Kültür-Sanat

122 sanatçıdan ve 140 eser: 1957'den Sonsuza Ekol Tatbiki  

Sergi, 1 Kasım'a dek görülebilecek

 Erol Ünal Arşivi

09 Ekim 2024 10:33

T24 Kültür Sanat

İkinci Dünya Savaşı sonrası Avrupa'da açılan "En Büyük Bauhaus Okulu" kabul edilen, Bauhaus Ekolü'nün ülkedeki temsilcisi Tatbiki Güzel Sanatlar Yüksek Okulu'ndan ve adı değişse de ekolün ilkeleriyle eğitime devam eden Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar'ın farklı bölümlerinden 122 sanatçı ve 140 eser ile hazırlanan karma sergi: "Ekol Tatbiki" Maltepe'de Prof. Dr. Türkan Saylan Kültür Merkezi'nde 3 Ekim'de açıldı.

 Erol Ünal Arşivi

122 sanatçının resim, heykel, seramik, fresk, mozaik, camaltı, tekstil dokuma, ahşap, vitray eserler, illüstrasyon, karikatür ve fotoğraflardan oluşan 140 eserinin bir arada görüleceği karma sergi, 1 Kasım'a dek görülebilecek sergideki.

Farklı boyutlarda, farklı tekniklerle yapılmış, farklı imzaları olan eserlerin ortak yanı bir ekolü; Tatbiki ekolünü ve Tatbiki ruhunu yansıtmaları.

Erol Ünal Arşivi

Sergi fikrinin sahibi ve küratörü Berrin Aksu; afişte yer alan 122 ismin sergi hazırlık sürecinde ulaşabildikleri sanatçılar olduğunu belirtiyor. Ulaşamadığı sanatçı arkadaşlarını şimdiden gelecek yılın sergisine davet ediyor ve ekliyor:

"Bu bir ilk. Dileğim Ekol Tatbiki her yıl açılacak sergilere ilham olur, Bauhaus eğitimli sanatçı sayımız ve ürettikleri eserler her yıl çoğalır."

 Erol Ünal Arşivi

Resim, heykel, seramik, fresk, mozaik, camaltı, tekstil dokuma, ahşap, vitray eserler, illüstrasyon, karikatür ve fotoğrafların birarada görüleceği karma sergi 1 Kasım 2024'e kadar devam edecek.

 Erol Ünal Arşivi

Bauhaus hakkında

Bauhaus, 1919'da Almanya'nın Weimar kentinde mimar Walter Gropius tarafından kurulan ve 1933 yılına kadar varlığını sürdüren bir sanat ve tasarım okulu ve akımıdır. Temel amacı, sanat, zanaat ve teknolojiyi birleştirerek hem sanatsal hem de işlevsel eserler yaratmaktı. Bauhaus, özellikle endüstriyel üretim süreçlerine uygun, pratik ve minimalist tasarımların öncüsü olarak bilinir.

Endüstriyel ve mesleki tasarımda Bauhaus'un etkisi

Bauhaus, tasarımın sadece estetik değil, aynı zamanda işlevsel ve üretilebilir olmasını vurguladı. Endüstriyel üretimin artışıyla, sanat ve zanaat arasındaki ayrımı kaldırarak, el yapımı nesnelerin yerini seri üretim alabilecek biçimde tasarımlar yapılmasına öncülük etti. Bu yaklaşımla, sanatçılar ve tasarımcılar yeni materyallerle (çelik, cam, beton gibi) çalışarak, mobilya, iç mekân tasarımı, grafik sanatlar ve mimari gibi alanlarda çığır açtılar.

Bauhaus'un temel ilkeleri

  1. Form ve İşlevin Birliği: Tasarımın estetik değeri, işlevselliğiyle birleşmelidir. Bauhaus sanatçıları bu ilkeyi benimseyerek sade, kullanışlı ve minimalist tasarımlar yarattılar.
  1. Zanaat ve Sanatın Birleşimi: Zanaat ve sanat arasındaki geleneksel ayrım ortadan kaldırıldı. Tasarımcılar, el becerisi ile endüstriyel üretimin birleşebileceği nesneler yaratmaya çalıştılar.
  1. Toplumsal Fayda: Bauhaus, tasarımın herkesin erişebileceği bir araç olması gerektiğine inanıyordu. Bu nedenle, geniş kitlelere hitap eden, ulaşılabilir ürünler yaratma fikri ön plandaydı.

Etkileri ve mirası

Bauhaus, modern mimari ve tasarımda devrim yaratarak, sade, geometrik ve işlevsel tasarımların benimsenmesine yol açtı. Günümüzün minimalizm anlayışı ve modernist mimari tarzı büyük ölçüde Bauhaus'a dayanır. Ayrıca grafik tasarım, tipografi ve endüstriyel tasarım gibi alanlarda da etkisini sürdürmektedir. Bauhaus'un mirası, sanat ve endüstrinin bir arada nasıl çalışabileceğine dair güçlü bir model sunmaya devam ediyor.

Özetle, Bauhaus, sanatı, zanaatı ve teknolojiyi birleştirerek endüstriyel tasarımın temel ilkelerini şekillendirdi ve modern tasarımın önünü açtı.

 Gülistan Genç

Sanatçı, Tatbiki Güzel Sanatlar Yüksek Okulu, Seramik Bölümü Mezunu