Türkiye'nin ilk ve en büyük plastik sanatlar müzesi olan İstanbul Resim ve Heykel Müzesi'ndeki 'Yarısı Gümüş, Yarısı Köpük' başlıklı sergi sürüyor. İş insanı ve koleksiyoner Mustafa Taviloğlu'nun koleksiyonundan seçilen 77 parça eserin yer aldığı sergi 22 Şubat'a kadar açık kalacak.
MUDO mağazalarının kurucusu, koleksiyoner Mustafa Taviloğlu
20 Aralık’ta açılan serginin 27 Aralık’taki özel açılış törenine, o sırada geçirmekte olduğu üst solunum yollarında rahatsızlığı nedeniyle katılamayan Mustafa Taviloğlu, bugün (6 Ocak Cumartesi) sergisi için İstanbul Resim ve Heykel Müzesi’nde özel bir buluşma gerçekleştirdi. Buluşmaya, aralarında Ümit Boyner, Cem Boyner, Nezih Barut, Hamdi Akın, Bedrettin Dalan, Murat Ülker, Ali Nesin ve Sedat Aloğlu’nun da bulunduğu iş, sanat, akademi dünyasından çok sayıda isim katıldı.
Serginin 27 Aralık’ta yapılan özel açılış törenine, İstanbul Valisi Davut Gül (sağda), Orhan Pamuk, Ali Akay, Hasan Bülent Kahraman, Bedri Baykam, Doğan Paksoy, Arzu Komili, Melkan Gürsel, Emre Arolat, Murat Tabanlıoğlu, Derya Yücel, Nazlı Pektaş, İsmet Doğan, Aydın Ayan, Ekmel Ertan, Agâh Uğur ve Nezih Barut’un da aralarında bulunduğu çok sayıda isim katılmıştı
Küratör Muratbeyoğlu: Emekten keyfe, doğadan kültüre İstanbul
İstanbul’un önemli simgelerinden olan balık ve balıkçılık temalarının işlendiği serginin küratörlüğünü Neslihan Muratbeyoğlu yaptı. Adını, şair ve ressam Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun ‘İstanbul Destanı’ şiirindeki dizelerden alan ‘Yarısı Gümüş, Yarısı Köpük’ sergidesinki eserler, Taviloğlu’nun 1972 yılından günümüze 50 yıldır sürdürdüğü koleksiyonculuğunun yanı sıra denize duyduğu tutkunun yansımalarını da ortaya koyuyor.
Küratör Muratbeyoğlu, sergiyle ilgili olarak şu görüşleri paylaştı:
“İstanbul Boğaziçi olmadan, Boğaziçi avından sofrasına balık olmadan düşünülemez. Türk resminde asker ressamlardan Müstakil Ressamlar’a, oradan D Grubu’na pek çok ressam balıkları ve balıkçıları resmetmiştir. İstanbul’u, balıkları ve balıkçılarıyla resmetmiştir demek daha doğru, çünkü İstanbul kültüründe Boğaziçi’nin başat temalarından biri olarak balıkların ve balıkçıların yeri ayrıdır.
Rumca ve İtalyanca kökenli balık isimlerinin ve denizcilik terimlerinin yanı sıra zengin deniz mutfağı ile İstanbul’un çok kültürlülüğünün bir yansıması olan Boğaziçi’nde balık ve balıkçılar gündelik hayattan edebiyata geniş bir yer tutarken, Türk resminde de bir ayraç yaratmıştır. Ahmet Hamdi Tanpınar’dan Bedri Rahmi’ye, oradan günümüz Türk şiirine uzanan çizgi, asker ressamlardan güncel sanatçılarımıza kadar Türk resim ve çağdaş sanatında da izlenebilir.
Taviloğlu koleksiyonunda da balık ve balıkçıların ayrı bir yeri vardır. 1972’den bugüne 50 yılı aşkın bir süredir kesintisiz devam eden koleksiyonda, resimden heykele ve enstalasyona balık ve balıkçılar temalı eserler Mustafa Taviloğlu’nun denize olan özel ilgisinden beslenmiştir. ‘Yarısı Gümüş, Yarısı Köpük’ emekten keyfe, doğasından çok renkli kültürel mirasına İstanbul’u balık ve balıkçıları ele alan sanatçıların penceresinden izleyiciye sunuyor.”
