13 Temmuz 2024

Nice mutlu yıllara "Baron" Giorgio Armani

1975 yılında kendi adını vererek kurduğu markasından dev bir moda imparatorluğu yaratan Giorgio Armani, 90. yaşını kutluyor. Armani, kadın ve erkek giyim kodlarına getirdiği radikal yeniliklerle bir döneme imza atmıştı. Rahatlık, konfor gibi unsurları ön plana çıkararak kadınlara sunduğu "neo-şıklık" anlayışını erkek koleksiyonlarına da aktararak androjen ruhunu moda trendlerine kazandırmıştı

Signor Giorgio Armani

1980 yılında gösterime giren American Gigolo filminde başrol oynayan Richard Gere, iç çamaşırı ile verdiği pozlar kadar Armani imzalı kostümleri ile de ilgi çekmiş ve markanın küreselleşmesinde rol oynamıştı. Giorgio Armani, aynı yıl New York moda haftasına katılarak Amerika'ya çıkartma yapmış, o tarihten sonra hızla büyüyerek tüm dünyada tanınan bir markaya dönüşmüştü.

Armani'nin terzilik kodları, hareket kolaylığı sağlayan rahat volüm anlayışı ile tasarlanmış kostümler ve gömlek yerine sunulan aynı tonlardaki t-shirtler, tüy hafifliğindeki kaşmir kazaklardan oluşuyordu.

O güne dek süregelen kostüm-kravat anlayışını deviren Armani, pastel tonlar kullanarak yarattığı renk paleti ile de erkek giyim anlayışının değişiminde rol oynamıştı.

Armani'nin "sprezzazatura" anlayışı (İtalyanca şıklık), o yıllarda yükselişte olan "pret-a-porter"(hazır giyim) olgusunun Paris'teki "maksimalist" emsallerine göre daha yalın ve minimalist kodlar içeriyordu.

Mükemmel kuplarla kesilmiş ceket ve pantolonlardan oluşan kadın ve erkek siluetleri, androjen tarzını lüks sektörüne benimseterek Armani imzasının tescillenmesine neden olmuştu.

80'li yıllar, MTV kanalının doğması ile müziğin tüm disiplinleri etkilediği yıllar olarak tarihe geçmiştir.

Pop kültürün hüküm sürdüğü, seksi kadın imajı ile funky tarzı kodlarının iç içe geçtiği 80'li yılların başında, modanın merkezi Paris, materyalist eğilimden esinlenerek marka logolarının, abartılı aksesuarların ön plana çıkarıldığı bir döneme girmişti.

Thierry Mugler, Claude Montana gibi tasarımcıların yükselişte olduğu Jean Paul Gaultier'nin bomba gibi moda sahnesine düştüğü bir dönemde İtalya kendi markalarını yaratmaya başlamıştı.

Ancak aynı yıllarda ünlenen Grace Jones ve Boy George, estetik görüntüleri ile iki cinsin birbirlerinin yerine geçmiş algısını yaratmışlardı. Bu algının Giorgio Armani'nin marka kimliğini inşa etmesinde rol oynayarak androjen kodlarının doğmasına neden olduğunu düşünüyorum.

1981 yılında genç kitlelere ulaşmak amacı ile Emporio Armani, Armani Jeans koleksiyonlarını ve aynı yıl çocuklara yönelik Armani Junior logosunu da yaratarak imparatorluğunun ağlarını genişletmişti.

Giorgio Armani, 1988

Armani, saat, mücevher, aksesuar gibi moda paletine giren ürünleri ve mobilya, ev tekstili gibi yan ürün yelpazesi ile de lüks sektörünün saygın markalarından biri olarak günümüze kadar geliyor.

2005 yılında dünyanın en prestijli moda etkinliği olan Paris Haute Couture (Yüksek Terzilik) moda haftasına katılarak, Valentino'dan sonra sendika tarafından kabul edilen ikinci İtalyan markası olma ünvanını elde etti. 

1934 yılında İtalya'nın Emilia-Romagna bölgesindeki Piacenza şehrinde mütevazı Ermeni bir ailenin üç çocuğundan biri olarak dünyaya gelen Giorgio, çeşitli işlerde çalıştıktan sonra, 1975 yılında hayat arkadaşı Segio Galeotti ile markasını yaratmıştı. 

Giorgio Armani, dünyanın önemli moda referanslarından biri olan markasını yönetmeye devam eden ender figürlerden biri olarak yaşamını sürdürüyor.

Nice mutlu yıllara Signor Armani!

Mutlu hafta sonları.

Alex Akimoğlu kimdir?

Alex Akimoğlu, 1976 yılında Fransa'ya giderek Sorbonne Üniversitesi Fransızca ve Joffrin Byrs Akademisi moda tasarımcılığı bölümlerini bitirdi. Aynı zamanda École Supérieure de Journalisme'de (Gazetecllik Yüksek Okulu) öğrenim gördü.

Pierre Cardin, Jean Louis Scherrer ve Japon markası Hanae Mori'de tasarımcı olarak Paris ve Tokyo'da kariyerini sürdürdü.

London Kent University, İstanbul Ticaret Üniversitesi ve İstanbul Bilgi Üniversitesi moda tasarım bölümlerinde akademisyen olarak görev aldı.

Radikal gazetesinde başladığı moda yazarlığına (1997-2007), Referans gazetesinde “Moda Ekonomi” köşesinde (2009 - 2010), İstanbul Life m.o.d.a İstanbul köşesinde (2010 - 2019), ELLE Türkiye dergisinde ELLE Son Bakış köşesi ile devam etti.

2020 yılından beri T24'te yazıyor.

Yazarın Diğer Yazıları

Zarina’nın marka oyunları

Hızlı moda markaları bile yaratıcılık ve tasarım olgularının marka kimliğini yaratmadaki önemini kavrayarak yatırımlarını bu doğrultuya yöneltmiş durumdalar

56 yaşındaki eski First Lady, 21’lik transseksüel mankenle aynı podyumda

Victoria’s Secret, marka olarak eski altın çağına geri dönecek mi zaman gösterecek ancak plastik bebek tutkusundan vazgeçerek yeni bir strateji uygulamaya geçmesi geniş tüketici kitlesinin kızgınlığını bir nebze unutturacak şüphesiz

"Siyah Dandy"ler kırmızı halıya

Mayıs ayında gerçekleşecek olan Met Gala 2025, uzun yıllar köle olarak aşağılanmış olan siyah ırkın, dört asırlık yaşam tarzlarını, felsefelerini, kültür, sanat ve müzik ve gastronomideki değerlerini modaya yansıtacak

"
"