17 Mart 2025

Ocak-Şubat 2025 dönemi bütçe verileri karnesi

Dolaylı vergilerin payı Ocak-Şubat döneminde yüzde 71,64; dolaysız vergilerin payı ise yüzde 28,36 gerçekleşti. Ancak gelir vergisinin ilk taksiti Mart ayında kurumların ise Nisan ayında olması münasebetiyle bu oran kompozisyonu Mayıs ayı verileriyle birlikte değişecektir

Hazine ve Maliye Bakanlığı kendi internet sitesinde 2025 yılı Ocak-Şubat dönemi bütçe gerçekleşmelerini 17 Mart Pazartesi günü yayımladı. Aşağıda detaylı şekilde göreceğiniz üzere vergi gelirlerinin yüzde 53,98’i KDV ve ÖTV tahsilatı oluşturmaktadır. 

Dolaylı vergilerin payı Ocak-Şubat döneminde yüzde 71,64; dolaysız vergilerin payı ise yüzde 28,36 gerçekleşti. Ancak gelir vergisinin ilk taksiti Mart ayında kurumların ise Nisan ayında olması münasebetiyle bu oran kompozisyonu Mayıs ayı verileriyle birlikte değişecektir.

Merkezi yönetim bütçesi 2025 yılı Ocak-Şubat döneminde 449 milyar 351 milyon TL açık verdi.

Diğer kalemlerin akıbetini ise aşağıda izah etmeye çalışayım. 

2025 Şubat ayı bütçe gerçekleşmeleri

2025 yılı Şubat ayında merkezi yönetim bütçe giderleri 1 trilyon 33 milyar 517 milyon TL olarak gerçekleşmiştir. Faiz harcamaları 139 milyar 688 milyon TL, faiz hariç harcamalar ise 893 milyar 828 milyon TL olarak gerçekleşmiştir. Ayrıca, faiz dışı bütçe giderleri 893,8 milyar TL ve faiz dışı açık ise 170,4 milyar TL olarak gerçekleşmiştir.

Genel görünüm aşağıdaki tabloda bulunmaktadır. 

Merkezi yönetim bütçesi 2024 yılı Şubat ayında 153 milyar 798 milyon TL açık vermiş iken 2025 yılı Şubat ayında 310 milyar 92 milyon TL açık vermiştir. 2024 yılı Şubat ayında 98 milyar 968 milyon TL faiz dışı açık verilmiş iken 2025 yılı Şubat ayında 170 milyar 403 milyon TL faiz dışı açık verilmiştir.

2025 Ocak-Şubat dönemi bütçe giderleri

2025 yılı Ocak-Şubat döneminde merkezi yönetim bütçe giderleri 2 trilyon 89,9 milyar TL, bütçe gelirleri 1 trilyon 640,5 milyar TL ve bütçe açığı 449,4 milyar TL olarak gerçekleşmiştir. Ayrıca, faiz dışı bütçe giderleri 1 trilyon 787,2 milyar TL ve faiz dışı açık ise 146,6 milyar TL olarak gerçekleşmiştir.

Merkezi yönetim bütçesi 2024 yılı Ocak-Şubat döneminde 304 milyar 517 milyon TL açık vermiş iken 2025 yılı Ocak-Şubat döneminde 449 milyar 351 milyon TL açık vermiştir. 

2024 yılı Ocak-Şubat döneminde 128 milyar 594 milyon TL faiz dışı açık verilmiş iken 2025 yılı Ocak-Şubat döneminde 146 milyar 644 milyon TL faiz dışı açık verilmiştir

2025 Ocak-Şubat dönemi bütçe gelir gerçekleşmeleri

Merkezi yönetim bütçe gelirleri Ocak-Şubat dönemi itibarıyla 1 trilyon 640 milyar 508 milyon TL olarak gerçekleşmiştir. Vergi gelirleri 1 trilyon 377 milyar 625 milyon TL, genel bütçe vergi dışı gelirleri ise 201 milyar 250 milyon TL olmuştur.

Aşağıdaki tabloda 2025 Ocak-Şubat dönemi vergi gelirleri ve bu vergilerin toplam vergi gelirleri içindeki payları gösterilmiştir. 

Yukarıdaki tabloda da görüldüğü üzere 2025 Ocak-Şubat döneminde KDV ve ÖTV’nin toplam vergi gelirleri içindeki payı yüzde 53,98; dolaylı vergilerin payı yüzde 71,64 ve dolaysız vergilerin payı ise yüzde 28,36 olarak gerçekleşti. 

