İlk bakışta bir çalışanın unvanını değiştirmesi veya tamamen yeni unvanlar oluşturulması zararsız görünebilir. Zira iş süreçleri daha esnek hale geldikçe, iş fonksiyonları ve onları tanımlama şeklimiz de değişiyor.
Hughes, liderliğini üstleneceği rol için yeni bir unvan belirlemek üzere Truant'la birlikte çalıştı. Günlük sorumlulukları arasında, sosyal medya hesaplarını ve basın bültenlerini yönetmek gibi tipik halkla ilişkiler görevlerinin yanı sıra canlı etkinlikleri, podcast'leri ve giyim ürünlerini seçip düzenlemek var.
Halkla ilişkiler mesajı
Bazı unvanlar, şirketlerin çalışanlarına değer verdiğini gösterecek şekilde evriliyor. Örneğin "satış" unvanının yerini "müşteri başarısı" alıyor
Hem uzmanlar hem de çalışanlar, gösterişli, hatta biraz gelişigüzel iş unvanlarının olumlu etkileri olabileceğini söylüyor.
Londra merkezli kariyer platformu Indeed'de ekonomik araştırma direktörü Pawel Adrjan, değişen iş unvanlarının çalışanların şirketlerinde daha değerli hissetmelerine yardımcı olabileceğini söylüyor.
BBC Worklife tarafından görülen verilere göre, geleneksel "insan kaynakları" unvanının yerini "insanlar" alırken 2019'dan bu yana “yetenek kazanımı” unvanının kullanımı yüzde 75 arttı, “işe alım” yüzde 19 düştü.
Benzer şekilde, iş unvanlarında “müşteri başarısı” gibi terimler “satış”ın yerini alıyor.
Adrjan, "'İnsan kaynakları' kulağa bürokratik gelebilir. Bunun yerine unvanda 'insanlar' kullanarak, işverenler insanlara yatırım yaptıkları mesajını verebilirler.
"Bu dil aracılığıyla şirketler, sömürülecek kaynaklardan ziyade bireylere müşteri ve ortak olarak değer verdiklerini göstermeye çalışıyor” diyor. Hughes, kişiye özel yeni unvanların çalışanları daha güçlü hissettirebileceğini de söylüyor:
"Güveninizi büyük ölçüde artırıyor. Çalışanın gelişebileceğiniz bir ortam oluşturmak için elinden gelen her şeyi yapacağını söyleyerek becerilerinize güven mesajı veriyorlar."
Hughes, birçok kariyer gelişimi artık doğrusal ilerlemediği için, geleneksel unvanların "kısıtlayıcı hissettirebileceğini" ekliyor.
Olumsuz yanları neler?
Bununla birlikte, yeni unvanların bazı dezavantajları da olabilir.
Öncelikle bazen abartılı ve anlamsız görünebilirler, bu da çalışanlara gösterişli ancak işin gerçekte neyi gerektirdiği konusunda çok az rehberlik sağlayan unvanlar vermekle sonuçlanabilir.
Adrjan, "'Barista' veya 'ağır taşıt sürücüsü' gibi unvanların aksine, 'ekip üyesi' marka oluşturmak isteyenler için popüler hale geldi" diyor ve ekliyor:
"Adayın işin değerli bir üyesi olacağını ima ediyor ancak meslekle ilgili hiçbir bilgi aktarmıyor."
Tanımlayıcı olmayan, gösterişli bir iş unvanı, işçi egosunu yükseltmek için maliyetsiz bir işe alma taktiği olarak kullanıldığında, bu belirsizlik, işveren ve çalışan arasında beklentilerde uyumsuzluğa yol açabilir.
En kötü senaryoda bu, çalışanları beklentilerini karşılamayan işlerle baş başa bırakabilir.
Bu durum, işe alımlarda da sorun teşkil edebilir. Örneğin, insan kaynakları yeni roller için doğru adayları belirleyemeyebilir ya da adayları alımlarda geri plana atabilir.
Adrjan, "Unvanında son derece alışılmadık bir kelime olması, bu çalışanın işe alım uzmanlarına işini açıklamakta zorlandığı anlamına gelebilir" diyor ve ekliyor:
"Tutarlı unvanlar, net kariyer basamakları, belirli kariyer yolları ve maaşlar sağlayarak çeşitlilik ve eşitliğe yardımcı olur."
Hem kuruluşların işleyişi hem de işin doğası değiştikçe, muhtemelen yeni, alışılmadık unvanların ortaya çıktığını görmeye devam edeceğiz. Ancak çalışanlar dikkatli olmalı: Şaşaalı iş unvanları pohpohlayıcı ve baştan çıkarıcı görünse de dikkate alınması gereken dezavantajları var.
Hughes, hâlâ yeni rolünü tanımlamaya çalıştığını söylüyor:
"Hâlâ günlük olarak 'abartı ve kültür'ün ne anlama geldiğini sorguluyoruz."
Ancak seçiminden memnun ve türünün tek örneği olan unvanıyla birlikte kendisini nasıl geliştireceği konusunda iyimser.
“Geniş bir tanımı var. Olasılıkları sınırsız hale getiriyor.”