09 Haziran 2021

Sağlık Bakanlığı, telekom sektöründe ayrımcılık mı yapıyor?

Aşılamada öncelik listesi sadece 3 mobil operatörü kapsıyor. Diğer haberleşme servisi veren operatörlerin çalışanları ve ekosistemi bu listede yok

15 ay önce, Koronavirüs salgınının ta en başında yazdığımız yazıda "Haberleşme Sektörü Önemlidir, Ayakta Tutulmalıdır" demiş ve bazı önlemler saymıştık.

Çünkü haberleşme sektörü gördüğünüz gibi, evlere kapandığımız ya da kısıtlı olarak dışarı çıktığımız son 1,5 yılda, eğitimden, ticarete, özel hayattan uzaktan çalışma ile iş hayatına kadar her alanda can damarı gibi hizmet eden kritik bir sektör durumunda. Ama Sağlık Bakanlığı bu sektörü farkında değil gibi gözüküyor. Hatta daha ileri gidelim, sektörü korumakta önemli bir ihmalkârlık görülüyor.

Geçen yıl ülkemizi pençesine alan Koronavirüs (Covid-19) salgınında, tüm dünyada olduğu gibi en önemli savaşma aracı olarak "aşılama programı" hayata geçirildi. Çin Sinovac aşısı ile başlayan aşılama, şimdilerde diğer aşıların da eklenmesiyle, Sağlık Bakanlığı tarafından yaş ve önceliklendirme ihtiyacına göre 4 aşamadan oluşan aşılama takvimi oluşturulmuş durumda.

Takvimin 2. aşamasında "A-Hizmetin Sürdürülmesi İçin Öncelikli Sektörler" başlığı altında;

  • A1-Milli Savunma Bakanlığı
  • A2-İçişleri Bakanlığı
  • A3-Kritik Görevlerdeki Kişiler
  • A4-Zabıta, Özel Güvenlik
  • A5-Adalet Bakanlığı
  • A6-Cezaevleri
  • A7-Eğitim Sektörü
  • A8-Gıda Sektörü
  • A9-Taşımacılık

sektörleri sıralanmış ve bu grupların aşılanmasına başlanmış durumda. Ancak bütün bu sektörlerin olmazsa olmazı, yani altyapısı durumunda olan "haberleşme (telekom)" sektörünün neden sıralanmadığı anlaşılamıyor.

3 büyük dışındaki operatörler neden aşılanma listesinde değil?

Geçen yıldan bu yana, Sağlık Bakanlığı'ından haberleşme sektörüne yönelik önlem/öncelik görülmediği gibi, sektörün yöneticisi durumundaki Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığından ve BTK'dan bir "önlem" ya da sektörü rahatlatacak bir "hareket" göremedik.

Şimdi Mobil Telekom Operatörleri Derneği (m-TOD) ile Sağlık Bakanlığı arasında yapılan anlaşma ile ekosistemlerinde görev yapan (taşeron dahil) ve sürekli sahada olan çalışanlara aşı gelmiş.

Sağlık Bakanlığı ve m-TOD tarafından belirlenen "aşıda öncelikli" çalışanlar şöyle;

  • Teknik saha çalışanları
  • Müşteriyle temas eden çalışanlar
  • Altyapıda müdahale eden teknik personel

Ancak bu liste sadece 3 mobil operatörü kapsıyor. Diğer haberleşme servisi veren operatörlerin çalışanları ve ekosistemi bu listede yok. Oysa BTK'nın "yetkilendirme" listesine bakarsanız, başka servis sağlayan firmalar göreceksiniz.

Aşılanma önceliği alan 3 mobil operatör, ülkemizde verilen haberleşme servislerinin önemli bir kısmını kapsasa da, telekom hizmetleri sadece mobil operatörlerden ibaret değil. Diğer firmaların da çalışanlarının gözardı edilmemesi lazım.

Sağlık Bakanlığı telekom sektörünün tamamını, acilen kapsama almalıdır

Bu süreçte sektörde faaliyet gösteren elektronik haberleşme şirketleri, altyapı sağladıkları diğer sektörlerdeki hizmetlerin aksamaması için çalışırken, sokağa çıkma yasağının bulunduğu dönemlerde bile internet, telefon gibi elektronik haberleşme hizmetlerinin aksamadan, kesintisiz bir şekilde sürdürülmesi için saha ekipleri, arıza giderimi, altyapı iyileştirmesi, yeni altyapıların kurulması, aboneliklerin gerçekleştirilmesi gibi hizmetleri sağlayabilmek için, işlerinin doğası gereği, vatandaşla yüz yüze gelmek durumunda kaldılar/kalıyorlar.

Yukarıda adı geçen dokuz sektörün hizmetlerini sunabilmesi için olmazsa olmaz bir nitelik taşıyan elektronik haberleşme hizmetlerinin "Hizmetin Sürdürülmesi İçin Öncelikli Sektörler" kapsamında yer almaması düşünülemez.

Buna ilaveten Telekom sektörü sadece 3 mobil operatörden ibaret değil. Başka hizmetler veren operatörler de var

Sağlık Bakanlığının bir an önce telekom sektörünün sahada çalışan ya da müşterilerle karşı karşıya kalan türdeki çalışanlarını aşılama kapsamına alması lazım.

[1] Haberleşme Ayakta Tutulmalı ve Evrensel Hizmet Fonu ŞİMDİ Kullanılmalıdır

Yazarın Diğer Yazıları

Neden bazı sitelere erişimde sıkıntı oldu?

Çeşitli hizmetler veren Cloudflare'i ülkemizde en çok "dDOS temizleme hizmetleri" ile biliyoruz. Trendyol'undan, Yemeksepetine, çeşitli gazetelerden, eksisozluğe, arabam.com'a kadar pek çok sayıda Türk web sitesi tarafından da kullanılıyor. Detayları Dağhan Uzgur'a sorduk

Trendyol "buybox" soruşturmasında, Rekabet Kurumu’na taahhüt metni sundu

İddiaya göre e-ticaret platformları, müşteriye gösterilecek satıcı konusuna daha doğrusu satıcılar arasında fiyatlara müdahale edebiliyor ve böylece son kullanıcının alım şartlarını etkiliyor

Avrupa endişeli, dikkatler denizaltı kabloları üzerinde

Denizaltı kablolar, uluslararası veri trafiğinin yaklaşık yüzde 99'unu taşıyan küresel internet bağlantısının omurgasını oluşturur. Bu kablolar, bulut bilişim, finansal işlemler ve medya akışı gibi hizmetleri etkinleştirerek küresel iletişim için kritik öneme sahip

"
"