Bozcaada’da bu sene 6’ncısı düzenlenecek olan Bozcaada Uluslararası Ekolojik Belgesel Festivali’nin (BIFED) finalistleri belli oldu. 9-13 Ekim tarihlerinde düzenlenecek festivalin finalinde gösterilecek 17 filmden 2'si Türk yapımı.
Halkla birlikte büyüyen, yerelde ilaçsız büyütülen tarım ürünlerinin değerini bulduğu önemli bir dayanışma öyküsü bu yıl festivalde Türkiye’den finalde yarışacak iki filmden birinin konusu. “Ovacık” filminin yönetmeni Ayşegül Selenga Taşkent.
Istranca Ormanları da taş ocaklarının saldırısı altında. Bu önemli ekosistemi, ağaçları, suları, hayvanları bizim adımıza korumaya çalışanların öyküsünü belgeselleştiren Racia Adar’ın filmi “Ab-ı Hayat – Istranca” ise Türkiye’den finale kalan ikinci film.
60 ülkeden 450 film başvurdu
Kurulduğu 2014 yılında International Green Film Network’e kabul edilen ve bu kuruluşun Türkiye’deki tek üyesi olan BIFED’de seçimler tamamlandı ve finale 17 film kaldı. Bu yıl 9-13 Ekim 2019 tarihlerinde Bozcaada’da yapılacak olan Uluslararası Bozcaada Ekolojik Belgesel Film Festivali’nin altıncısı önemli bir katılım aldı. Gelen istek üzerine uzatılan başvuru süreci sonunda festivale 60 ülkeden 450 film başvurdu.
BIFED’deki gösterimler
Dünyanın dört bir yanından doğanın ve insanlığın ortak soru ve sorunlarını kendi dillerinde, kendi üsluplarıyla anlatan veya çözüm arayan her biri birbirinden etkileyici filmler 2019 yılında da Fethi Kayaalp büyük ödülü için Bozcaada’da yarışacak. Festivalde 2’ncilik, 3’üncülük ödülleri de var. Gaia Öğrenci Ödülü adı altında yalnızca öğrencilere açık bir dördüncü ödül de yine festival kapsamında yer alacak. Büyük Ödül ve Gaia Ödülü haricinde her yıl gelenekselleşen Panaroma bölümünde gösterilecek filmlerle birlikte festival süresince 50’yi aşkın film dünyanın birçok noktasından Bozcaada’ya gelen sanatsever ve ekolojistlerin ilgisine sunulacak.
Bu yılki filmlerin ana temaları her kıtada başta altın madeni olmak üzere maden ve taşocaklarına direnen yerel halkın mücadeleleri, asbest ve petrolün yarattığı geri dönüşsüz sağlık problemleri ve kirlilik, mülteciler ve iklim göçü, suların absürd HES projelerine kurban ediliş öyküleri, gençlerin isyanı, iyi ve doğru tarımsal üretimin sürdürülemezliği ve kapitalizm karşısındaki onurlu yenilgisi, Mayorka ve Samotraki adalarının turizme taban tabana zıt yaklaşımları ve bunların sonuçları olarak dikkat çekiyor.
İşte Mozambik’ten Litvanya’ya, İsviçre’den Fransa’da, Arjantin’den Türkiye’ye, Kanada’dan Slovenya’ya uzanan, dünyanın birçok yerinden finale kalan filmler!
BIFED 2019 – Uluslararası Yarışma Finalistleri
- Ab-ı Hayat – Istranca, Racia Adar, Türkiye 2018, 45’
- Altın İçin Ölmek, Catherine Meyburgh and Richard Pakleppa, Güney Afrika, Lesoto, Mozambik, Svaziland, 2018, 98’
- Andrés Carrasco – Rahatsız Edici Bilim, Valeria Tucci, Arjantin, 2019, 72’
- Asit Ormanı, Rugilé Brazdzlukaité, Litvanya, 2018, 63’
- Cereyan Al, Shasha Nakhai, Kanada, 2018, 78’
- Coğrafyacı ve Ada, Christine Bouteiller, Fransa, 2018, 71’
- Adil Tüccarlar, Nino Jacusso, İsviçre, 2018, 90’
- Gençlik Durdurulamaz, Slater Jewell-Kemker, Kanada, 2018, 87’
- Hasarsız, Rožle Bregar, Matic Oblak, Miha Avguštin, Slovenya, 2018, 51’
- Hayat Öldürücüdür, Alessandro Rossi & Michele Mellara, İtalya, 2019, 88’
- Her Yönden Mızraklar, Christopher Walker, Ekvador, USA, 2018, 90’
- Irmak, Christian Tapies Goldenberg, Arjantin, 2018, 70’
- Nefessiz, Daniel Lambo, Belçika, 2018, 75’
- Ovacık, Ayşegül Selenga Taşkent, Türkiye, 2019, 92’
- Soyalizm, Stefano Liberti & Enrico Parenti, İtalya, 2018, 65’
- Toprak, Nikolaus Geyrhalter, Avusturya, 2019, 115’
- Zaman Hırsızları, Cosima Dannoritzer, İspanya, Fransa, 2018, 84’