Taviloğlu Koleksiyonu’ndan bir seçki yapmanın zor olduğunu belirtirken, "Çünkü çok sayıda tema oluşturulabilecek bir koleksiyon. Sadece balık ve balıkçılığa odaklanmadık, İstanbul'da balık kültürüne dair eserlere yer vermeye çalıştık. İstanbul'da balıkçıkların önemli bir yer olduğunu düşünerek böyle bir tercihte bulunduk" diyen Muratbeyoğlu, sergide erken Cumhuriyet sanatçılarından genç isimlere kadar uzanan geniş bir yelpazede sanatçılara yer verildiğinin altını çiziyor.
Türk resminin ustaları
Sergi; Adil Doğançay, Adnan Turani, Ahmet Münib, Ali Avni Çelebi, Ali Karsan, Avni Arbaş, Bedri Rahmi Eyüboğlu, Cemal Tollu, Cevat Dereli, Fikret Mualla, Hale Asaf, Hikmet Onat, Mehmet Ali Laga, Memet Güreli, Naile Akıncı, Nedim Günsür, Nedret Sekban, Nejad Melih Devrim, İbrahim Safi, Vecih Bereketoğlu, Zeki Faik İzer’in de aralarında bulunduğu Türk resminin usta isimlerinin imzasını taşıyan 52 resim, heykel ve enstalasyonu bir araya getiriyor. Sergide Mustafa Taviloğlu’nun oğlu, diş hekimi Engin Taviloğlu’nun çalışmalarından da bazı örnekler yer alıyor.
Mustafa Tavioğlu’nun 2 bin 500 dolayında parçadan oluşan ve 2024 için yeni sergi seçkileri yapıldığı belirtilen özel koleksiyonundan İstanbul, balık, balıkçılık temasıyla seçilen 77 eseri kapsayan sergi, İstanbul Resim ve Heykel Müzesi’nin geçici sergi salonunda 20 Şubat’a kadar görülebilecek.
Ömer Taviloğlu: Aile koleksiyonunun 40’ta 1’i
Mustafa Taviloğlu’nun oğlu, MUDO Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Taviloğlu, Milliyet Sanat’tan Evrim Altuğ’a yaptığı açıklamada, ‘Yarısı Gümüş, Yarısı Köpük’ sergisi ve aile koleksiyonu için şu bilgileri vermişti:
“Bu serginin de teması olan İstanbul, Boğaz, balık ve balıkçılar; Mustafa Bey aynı zamanda İstanbul’un olmazsa olmazı olta balıkçılarının da hamisi sayılır hakikaten. Beş yaşından beri sandalla başlayan bir hikâyesi var. Ben hep espri yapıyorum; Fenerbahçe hariç, en büyük tutkuları sanat, balık, balıkçılık, Boğaz, deniz ve teknecilik. Bu sergi hepsinin bir araya gelmesi. Bu sergi onun aile koleksiyonunun aşağı yukarı 40’ta birini temsil ediyor.
Gelecek sene, 2024’ün son çeyreğinde koleksiyonun tamamını kamuya açma ve sergileme adımının birincisi diyebiliriz. İnşallah Eylül ayından itibaren öyle bir koleksiyonun açılışı yapılacak ve gezilebilir olacak. Hakikaten dünyada da, Türkiye’de de koleksiyonerlik kavramının yaygınlaşmasını önemsiyoruz. Bugün, burada da paha olarak aynı değerde olmayan birçok ürün var. Aslında bu bir tutku ve bir temanın etrafında birleşmeyi temsil ediyor. Her şey bedel değil.
Toplam koleksiyon 2 bin 500 eserden oluşuyor. Burası da onun önünü alıyor diyebilirim. Yine bu sergiden bağımsız olarak, müze ve üniversite ile olan yakınlaşma vesilesiyle, müzemizin bir ‘Çocuk Akademisi’ projesi ve ihtiyacı olduğunu öğrendik. Ve Mudo olarak orada biz o akademinin kalıcı bir eser olabilmesi için yapımını üstlendik.”
İZLEYİN | Yarısı Gümüş Yarısı Köpük sergisinin açılış töreni
|