Kültür-Sanat

Yavuz Tanyeli'nin "Grey Zone" sergisi C.A.M. Galeri'de

"Bugün, elinde asa yerine küreği ile dünyanın karanlığının sınırına gelmiş bir sanatçı olarak, Yavuz Tanyeli, son çalışmalarında 'kötülüğü' gömmeye yönelik hamlesiyle 'siyahı' sembolik olarak kullanarak kararmış dünyalara umut getiriyor"

Yavuz Tanyeli, Grey Zone series #2, 2024 oil on paper, 84 x 114 cm

18 Ekim 2024 09:18

T24 Kültür Sanat

C.A.M. Galeri 9 Kasım – 9 Aralık 2024 tarihleri arasında Yavuz Tanyeli'nin "Grey Zone" başlıklı kişisel sergisine ev sahipliği yapıyor. Sanatçının kâğıt üzerine yağlı boya tekniği ile ürettiği bu serginin tamamı, 2024 yılına ait çalışmalarından oluşuyor.

Figüratif pentür resminin yaşayan en önemli sanatçılarından biri olan Tanyeli'nin bu sergisi için hazırlanan katalogda Feyyaz Yaman, sanatçının bu serisini şöyle dile getirdi:

"Tuvali, Perseus'un aynalı kalkanı gibidir. Medusa bakışının kendini taşlaştırması gibi, gözlerini kör etme pahasına ateşe bakmaktan imtina etmez. 'İç görü' yeteneğini geliştirmenin, görüntüsünün gözden çok korteksteki imgelem algılama yeteneği olduğunu Borges gibi deneyimlemiştir.

Bu öngörünün arkasındaki görü, esasında onun tarihidir. Yöntemini ustası Orhan Peker'den geliştirmiştir. Orhan Peker'in, kendini akademik-resmi bakıştan çekip kurtarmasını çıraklığında deneyimlemiştir. Onun soyut-figür tartışmalarının kısırlığına düşmeden geliştirdiği 'ifadeci' refleks, Necmi Sönmez'in belirttiği gibi, ne kadar dışavurumcu ise, lekeyi, siyahı (Viyana ve İspanyol Katolikliği eğitimli) kullanma yeteneği de o kadar ustalıklıdır. Yavuz Tanyeli'nin de ifadeciliği, eleştiri gücü ile birleştiği yerdeki farklılık o kadar ustadır.

Işığın tayfından ayıkladığı renklerle yıllarca tuval üzerinde 'swing' yaparken ne kadar usta ise, şimdi de siyahın tüm ara tonlarının renkliliğini göstermede o kadar ustadır. Renk duyarlılığını, atonalitenin bütün basamaklarında dolaştırır. Siyah, sadece gotik dünyanın insanı ezen korkusunun ifadesi olmaktan çıkar; avangard sanatta nasıl kullanılmışsa, onun bu döneminde de yeniden 'renk' olma yeteneğine kavuşur. Günümüzün suskunluğunda, hatta körlüğünde, insanlığı bir yerlere çağırmanın çabasını hâlâ sürdürür.

Bugün, elinde asa yerine küreği ile dünyanın karanlığının sınırına gelmiş bir sanatçı olarak, Yavuz Tanyeli, son çalışmalarında 'kötülüğü' gömmeye yönelik hamlesiyle 'siyahı' sembolik olarak kullanarak kararmış dünyalara umut getiriyor."


 


'Salıncak eyalet' nedir, en çok oy alan aday neden kazanamıyor; işte ABD seçimleriyle ilgili bilmeniz gereken her şey