Ocak-Şubat 2025 ile geçen yıl aynı dönem vergi tahsilatı karşılaştırılması

2024 yılı Ocak-Şubat döneminde bütçe gelirleri 1 trilyon 153 milyar 356 milyon TL iken 2025 yılının aynı döneminde yüzde 42,2 oranında artarak 1 trilyon 640 milyar 508 milyon TL olarak gerçekleşmiştir.

2025 yılı Ocak-Şubat dönemi vergi gelirleri tahsilatı geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 49,2 oranında artarak 1 trilyon 377 milyar 625 milyon TL olmuştur. 

Aşağıdaki tabloda vergi kalemleri bazında Ocak-Şubat 2025 tahsilat tutarları ile geçen yılın aynı dönemdeki tahsilat tutarları ve değişim oranları bulunmaktadır. 

Yukarıdaki tabloya göre 2025 Ocak-Şubat döneminde geçen yıl aynı döneme nazaran tahsilat oranı en fazla olan gelir kalemi BSM, kolalı gazozlardan alınan ÖTV, BSMV, gelir vergisi ile motorlu taşıtlar vergisidir. Kolalı gazozlardan alınan ÖTV yüzde 100, gelir vergisi yüzde 90 ve MTV ise yüzde 61 oranında artmıştır. Diğerlerinin artış oranları yukarıdaki tabloda görülmektedir. 

ÖTV genel toplamı ise geçen yıl aynı döneme göre yüzde 39,92 oranında artmış. 

Murat Batı kimdir? 

Prof. Dr. Murat Batı, 14 Aralık 1974 tarihinde Diyarbakır'da doğdu. İlk, orta ve lise eğitimini Diyarbakır'da tamamladı. Lisansını Ankara Gazi Üniversitesi'nden, yüksek lisansını Hacettepe Üniversitesi'nden, doktora derecesini "Türev Araçların Vergilendirilmesi" teziyle 2012 yılında İstanbul Üniversitesinden aldı.

Mali hukuk alanında 2016 yılında doçent, 2022 yılında profesör kadrosuna (Ondokuz Mayıs Üniversitesi Hukuk Fakültesi) atandı. 

Çok sayıda üniversite, banka, belediye ve profesyonel şirkete, özellikle vergi hukuku alanında eğitimler verdi; hukuk ofisleri ile YMM ofislerine danışmanlık yaptı.

"Vergi Hukuku (Genel Hükümler)", "Muhasebe Hileleri ve Vergiden Kaçınmanın Türk Vergi Mevzuatındaki Yasallığı", "Türk Vergi Sistemi" kitapları yayımlandı; 60'tan fazla ulusal ve uluslararası akademik yayında makale ve kitap bölümü yazdı.

Kısa bir süre Cumhuriyet, Dünya ve BirGün gazetelerinde konuk yazarlık yaptı. Eylül 2020'den itibaren T24'te yazmaya başlayan Murat Batı, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mali Hukuk Ana Bilim Dalı Başkanlığı görevini halen sürdürmektedir.

 

Yazarın Diğer Yazıları

Sigarada ÖTV değişikliği fiyatlara nasıl yansıyacak?

20 yılda tütünden 175 milyar dolar tahsil edilmiş

İş yeri kiralarında stopaj gerçekte kime ait?

Kiradan kesilen yüzde 20’lik stopaj çoğu zaman kiracılar tarafından ödenmekte ve iş yeri sahipleri tarafından tüm kira geliri sonraki yıl beyan edildiğinde kiracıya ödettirilen stopaj mahsup edilmekte ve kalan bakiye eksi çıkarsa iş yeri sahibi iade almaktadır. Yani bazı zamanlar stopajı kiracı ödüyor ama iş yeri sahibi iade alıyor

Sayılarla 2024 yılı vergi inceleme sonuçları; İnceleme oranı yüzde 2,06

Özellikle son dönemlerde sosyal medya fenomenlerinin, kara para aklayıcılarının ve bilumum yasa dışı faaliyetlerinin ülkede cirit attığını da düşünürsek vergi denetim kurulunun ivedilikle güçlendirilmesi, nitelikli yine inceleme elemanlarının katılması ve daha da önemlisi var olan vergi müfettişlerini özel sektöre kaptırmaması gerekmekte

"
"