03 Kasım 2019

Altın Portakal'ın 56. yılı

Ödüller açıklandıktan sonra, kimilerine göre "skandal", kimilerine göre "intikam alma" diye nitelendirilen jüri kararları, şüphesiz bir süre daha konuşulmaya aday görünüyor...

Sinema Yazarları Derneği (SİYAD) jüri üyesi sıfatıyla bir haftadır Antalya Altın Portakal Film Festivali'ndeydim. Bu film festivali ülkemiz sinemasının en uzun soluklu festivallerinin başında gelir ve Türk sinemasıyla da özdeşleşmiştir. Festival bu sene 56. kez kapılarını açtı. Antalya'da uzun süredir uluslararası nitelik de taşıyan festivalin içinde, aynı zamanda altı yıl önce başlayan Antalya Film Forum bölümü de bulunuyor. Antalya Film Forum, yeni projelerin yaşama geçirilmesinde ülkemizdeki en büyük platformların başında geliyor. 

Bu sene festival, Antalya Büyükşehir Belediye Başkanı Muhittin Böcek'in seçim vaatlerinde belirttiği gibi, önceki başkan Menderes Türel döneminde iptal edilen Ulusal Belgesel ve Ulusal Uzun Metraj Film Yarışmalarını yeniden programına aldı. Festivalin 51'inci yılında Reyan Tuvi'nin yönettiği "Gezi" hakkındaki "Yeryüzü Aşkın Yüzü Oluncaya Dek" belgesel filmine ilişkin yaşanan sansür tartışmaları ve bunun üzerine ulusal yarışmaya katılan 13 filmin yönetmeninin ve meslek örgütlerinin festivalden çekilmesiyle önce "Ulusal Belgesel Film Yarışması" ve sonra da "Ulusal Uzun Metraj Film Yarışması" iptal edilmiş; festival adında yapılan değişiklikle "Uluslararası Antalya Film Festivali" olmuş; ülkemiz filmleri de festivalin içinde, yabancı filmlerle birlikte yarışmaya başlamıştı. 

Yeni Büyükşehir Belediye Başkanı Muhittin Böcek, seçim vaatlerini yerine getirerek, 54. ve 55. Festivallerde yapılmayan ve festivalin gelenekselleşmiş bölümlerini geri getirmekle kalmayıp, aynı zamanda festivalin ismini de yeniden Altın Portakal Film Festivali olarak değiştirdi. Bu sürece ulusal yarışma Antalya'ya dönünceye kadar İstanbul'da yapılan alternatif "Ulusal Yarışma" ile "Sivas" filminin yönetmeni Kaan Müjdeci öncülük etmişti.

56. Antalya Altın Portakal Film Festivali'ne seyircinin ilgisi çok büyüktü. Festivalin açılış ve kapanış törenleri de Antalya Spor Salonu'nda halka açık olarak gerçekleştirildi. Ülkemizde kurumsal yapıların oluşması sorunlu olsa da, geleneğini oluşturmuş bir film festivali olan Antalya Altın Portakal Film Festivali, bu yıl Ahmet Boyacıoğlu'nun Festival Yönetmenliği ve Başak Emre'nin Sanat Yönetmenliğini üstlenmesiyle yoluna devam ediyor. Bu yıl Antalya Film Forum'un direktörlüğünü ise Olena Yershova Yıldız yürüttü.

Festival bu yıl film sektörümüze 1 milyon 357 bin 500 TL'lik destek oluşturdu. Antalya Altın Portakal Film Festivali kapsamında 2013 yılında başlayan, genç ve bağımsız sinemacılara destek sağlamayı amaçlayan Film Forum, 28-30 Ekim 2019 tarihlerinde gerçekleşti ve 16 projeye toplam 530 bin TL destek sağlandı. Antalya Film Forum'da toplam 29 proje, Uzun Metraj Kurmaca Pitching, Kurmaca Work in Progress, Belgesel Work in Progress ve Sümer Tilmaç Antalya Film Destek Fonu kategorileri için yarıştı. 

Şüphesiz Antalya Altın Portakal Film Festivali'nin en çok ilgi çeken ve uzun süre sonuçları hakkında spekülasyonlar oluşan bölümü Ulusal Uzun Metraj Film Yarışması'dır. 1 Kasım 2019 gecesi gerçekleştirilen ödül töreninde, İzleyici Ödülü, Ulusal Kısa Metraj Film Yarışması Ödülü, Ulusal Belgesel Film Yarışması ve Uluslararası Uzun Metraj Film Yarışması'nın da ödülleri verildi. Festivalde İzleyici Ödülü'nü Leyla Yılmaz'ın yönettiği "Bilmemek"; Ulusal Kısa Metraj Film Yarışması Jüri Özel Ödülü'nü "Aylin" filmiyle Ozan Yoleri alırken, En İyi Kısa Film Ödülü'nü ise Burcu Aykar "Ablam" filmiyle aldı. Ulusal Belgesel Film Yarışması Jüri Özel Ödülü Ruken Tekeş'in "Aether" adlı belgeseline; En İyi Belgesel Film Ödülü ise Şirin Bahar Demirel'in yönettiği "Kadınlar Ülkesi" filmine verildi. Uluslararası Uzun Metraj Film Yarışması, En İyi Erkek Oyuncu Ödülü'nün sahibi İran yapımı "Şirin'in Kalesi" filminden Hamed Behdad olurken; "En İyi Kadın Oyuncu Ödülü"nün sahibi ise Brezilya ve Fransa ortak yapımı "Üç Yaz" filmiyle Regina Case oldu. En İyi Yönetmen Ödülü "Şirin'in Kalesi" filminin yönetmeni Reza Mirkarimi'ye, En İyi Film Ödülü ise Joe Odagiri'nin yönettiği Japon yapımı "Zaman Her Şeyi Siler" filmine verildi. 

