Gündem

TDK, dört kelimenin cinsiyetçi anlamını kaldırdı 

İmza kampanyası platformu Change.org’da, bu konuda TDK’ya yönelik çok sayıda kampanya başlatılmış ve yüzbinlerce imza atılmıştı

21 Temmuz 2023 13:54

Yıllardır gösterilen tepkiler ve toplanan imzalar sonrasında Türk Dil Kurumu (TDK), müsait, kirli, esnaf ve serbest kelimelerinin cinsiyetçi ifadeler içeren anlamlarını kaldırdı. İmza kampanyası platformu Change.org’da, bu konuda TDK’ya yönelik çok sayıda kampanya başlatılmış ve yüzbinlerce imza atılmıştı. 

Bazı kelimelerin yazımında değişikliğe giden TDK, müsait, kirli, esnaf ve serbest kelimelerinin cinsiyetçi anlamlarını kaldırdı.

Kadınlar, bu kelimelerin cinsiyetçi anlamlarının kaldırılması için yıllardır mücadele ediyordu.

Daha önce bu kelimelerin anlamları arasında yer alan aşağıdaki ifadeler kaldırıldı: 

Müsait: Flört etmeye hazır olan, kolayca flört edebilen (kadın)

Kirli: Aybaşı durumunda olan (kadın)

Serbest: Ağırbaşlı olmayan, hoppa (kadın)

Esnaf: Kötü yola sapmış olan kadın

İmza kampanyası platformu Change.org’da, bu konuda TDK’ya yönelik çok sayıda kampanya başlatılmış ve yüzbinlerce imza atılmıştı. 

Müsait kelimesi için Gökçe Karaoğlu tarafından Change.org’da başlatılan kampanyaya 115 bin 278 kişi, Kirli kelimesi, Doğa Dilvin Şahin’in başlattığı kampanyaya 63 bin 547 kişi, cinsiyetçi anlamlar içeren tüm kelimelerde düzenleme yapılması için Ceren Başok tarafından başlatılan kampanyaya ise 10 bin 710 kişi imza atmıştı. 

TIKLAYIN - TDK'dan Türkçe sözlüğe eklenen "Türkiyeli" kelimesiyle ilgili açıklama: İnceleme başlatıldı

TIKLAYIN - TDK'dan sözlüğe "Türkiyeli" kelimesi; sosyal medyada tepki çekince kaldırıldı

Change.org Türkiye Hakkında

Change.org Türkiye Şubesi 2012'de kuruldu. Vakfa ait ve kâr amacı gütmeyen bir sosyal fayda şirketi (B-Corp) olarak faaliyetlerini sürdürüyor. Tüm gelirini bireysel ve kurumsal desteklerden elde eden Change.org Türkiye vasıtasıyla insanlar hayatları ve toplumları için önemli konularda imza kampanyaları başlatıyor. Change.org Türkiye kampanya başlatan kişilere sürekli gelişen kampanya araçları sunarak, gerektiğinde iletişim ve strateji konusunda yardımcı olarak, değişime önayak olan hareketleri destekliyor. 

Dünyanın dört bir tarafında faaliyet gösteren Change.org, 424 milyondan fazla kullanıcısıyla, dünyanın en büyük sosyal değişim platformu. 2007 yılında kurulan Change.org’un şu an Türkiye dahil 24 ülkede şubesi bulunuyor, 196 ülkede kullanılıyor. Change.org Türkiye ve yürütülen kampanyalar hakkında daha detaylı bilgi almak için www.change.org adresini ziyaret edebilirsiniz.