Kültür-Sanat

Sanatçılar konuştu: İBB’nin protesto edilen sergisindeki o 3 eser ne anlatıyor?

06 Temmuz 2023 07:24

İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin (İBB) Art İstanbul Feshane’deki “Ortadan Başlamak” adlı serginin protesto edilmesine sebep olan üç eserin sahibi konuştu.

Cumhuriyet yazarı Barış Terkoğlu, bugünkü köşesinde sanatçıların söz konusu eserlerine ilişkin açıklamalarını şöyle aktardı:

Sergisinin girişinde yer alan “No man’s land” yani “Sahipsiz toprak” adlı eseri hazırlayan Gönül Nuhoğlu, “Ben bir enstalasyon (yerleştirme) sanatçısıyım, eserin sergileneceği mekâna göre iş yapıyorum” diyerek, bu eserini İtalya-Milano’da bir şatoda düzenlenen sergi için yaptığını anlattı. Nuhoğlu, eserin mesajını şöyle anlattı:

“Dağ keçileri sınır tanımıyorlar. İnsanların çizdiklerinden bağımsız olarak, doğal sınırları onlar belirliyorlar.” Söyledikleri gayet açıklayıcıydı... Herkesi İtalya’ya götürmek mümkün değil. Mekânın dışına çıkınca anlaşılmıyor olabilir. Ama herkes anlamak zorunda da sevmek zorunda da değil. Ama birlikte yaşayacaksak en azından anlamaya çalışmak, saygı göstermek zorunda.”

“Sığlığın kendisiyle derinlik ölçülmez” diyen Nuhoğlu, yaşananların sebebinin cehalet olduğunu düşünüyordu.

Protesto edilen ikinci eserin sahibi sanatçı Sema Maşkılı, “O resim hâlâ devam eden kişisel sergimin bir parçası. Serginin adı ‘Güç Canavarlar Yaratır.’ Bu resimlerin hiçbirinde sanıldığı gibi cinsellik yok. İnsanlar birbiriyle güç mücadelesi yapıyorlar. Onları dövüşürken, boğuşurken resmediyorum” dedi.

Maşkılı, çıplaklığı da, “Onları medeni olarak göstermek istemiyorum çünkü kıyafet medeniyetin temsilidir” diye açıkladı. Maşkılı, “Ben insanlığın sorunlarına eğiliyorum” derken sanatının siyasete alet edilmesini istemediğini ifade etti.

Hedefteki üçüncü eser “Ala Turca”nın yaratıcısı Mevlüt Akyıldız da, “Arkada bir kantocu kadın, önde yerel bir şarkıcı, öbür yanda bir dansöz, yanına hem gelini hem sevgilisini oturtmuş bir damat, bir tarafta rakı içenler bir tarafta güreşenler...” diyerek resimdeki unsurları sıraladı. Resimlerinde ironiyi sevdiğini anlatan Akyıldız, “Sanat öyle bir şey ki 80 yıl sonra resmime bakan belki de bambaşka yorumlayacak” ifadelerini kullandı.