Bilim insanları, vejetaryen olmanın genlerde yazılı olabileceğine dair kanıtlar keşfetti

Araştırmacılar, 330 bin genomu taradıktan sonra vejetaryenlerin neden bitki bazlı beslenmeyi seçtiklerini açıklayabilecek genler belirlediler.

09 Ekim 2023 13:07

T24 Bilim/Teknoloji

İnsanlar hayvan refahı ve karbon izlerini azaltmak gibi etik nedenlerden dolayı etsiz beslenmeye yönelirken, bilim insanları bunun aslında kalıtsal olabileceğini keşfetti.

ABD'deki Northwestern Üniversitesi'nde patoloji profesörü olan Nabeel Yaseen liderliğindeki bir ekip, büyük ölçekli bir biyomedikal veri tabanı olan UK Biobank'ı taradı. 5 bin 324 vejetaryen ile, 40 ila 69 yaş arasındaki 329 bin 455 vejetaryen olmayan kişinin genomlarını karşılaştırdılar.

Yaseen, Euronews Next'e şöyle konuştu: "Vejetaryenlikle önemli ölçüde ilişkili olan üç genin yanı sıra vejetaryenlikle ilişkili olması muhtemel 31 başka gen daha belirledik."

Çalışmada, "Genetik değişkenlerin diyet seçimlerini etkilediği mekanizmalar, metabolizma, fizyolojik etkiler ve tat algısı arasındaki etkileşimi içermektedir. Diyet öğelerinin beğenilme ve tüketilme düzeyleri, tat algısından etkilenmektedir." ifadesine yer verildi.

Ekip, keşfin genetik ile vejetaryenlik arasındaki ilişkiyi tam olarak anlamak için daha fazla çalışma gerektiren yeni araştırma yolları açtığını söyledi.

Genlerin rolü

Yaseen, "Bu genlerden bazılarının işlevlerine dayanarak, lipit (yağ) metabolizmasının ve bunun beyin fonksiyonu üzerindeki etkilerinin rol oynayabileceğini tahmin ediyoruz" dedi.

Bu araştırma, 2000'li yılların ortalarında ortaya çıkan genom çapında ilişkilendirme çalışmalarının (GWAS) bir parçası. Özelliklerle veya bazen hastalıklarla ilişkili genetik varyasyonları tanımlamak için kullanılan bilimsel bir yaklaşım.

GWAS ile araştırmacılar genomik değişkenler ile belirli bir özellik arasındaki ilişkiye bakarken, nedenselliği değil yalnızca korelasyonu tespit edebilmekte.

Yaseen, "Çalışmamızın vejetaryenliğin genetiği ve fizyolojisi konusunda daha fazla araştırmayı teşvik edeceğini umuyoruz" derken, gelecekteki araştırmaların, belirlenen genlerin ve varyantların oynadığı rol hakkında daha fazla bilgi vereceğini umuyor.

"Bu bilgi, daha iyi kişiselleştirilmiş beslenme önerileri sunmamıza ve belki de et yerine geçen daha iyi ürünlerin üretilmesine olanak sağlayabilir" diye ekledi.