner Pushes a New App, While Under Washington's Glare, The New York Times, 29 Mart 2023

Cevdet Kadri Kırımlı kimdir? 

İzmir'de doğdu.

Yurt içinde ve yurt dışında farklı şirketlerde yöneticilik yaptı.

Çin'de ve Hong Kong'da yaşadı. 

Yazarın Diğer Yazıları

Çin pirana mıdır yoksa onu öyle görenler sazan mı?

Çin’i anlamaya yönelik gerçek bir çaba göstermezsek, Çin söz konusu olduğunda vizyonumuzun Kenan Evren’inkinin ötesine geçmesi pek mümkün olmayacaktır. Özellikle aydınlarımızın, Çin kültüründeki anlamıyla "sazan" olmasını talep edersek çok şey mi istemiş oluruz?

Çiğnemeye doyulmayan Çin Mucizesi ve işportaya düşen çok kutuplu dünya sakızları

Çin Mucizesinin bir de ekürisi var, çok kutuplu dünya düzeni. Bunu diline pelesenk edenlere de kötü haberi verelim: Çin Mucizesi ne kadar sahiciyse çok kutuplu dünya düzeni de o kadar sahicidir

Bizim Suriyelileri Çin ister mi acaba?

Çin’in nüfus artışı konusunda kendi vatandaşlarına pek bel bağlayamayacağı ortada. Oysa bu sorunu ABD ve Batı Avrupa ülkelerinin yaptığı gibi taşıma suyla halledebilirler. Lakin, Çin 5 bin yıl boyunca hiçbir şekilde dışarıdan göç kabul etmemiş...

"
"