Jüri üyesi olduğum Sinema Yazarları Derneği (SİYAD) En İyi Filim Ödülü'nü ise, Ümit Ünal'ın "Aşk, Büyü vs." filmi alırken, Film Yönetmenleri Derneği (FİLMYÖN) En İyi Yönetmen Ödülü'nü de, Ulusal Uzun Metraj Film Yarışması'na damgasını vuran "Bozkır" filminin yönetmeni Ali Özel aldı.

Bu sene Ulusal Uzun Metraj Film Yarışması'nın jüri başkanı, sinemamızın 1990'lardaki değişimine imza atan yönetmenlerin başında gelen Zeki Demirkubuz'du. Jürinin diğer üyeleri yazar Latife Tekin, görüntü yönetmeni Emre Erkmen, oyuncular Şebnem Bozoklu ve Mert Fırat'tan oluşuyordu. Ulusal Uzun Metraj Film Yarışması Jürisi, yönetmenliğini Ali Özel'in yaptığı "Bozkır" filmine toplamda 10 ödül verdi. Ödüller açıklandıktan sonra, kimilerine göre "skandal", kimilerine göre "intikam alma" diye nitelendirilen jüri kararları, şüphesiz bir süre daha konuşulmaya aday görünüyor...

Ulusal Uzun Metraj Film Yarışması'nda En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu Ödülü "Bozkır" filmindeki rolleri ile Ozan Dağara ile Hakan Emre Ünal arasında paylaştırıldı; En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu Ödülü'nü ise "Soluk" filmindeki samimi ve gerçekçi performansıyla Aslı İnandık kazandı. En İyi Sanat Yönetmeni Ödülü "Kronoloji" filmiyle Meral Efe Yurtseven ile Yunus Emre Yurtseven'e verildi. En İyi Kurgu Ödülü'nü ise, "Bozkır" filmiyle Ali Özel, Mahmut Aran ve Yakun İnanlı alırken; En İyi Müzik Ödülü de yine "Bozkır" filmiyle Hüseyin Özel'e gitti. En İyi Görüntü Yönetmeni Ödülü'nü "Bozkır" filmiyle Ümit Çakmaksoy'un alması ise şaşırtmadı. Geceye damgasını vuran Ali Özel, "Bozkır" filmiyle En İyi Senaryo Ödülü'nün de sahibi oldu. "En İyi Yönetmen Ödülü"nü Ali Özel "Bozkır" filmiyle Jüri Başkanı yönetmen Zeki Demirkubuz'dan alırken, filmin senaryosunun oluşum sürecinde çocuğu Deniz'den yardım aldığını belirtti. Behlül Dal En İyi İlk Film Ödülü de, "Bozkır" filmine verildi ve yönetmen Ali Özel, neredeyse bütün ödülleri silip süpürerek filmi "Bozkır" ile ödül gecesine damgasını vurdu. Özel: Toplumdaki bireylerin karşı tarafı dinlememesi üzerine odaklanan bir filmdi. Film tahminimce amacına ulaştı. Jüri de bizi takdir etti, çok mutluyuz" diyerek duygularını ifade etti... 

"Bozkır"dan geriye kalan ve bu yıl ilk defa verilmeye başlanan Cahide Sonku Ödülü'nü "Küçük Şeyler" ve "Kronoloji" filmleriyle Selda Taşkın alırken; "Avni Tolunay Jüri Özel Ödülü ise "Aşk, Büyü vs." ile "Küçük Şeyler" filmlerine verildi. Gecenin en çok merak edilen ödüllerinden En İyi Kadın Oyuncu Ödülü'nü, "Aşk, Büyü vs." filmindeki rolüyle Selen Uçer: Aşkla yolumuza devam ettik. Bu ödülü yoluna devam edeceklere ithaf etmek istiyorum. Korkmadan kendilerini ifade edebilen kız çocuklarına, o kız çocuklarıyla yan yana yürüyen erkek çocuklarına ithaf etmek istiyorum." diyerek aldı. En İyi Erkek Oyuncu Ödülü'nü ise "Küçük Şeyler" filmindeki rolüyle Alican Yücesoy ile "Bozkır" filmindeki rolüyle Mücahit Koçak paylaştı. Aldığı ödül nedeniyle çok duygulanan Mücahit Koçak, Mart'ta baba olacağını belirterek, ödülünü doğacak çocuğu için aldığını belirtti. Adana Altın Koza Film Festivali'nden de "Küçük Şeyler" filmindeki performansıyla En İyi Erkek Oyuncu ödülüyle dönen Alican Yücesoy, ödülünü oyuncu Uğur Polat'a ithaf etti. 56. Altın Portakal Film Festivali geride kalırken, Ulusal Uzun Metraj Film Yarışması jürisinin kararları ise festivale imzasını attı.

Yazarın Diğer Yazıları

Deri Ceket (Le Daim)

Bir bakıma sinema öğrencileri için de bir laboratuvar işlevi taşıyabilecek bu film, ele aldığı konu, onu yansıtma biçimi ve takıntılı insanların sinema diliyle anlatılmasını kavramak açısından bir örnek olabilir

Şiddetin masalla telafisi; Malefiz: Kötülüğün Gücü

Disney'in yapımcılığını, Joachim Ronning'in yönetmenliği yaptığı Malefiz: Kötülüğün Gücü, büyülü dünyasını special effect'lerden destek alarak inşa ediyor

Sanat ve tasarım eğitiminde sonun başlangıcı mı?

Sanat ve tasarım eğitiminin doğasına uygun olan sınav yöntemlerinin devam ettirilmesinin sağlanmasının önemli olduğunu hatırlatalım