07 Mayıs 2019

Teessür

"Pek çok açıdan titiz, temiz ve cesur bir çalışma Teessür ve Kültüral Performing Arts’ın yaratıcı tiyatroya epeyi sürprizler vaat ettiğini müjdeliyor"

Edebiyat tarihinin ezilen, mazlum, suskun, histerik ve/ya fedakar kadın tanımlamalarının tamamen dışında hatta zıttı bir kadın anlatılıyor sahnede. Aldatıldığı için en beklenmedik trajedyanın kurucusu olmaya cesaret eden Medea’yı farklı bir dramaturjiyle sahneye koymaya cesaret eden bir ekip var; Kültüral Performing Arts. Bu aykırı kahramanı farklı bir yorumla Sanayi Mahalle’sinde sahneye koymak yeterince Medea’ca aslında! Sonu hüsranla biten aşkının intikamını kanla alan Medea gibi mekanı Kültüral Performing Arts’da sağa sola itilen tiyatro sahnelerinin intikamını alıyor adeta! Nasıl mı? 4. Levent Sanayi Mahalle’sinde teknolojik donanımı ve estetik kalitesiyle alışılmadık bir Medea yorumundan daha ders verici ne olabilir ki? İçerik (oyun) ve form (mekan) bir bütün olarak sıra dışı, klişe ve/ya garantili olana tevessül etmeyerek…

Euripides’in metnini Ilgın Sönmez arka plandaki geçirgen video yüzeylerle destekleyerek kimi sahnelerde aynalara kimi sahnelerde aşılmaz taş duvarlara veya transparan gölgelere dönüştürerek derinleştiriyor. Ancak yüzeylerin tüm sahneyi kaplaması ve aksiyon planının bu yüzeylerin matematiğine göre hareket etmesi sanki bir miktar dağınıklık yaratıyor. Güçlü sahne planlaması sahnedeki sözün gücünü gölgeliyor ya da bir miktar önüne geçiyor. Belki yetenekleri sonsuz, cesareti ve kudretinden sakınmayan bir kadını anlatmak için böylesi bir arka plan işlevsel olarak çok iyi çalışıyor. Üstelik Medea günümüz kadınına uyarlandığından bugünün teknolojik dilini yerleştirmek aslında gayet anlaşılır ve metni etkili kılıyor. Yine de kalabalık kadro arka planın hareketli görselleriyle çoğu kere ayrıntıya dönüşüyor. Teessür meselesini oyunculuklar ve egzajere teknik arasında sıkıştırarak zaman zaman ıskalıyor. (Hem zekası hem de olağanüstü güzelliğinin arasında kalarak harcanan şahane kadınlar gibi!)

Sonuçta Nihan Büyükağaç’ın oyunculuğu ve doğru müzik seçimleriyle oyun yeterince güçlü ve etkili bir şekilde ilerliyor. Kalabalık kadro, edebiyat taşan diyaloglar ve video art ise metni kendi içinde didiştiriyor. Pek çok açıdan titiz, temiz ve cesur bir çalışma Teessür ve Kültüral Performing Arts’ın yaratıcı tiyatroya epeyi sürprizler vaat ettiğini müjdeliyor.

Yazarın Diğer Yazıları

Bartleby bu sezon Cihangir Atölye Sahnesi’nde ‘durmayı tercih ediyor’

Ah Bartleby, ah insanlık, ahhh dünya! Senin ahın her ‘hayır’ demeye cüret edildiğinde aynı tazelikle duyuluyor ve bu sezon Cihangir Atölye Sahnesi seni tercih ettiği için bu ahhh çok doğru bir yerden yüreklere, akıllara değmeye zarifçe dokunuyor, izi kalıyor

Affetmeden uzlaşmak mümkün müdür ve "Uzun Yol"

"Yüzleşmek suçun gerçekliğini kanıtlamaya mı gerekçelerini anlamaya mı yaklaştırır?", "Yoksa yüzleşmek intikam ve misilleme tuzaklarından uzaklaştırarak dengeyi mi sağlar?", "Yüzleşmek suçluyu aşağılamanın medeniyet maskesiyle saldırısı mıdır?", "Bağışlama, insanın önce kendisini sonra çevresindekilerle ilişkilerini onaran bir erdem midir?" … Ya da "Affetmeden uzlaşmak mümkün müdür?"

"Tarihte Yaşanmamış Olaylar" yaşıyor!

-Oyun büyük cümleler, çarpıcı sloganlar, ağır mesajlar ya da çiğ esprilerle seyirciyi etkilemek yerine transparan ilmeklerle birbirine bağlanarak Ülkü Tamer duygu ve düşünce dünyasına hizmet ediyor

"
"