Kültür-Sanat

Evrensel kimlikten doğanın evrilen ritmine

Katerina Belkina, The Race (2014)

02 Aralık 2024 10:21

T24 Kültür Sanat

Çağdaş sanat platformu Zarastro Art, ünlü fotoğraf sanatçısı Katerina Belkina’nın Benliğin Katmanları (Layers of Self) isimli sergisinin yanı sıra, sanatta yenilikçi yaklaşımların tanıtıldığı New Voices (Yeni Sesler) bölümünde Eilen Itzel Mena ve Sophie Smorczewski’nin seçkilerini ve yepyeni bölüm Focus (Odak)’ta ise Kostis Stafylakis’in Chloroquine Juggalo Yolda isimli video performansını sanatseverlerle buluşturuyor.

İstanbul Havalimanı Dış Hatlar Terminali'nde gerçekleştirdiği, Venezuelalı sanatçı Jesús Briceño Reyes’in büyük ilgi uyandıran İstanbullular sergisinin ardından Zarastro Art, Benliğin Katmanları isimli çevrimiçi sergide, fotoğrafın gerçekçiliğiyle resimsel dokuları harmanlayarak gerçeküstü sahneler yaratan Katerina Belkina’nın pratiğini inceliyor.

Katerina Belkina, Moonset (2022)

“Ben kimim? Toplumu nasıl değiştirebilirim? Doğaya ne verebilirim?” sorularına yanıt arayan sanatçı, evrensel kimlik ve aidiyet kodlarını deşifre ederek çevremizle kurduğumuz bağlantılara daha derinlemesine bakmamızı amaçlıyor.

Belkina, nesilden nesile aktarılan sosyal yapıların etkisiyle şekillenmiş kalıpların aksine, kimliğin akışkanlığını ve insanlığın karmaşıklığını yansıtmaya çalışan eserleriyle kimlik ve toplum üzerine düşünme biçimimizi dönüştürmeye odaklanıyor.

Yeni Sesler bölümünde, Bronx kökenli, Londra’da yaşayan ve üreten, Afro-Dominik Amerikalı sanatçı Eilen Itzel Mena’nın seçkisi yer alıyor. Mena, ağır temaları ve travmaları doğal motiflerle çocuksu bir estetikle ifade ederek geleneksel temsillere taze bir bakış açısı sunuyor.

Eilen Itzel Mena - The Buzzing Came, Then Directed Towards Sweetness (2024)

Parlak renkler, canlı hatlar ve soyut formları bir araya getirerek “sembollerin derin duygusal yankılarını ortaya çıkaran görsel bir dil yaratan” sanatçı, gerçeği yeniden hayal etmemizi ve evrenle olan etkileşimlerimizi derinleştirmemizi arzuluyor.

Aynı bölümdeki yeni isimlerden bir diğeri ise İngiliz ressam Sophie Smorczewski. Ormanda izole bir evde büyümüş olan sanatçı, resim pratiğinde doğanın neşeli canlılığından ve kırılgan güzelliğinden ilham alıyor.

“Sanatımla doğanın sürekli evrilen ritmini yansıtmaya çabalıyorum” diyen sanatçı, soyut peyzaj resimlerinde sis, yağmur ve çiçeklenme gibi unsurları kullanarak enerjik çizgiler ve dokulu renklerle soyut işaretlemeleri kaynaştırıyor.

Sophie Smorczewski, Twin Flames (2023)

Platformun çarpıcı tek bir eserle izleyiciye, hikayesini ayrıntılı biçimde tanıttığı yeni bölümü Odak’ta ise Yunan sanatçı Kostis Stafylakis’in Chloroquine Juggalo Yolda isimli video performansı gösteriliyor.

Amerika’daki Insane Clown Posse (ICP) isimli hip-hop ikilisinin hayranları olan Juggaloların yaşam tarzlarını, moda tercihlerini ve argolarını inceleyen Stafylakis, bundan esinlenerek pandemi sırasında bir performans tasarlamaya karar verir.

“Juggalo kültüründe, canavarsı ve korkutucu olan sadece estetik değil, kültürel deneyim ve ifadenin ayrılmaz bir parçasıdır” diyen sanatçı, juggalo arkadaşının kâbusundan etkilenerek zehirli örümcek biçiminde bir başlık takar, Atina sokaklarında taksi şoförlerini korkutur, bir binanın girişini engeller, rastgele geçen bir kalabalık tarafından tapınılır ve şehrin karanlığına karışır.

Kostis Stafylakis - Chloroquine Juggalo on the Loose (2021)