İzmir’in Karabağlar ilçesinde başlayıp Seferihisar ve Menderes’e sıçrayan ve 3 gün sürdükten sonra ancak kontrol altına alınabilen orman yangınında kullanılmaması nedeniyle gündeme gelen “THK uçakları”na dair tartışmalar devam ediyor. Tarım ve Orman Bakanı Bekir Pakdemirli, "Hükûmetimize siyasi saldırı var, THK siyasetin oyuncağı olmuş" dedi. Teşkilatının THK'nın uçakları ile uçmak istemediğini dile getiren Pakdemirli, "Kim uçmak istiyorsa uçsun, benim THK'ya bir lira borcum yok" ifadesini kullandı.
Pakdemirli, THK’nın Avrupa’nın en büyük filosuna sahip olduğuna dair açıklamasıyla ilgili ise şöyle konuştu:
“21 uçak varmış. Hani nerede? Altı uçak var üçünün içine kuşlar yuva yapmış. Vizontelede kaputu açınca ‘Baba motor yok’ diyor ya. Aynen öyle. Hükümetimize yönelik siyasi bir saldırıyla karşı karşıyayız.Kediye ciğer emanet etmek gibi, kendi bakımlarını yapamıyorlar. Bu sene 4 milyon Euro vermedik diye mi böyle oldu? THK'nın finansal koşullarından hükûmetimiz sorumlu değil. THK, siyasetin oyuncağı olmuş.”
"Kediye ciğer emanet edildi; bakım yapamıyorlar"
‘Kediye ciğer emanet edildiğini’ söyleyen Pakdemirli, THK’nın bakımlarını yapamadığını belirterek, “THK’nın uçuşa elverişlilik sertifikalarına 30 yıllık pilot olarak ben de güvenmiyorum” ifadelerini kullandı. Bakan, şöyle devam etti:
“Bugünkü şartlar içinde işimize yaramayan bir filo var. THK’nın içinde bulunduğu finansal koşullardan hükümet sorumlu değil. Naçar durumdalar ama bundan hükümet değil daha önceki başkanlar sorumlu.”
Basında çıkan, orman yangınlarıyla ilgili haberler için, “Muhalif medya yazmadan katip okumadan alim” diyen Pakdemirli, yangınların yarısına yakınının nedenini belirleyemediklerini bu konuda içişleri bakanlığıyla ortak çalıştıklarını söyledi.
Tarım ve Orman Bakanı Bekir Pakdemirli gündeme ilişkin soruları TRT Haber’de cevapladı. Yangın söndürme uçaklarının orman yangınlarında kullanılmadığı yönündeki eleştirileri cevaplayan Pakdemirli “uçakların saatlik maliyeti 71 bin lira iken helikopterlerin saatlik maliyeti 26 bin lira” dedi.
Uçakların kullanılmamasına ilişkin eleştirileri maliyet hesabıyla yanıtlayan Pakdemirli alevlere dökülen 1 ton suyun helikopter için bin 300 lira, uçak için 7 bin 944 lira olduğunu savundu. Pakdemirli “buna rağmen uçak filosu belli bir kalitede olsa 'belki' kullanılabilir” diyerek “ama uçak helikoptere oranla 6 kat pahalı” vurgusu yaptı.
Pakdemirli, “Benim Türk Hava Kurumuna 1 lira borcum yok bakanlık olarak. Ben bu işleri ihaleyle yapıyorum. Türk Hava Kurumu’ndan bu hizmeti almak zorunda da değilim. Bir de şöyle bir şey var: bu uçaklar artık ömürlerini doldurmuş” dedi.
Bakan Pakdemirli'nin pilotluk geçmişi
Deniz bakan pilotum demişti işte bilgiler: 17 yaşındayken pilotluk eğitimine adım atan Bekir Pakdemirli, 18 yaşını doldurmadığı için lisansını almak için yaşının dolmasını bekledi. Bekir Pakdemirli, Ankara Etimesgut Havaalanı’nda pilot Erdoğan Menekşe ve babası Ekrem Pakdemirli’nin kurduğu Burak Sportif Havacılık Kulubü’nde eğitimlerini tamamlayarak PPL (Private Pilot Licence) lisansı çıkarttı. Bekir Pakdemirli ile birlikte kız kardeşi Betül Pakdemirli de pilot lisansı aldı.
Pilot lisansını alan Bekir Pakdemirli bir süre sonra iki adet uçak satın aldı. Her türlü arazi şartlarına iniş yapabilen üstten kanatlı Maule tipi uçak ile birlikte hızı ile dikkat çeken uçaklardan olan Mooney tipi alttan kanat iki uçağı bulunan Pakdemirli, bu uçaklarla sık sık İzmir ile Ankara arasında uçuşlar yaptı. Ancak Pakdemirli daha sonra bu uçakları sattı.
Ne olmuştu?
Bakan Pakdemirli, "Bugünkü şartlar itibarıyla THK’de olan uçaklar 6 tane var. 3’ünde motor yok, 3’ünün faal olduğu söyleniyor, birinin faal olmayacağını var saymak lazım. Sadece birinin yakıt almaya gittiğini düşünseniz, bir ring kurma durumu maalesef yok. Bugün itibarıyla Türkiye’de bize hizmet verecek bir uçak filosu maalesef bulunmuyor" açıklamasının ardından dün THK uçaklarının uçuş sertifikaları ve uçakların teknik özelliklerini içeren belgeler ortaya çıktı.
Belgelere göre uçaklar Bakan Pakdemirli'nin "Uçak 4 ton su alıyor, helikopter 2.5 ton" iddiasının aksine 5,5 ton su alabiliyor. Ayrıca "uçmaz" denilen uçakların 3'nün Sivil Havacılık Kurumu tarafından verilmiş 2020 yılına kadar geçerli sertifikaları bulunuyor.
Üst düzey bir THK yetkilisi de, “Yangın söndürme uçaklarımız ne bozuk, ne eski, ne de yağ kaçırıyor” dedi.