05 Nisan 2023

İstanbul'un kaybolan kültürel varlık eseri apartman duvar resimleri

Çiçek Apartmanı, 2021 yılında riskli yapı olarak kentsel dönüşüm kapsamına girdi

Çiçek Apartmanı, 2021 yılında riskli yapı olarak kentsel dönüşüm kapsamına girdi. Beyoğlu Belediyesi'ne yapının içinde bulunan duvar resimlerinin taşınması konusunda bilgilendirmeyle birlikte talep ilettim ama pek umutlu değilim.

Yapıya komşu ve aynı zamanda hissedar olan As Pera Hotels yetkilileri ile de görüşüp duvar resimlerinin yapılacak yeni binada veya farklı şekilde kullanılabileceğini anlattım. Yaptığımız görüşmede, sekiz yaşına kadar çocukluğunu Çiçek Apartmanı'nda geçiren Cem Haker, "Büyükbabam Yermiya Varon ile kayınbiraderi Pepo Sadaka ailelerine ait Çiçek Apartmanı'nda büyüdüm. Yapının her katında teyzelerim ve çok yakın akrabalarım otururdu. Benim hatırladığım, duvar resimleri, 1950 yılında İtalyan bir ressam tarafından yapıldı." şeklinde bilgi verdi.

15 imar dosyasında yapılan incelemede, 27 Mayıs 1985 tarihinde düzenlenmiş imar durum belgesi ve 30 Eylül 2021 tarihli ve 9711 karar No.lu kurul kararına rastlanılmış olup parselde yer alan yapının 9 Ağustos 2006 tarihinde tescil edildiği anlaşılmaktadır. Yapı ayrıca 19 Aralık 2016 tarihli beyan ile 6306 sayılı Kanun gereğince riskli yapı olarak görülmektedir.

İmzasız, dört duvar, dört mevsim temasının çalışıldığı duvar resimlerinde; girişin sağında, ilkbahar ve yaz; solunda ise sonbahar ve kış mevsimleri resmedilmiştir.

İlkbahar panosunda pembe çiçekler açmış, kiraz ağacı olduğu düşünülen bir ağacın altında, ikisi ayakta çiçek toplayan ve üçü oturan bir figür grubu, yaz panosunda da açıkta yelkenlerin bulunduğu, deniz kenarında köpekleri ile oturan bir erkek ile iki kadının yer aldığı figür grubu görülmektedir. Sonbahar panosunda, havuzun yanında ikisi yavru, üç köpeğiyle birlikte bir kadın, merdivenden çıkan adamın arkasından bakarken görülmektedir. Kış temasında ise karda kızaklarla kayan çocuk figürleri görülür.

(Evliya Çelebi Mahallesi, Sadi Konuralp Caddesi, Çiçek Apartmanı, No. 9)

 

Yazarın Diğer Yazıları

İki gözüm iki çeşme -Ordu’da Ermeni Çeşmeleri-

Kaderine terk edilen halklar, hayatlar, hikâyeler, sevdalar, yapılar… Her şey dert olur bana

Fânî

Tüm hayatı boyunca zamanın şartları gereğince okula gidemediği için üzüntü duyan Lütfi Filiz, tasavvuf felsefesini çok yalın bir dille anlattığı eserlerini şöyle ifade etmektedir: "Faniyâ bu sözleri sen değilsin söyleyen Nutk eden Hakk'ın dili, dilde tercüman benem"

Hakikat, insan hikâyesidir: Kiske Kuşunun Peşinde, Katamizeler

Hakikati nerede bulacağız? Devletlerin çok amaçlı resmî anlatılarında değil elbette. Hakikat, insan hikâyesidir. Devreden değerler mirasındadır. Hayatın absürt gerçekliğini kavramak üzere yaratılmış sözlü tarihtedir