24 Aralık 2019

ULAK 4.5G artık canlı çalışıyor

Vodafone gibi dünyada yaygın bir operatörün ULAK'ı kullanması bir dönüm noktası, tarihi bir an olabilir

Devamlı okurlarımız bilir, Türkiye’nin en önemli yerli ve milli teknolojik projelerinin başında gelen ULAK 4.5G baz istasyonu konusunda pek çok yazı yazdık. Bu yazılara okuyucularımızdan "Yerli ve milli olan ne var?" ya da bazı sektör uzmanlarından "Bu kadar eski ve köklü firmalar varken, yapılabilir mi?" sözleri işittik.

Bugün Vodafone Rize’nin Çayeli ilçesinde, 2007’den bu yana gelen bir proje olan ULAK 4.5G baz istasyonunun çalıştığını yerinde ve canlı olarak gösterdi. Alttaki resimde arka planda bir ULAK 4.5G baz istasyonunu görüyorsunuz.

Vodafone’un canlıya aldığı ULAK baz istasyonları için Rize’de düzenlenen açılış törenine Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Bakan Yardımcısı Dr. Ömer Fatih Sayan, Cumhurbaşkanlığı Dijital Dönüşüm Ofisi Başkanı Ali Taha Koç, Savunma Sanayii Başkan Yardımcısı Dr. Celal Sami Tüfekçi, ULAK Haberleşme A.Ş. Genel Müdürü Dr. Metin Balcı ve Vodafone Türkiye CEO’su Colman Deegan katıldı. Toplantı sonrası, Vodafone’un Rize Çayeli sahilinde kurduğu ULAK baz istasyonu törenle hizmete açıldı.  

Vodafone 250 ULAK 4.5G baz istasyonu ile 200 binin üzerindeki aboneye hizmet veriyor

ULAK’ın geliştirilmesini biz baştan itibaren yakından izledik. Geçtiği safhaları takip ettik. Bu 2009’dan itibaren Argela tarafından yaratılan bir projeydi. Aradan geçen sürede olgunlaştı. ULAK A.Ş. isimli bir şirket kuruldu. Bu şirket sadece 4.5G baz istasyonunu değil, yanısıra 5G geliştirmeleri üzerinde de çalışıyor.

Sonuçta ULAK 4.5G baz istasyonu, Doğu Karadeniz’de yaygın bir şekilde kullanılmaya başlandı.  Vodafone Rize, Artvin, Ardahan ve Kars’ta 250 ULAK baz istasyonunu canlıya alarak, bu konuda bir ilk oldu. Böylece yaklaşık 12 bin kilometrelik bir alanda 200 binin üzerinde aboneye yüzde 100 yerli ve milli olan (bu ifadenin içi çok boşaltıldığı için kullanmayı sevmiyorum ama bu sefer gerçekten böyle) ULAK 4.5G baz istasyonları hizmet veriyor durumunda.

Vodafone Şubat 2017’de 250 Ulak 4.5G baz istasyonu siparişi vermiş. Uygulanma sürecinde, Vodafone ve ULAK ekipleri 40 kişi ve 2 bin 500 kişi/gün şeklinde çalışarak, telekom operatörünün kalitesine uygun deneyimi yaratmışlar.  Böylece bugün ULAK 4.5G baz istasyonları canlı ve şebekenin önemli bir bölümüne hizmet verir hale geldi.

Digital dönüşüm ofisine kurulması ile operatörler ULAK 4.5G’ye daha sıcak bakmaya başladılar

Yıllardır yazdığımız bir konu da, ULAK konusunda rica minnet şeklinde bir yaklaşım gösterilmesiydi. Operatörlerden "henüz hızı yetersiz" ya da "fiyatı yüksek" gibi çeşitli ifadeler duyduk. Rakip firmalar operatörlere kredi ile alma imkanları da sunuyorlar. Ayrıca bu rakip firmaların yarattığı spekülasyonlar "Bu kadar köklü firmanın yaptığını yapabilir mi?" türü ifadeleri hep işittik. Sonuçta dediğimiz gibi hamaset edebiyatı ile "ULAK'ı destekliyoruz" söylemlerine operatörler uzak duruyorlardı.

Geçen yıl Cumhurbaşkanlığı Digital Dönüşüm Ofisi Başkanı Ali Taha Koç’un Külliye’ye ULAK 4.5G baz istasyonu kurdurması, operatörlerin bu konuya daha sıcak bakmasına neden oldu.

Daha önce defalarca yazdık, Türkiye’de 2030’a kadar 4.5G kullanılacak. Bütün bu sürede bir sürü baz istasyonu alınacak. ULAK’ın kullanıma girmesi, canlıya alınması bu kadar paranın yurtiçinde kalması anlamına geliyor. Bahsettiğimiz para 2030’a kadarki sürede milyar dolarlarla ölçülecek bir rakam.

Ayrıca hep söylediğimiz gibi, biz kullanırsak başka ülkelere satış imkanı da olacaktır. Bir not olarak belirtelim, ULAK dışında 4.5G baz istasyonu üreten Huawei, Ercisson, Nokia, Alcatel dahil 5-6 firma var.

ULAK A.Ş. Genel Müdürü Metin Balcı olayın başka yönüne de dikkat çekti. 4,5G konusunda canlı çalışıp, ihtiyaçları görmeden ve geliştirmeler olmadan nasıl 5G’ye geçilecek?

Bütün bunların uzantısında söyleyelim; Vodafone gibi dünyada yaygın bir operatörün ULAK'ı kullanması bir dönüm noktası, tarihi bir an olabilir.


Not: ULAK konusunda geniş bir yazım daha olacak.

Yazarın Diğer Yazıları

Neden bazı sitelere erişimde sıkıntı oldu?

Çeşitli hizmetler veren Cloudflare'i ülkemizde en çok "dDOS temizleme hizmetleri" ile biliyoruz. Trendyol'undan, Yemeksepetine, çeşitli gazetelerden, eksisozluğe, arabam.com'a kadar pek çok sayıda Türk web sitesi tarafından da kullanılıyor. Detayları Dağhan Uzgur'a sorduk

Trendyol "buybox" soruşturmasında, Rekabet Kurumu’na taahhüt metni sundu

İddiaya göre e-ticaret platformları, müşteriye gösterilecek satıcı konusuna daha doğrusu satıcılar arasında fiyatlara müdahale edebiliyor ve böylece son kullanıcının alım şartlarını etkiliyor

Avrupa endişeli, dikkatler denizaltı kabloları üzerinde

Denizaltı kablolar, uluslararası veri trafiğinin yaklaşık yüzde 99'unu taşıyan küresel internet bağlantısının omurgasını oluşturur. Bu kablolar, bulut bilişim, finansal işlemler ve medya akışı gibi hizmetleri etkinleştirerek küresel iletişim için kritik öneme sahip

"
"