Yaşam

“Zengin erkeklerin çoğunlukla konuştukları şey hakkında hiçbir fikirleri yok”

İnsanların kendilerini nasıl abarttıklarına dair yapılan araştırmanın sonuçlarına göre...

28 Nisan 2019 13:37

T24

Bilgi sahibi olmadan fikir sahibi olmak, Türkiye’de sıklıkla yaşanan bir durum. Özellikle sosyal medyanın hayatımızda daha çok yer kaplamasıyla birlikte çevremizdeki ‘Orta Doğu uzmanları, güvenlik analistleri, pazarlama dehaları’ artarken; İngiltere ve Avustralya’dan uzmanların gerçekleştirdiği bir araştırma, uzmanı olmadıkları bir başlıkta öyleymiş gibi davranmak konusunda erkeklerin kadınlardan daha önde olduğunu ortaya koydu.

The Washington Post’ta Christopher Ingraham imzasıyla yayımlanan “Zengin erkeklerin çoğunlukla konuştukları şey hakkında hiçbir fikirleri yok” başlıklı haberde, Londra Üniversitesi’nden John Jerram ve Nikki Shure ile Avustralya Katolik Üniversitesi’nden Phil Parker’ın gerçekleştirdikleri araştırma incelendi. Araştırmaya katılanlardan, 16 farklı matematik konusu hakkındaki bilgi düzeylerini ‘hiç duymadım’dan ‘çok iyi bilirim, konuya çok hakimim’ arasındaki bir yelpazede değerlendirmeleri istendi. Bu matematik konularından 3 tanesi, (uygun sayılar, istek kipinde ölçeklendirme ve bildirimsel fraksiyonlar) tamamen uydurmaydı ve araştırmaya katılıp da bu konular hakkında bilgi sahibi olduklarını söyleyenler ‘palavracı’ olarak kategorilendirildi.

Ağırlıklı olarak İngilizce konuşulan 9 ülkeden elde edilen bir veri setini araştırmanın sonuçlarıyla karşılaştıran uzmanlar, verilen cevaplardan şu bulgulara da ulaştı:

-Erkekler, ‘abartma sanatı’nda kadınlardan daha usta ve bu ustalık, zengin erkekler arasında orta sınıf ya da fakir hemcinslerine göre daha gelişkin.

-Kuzey Amerikalılar, anadil olarak İngilizce konuşulan diğer ülkelerdekilere göre bilgilerini abartmaya daha meyilli ve eğer bu konuda bir ‘dünya şampiyona’ seçilirse bu ülke Kanada olur.

Veriler aynı zamanda, ABD’den İrlanda’ya 9 farklı ülkede oğlan çocuklarının kızlara göre ‘uzmanmış gibi yapma’ konusunda daha ‘uzman’ olduğunu ortaya koydu.

Aynı zamanda, palavracılık konusunda kişilerin sınıfsal arka planlarının da büyük bir etkisi olduğu tespit edildi. Araştırmanın sonuçlarına göre, daha zengin evlerden gelen kişiler, daha fakir olanlara göre kendilerini abartmaya daha meyilli.