Medya

"Kimse kimseyi kandırmasın; Varlık Fonu rejim projelerini yaklaşan mali sıkışıklıktan kurtarma işidir"

Çiğdem Toker: Bu teklif kanunlar üstü değil, resmen 'kanunlar dışı' bir biçimde tasarlanmış

15 Ağustos 2016 15:03

Cumhuriyet yazarı Çiğdem Toker, Plan Bütçe Komisyonu'nda görüşülmeye başlanacak olan Varlık Fonu kanun teklifine ilişkin olarak, "Kimse kimseyi kandırmasın. Türkiye Varlık Fonu, 'büyüme artışı' maskesi arkasında bu rejimin yere göğe koyamadığı 3. havalimanı, 3. köprü, Osmangazi Köprüsü ve ihalesi yeni yapılacak Kanal İstanbul’u, baş göstereceği anlaşılan finansman sıkışıklığından kurtarma işidir" diye yazdı. 

Çiğdem Toker'in Cumhuriyet gazetesinin bugünkü (15 Ağustos 2016) nüshasında yayımlanan "Varlık Fonu, Türkiye’nin gelecek rehnidir" başlıklı yazısı şöyle:

Bugün, ülkenin kaderini belirleyecek önemdeki bir düzenleme Plan Bütçe Komisyonu’nda görüşülmeye başlanacak: Türkiye Varlık Fonu. 

Parlamento’nun laf olsun diye değil, gerçekten ciddiye alındığı koşullar altında, adamakıllı bir kanun tasarısı halinde gelmesi gereken bu düzenleme, AKP’li 16 milletvekilinin imzasını taşıyan “kanun teklifi” olarak komisyon önünde. 

Kanun teklifinin, tasarıyla kıyaslandığında, çok daha kısa ve “çöpsüz üzüm” tadında zahmetsiz bir yol katettiğini anımsatıp düzenlemenin getireceği sistemi özetleyelim: 

Bu teklif yasalaşıp yürürlüğe girdiği gün, Türkiye Varlık Yönetimi A.Ş. kurulmuş oluyor. 

Başbakanlık’a bağlı olacak bu şirket de Türkiye Varlık Fonu’nu kuruyor. 

Muhalefet bu teklife “kanunlar üstü” diyor ama maddeler incelendiğinde bu niteleme enikonu naif kalıyor. Fon ve şirket, kanunlar üstü değil, resmen “kanunlar dışı” bir biçimde tasarlanmış.

***

Öyle şirket düşünün ki, özel hukuk hükümlerine tabi ama Başbakanlık’a bağlı. 

Kurulur kurulmaz Ticaret Sicili’ne tescil edilmiş sayılacak. 

Ama Kurumlar Vergisi’ne tabii değil. 

Tahvil ihraç edecek, repo - ters repo yapacak, gayrimenkul sertifikaları çıkaracak, yabancı şirketlerin yatırımlarına ortak olacak. 

Ama Sermaye Piyasası Kanunu’na tabi değil. 

Her düzeyde yüzlerce çalışan istihdam edecek. 

Ama Devlet Memurları Kanunu’na tabi değil. 

Onlarca ihale açacak, milyonluk alımlar yapacak. 

Ama ihale mevzuatına tabi değil. 

Otoyol, Kanal İstanbul, 3. köprü, 3. havalimanı, Akkuyu Nükleer Santralına finansman sağlayacak. 

Ama Sayıştay denetimine tabi değil. 

Meseleyi biraz daha açmak adına bir ayrıntı paylaşalım: Kanun teklifinin 8. maddesinin gerekçesinde, bu Fonun hangi yasalara tabi OLMAYACAĞI listelenmiş. Bir A4 sayfasına yakın bu listede ben 18 kanun ve KHK saydım.

***

İşin uzmanları, “etmeyin eylemeyin, Varlık Fonları, zengin madenleri doğal kaynakları olan, kaynak, nakit fazlası yaratan ülkelerin işidir” diyor ama aldıran yok. 

Bilakis, teklifin gerekçesine baktığınızda, onca laf kalabalığının arasında gerçek niyeti apaçık görüyorsunuz: 

“Otoyollar, Kanal İstanbul, üçüncü köprü ve havalimanı, nükleer santral gibi büyükaltyapı projelerine kamu kesimi borcu artırılmadan finansman sağlanması.” 

E, hani bu projelerin finansmanında sorun yoktu? Herkesçe bilinen büyük müteahhitlik şirketleri kredileri bulup getirmişti. Hani, Hazine bu borçları bir yönetmelikte üstlenmişti? 

Ne oldu? Dolar üzerinden 20-30 yıl sürelerle verilen alım, araç geçiş, yolcu garantilerinde sıkıntı mı var acaba? 

Hani yap-işlet-devret modeliyle yapılan bu büyük projelerde devletin cebinden bir kuruş çıkmıyordu? 

Türkiye Varlık Fonu teklifinin gerekçesine baktığınızda, kurulacak şirketin sermayesini 50 milyon TL olacağı ve Özelleştirme Fonu’ndan karşılanacağı yazıyor. 

Bu sermayenin kaynağı kamu değil mi? 

Fona devredeceği belirtilen kurumların nakit fazlası, bu milletin değil mi? 

Bir yandan yatırımcıyı “ayağına turkuvaz halı” sereceğiz diye teşviklere boğarken, diğer yandan hukuku ve denetimi hiç sayan bir mekanizma kuruyor iktidar. 

Sadece bizlerin değil, gelecek kuşakların yaşamını rehin edecek bir düzenlemeden söz ediyoruz. 

Kimse kimseyi kandırmasın: 

Türkiye Varlık Fonu, “büyüme artışı” maskesi arkasında bu rejimin yere göğe koyamadığı 3. havalimanı, 3. köprü, Osmangazi Köprüsü ve ihalesi yeni yapılacak Kanal İstanbul’u, baş göstereceği anlaşılan finansman sıkışıklığından kurtarma işidir.