01 Mayıs 2022

Yarı çıplak poz vermiş erkek görsellerinden doğan moda imparatorluğu

Netflix'te yayına giren "İşin Rengi" adlı belgesel film, bir Amerikan markası olan Abercombie&Fitch'in sıra dışı kimlik yaratma öyküsünü ve başarısının temelini oluşturan "dışlayıcılık" taktiğinin yarattığı skandalları ele alıyor. Alison Klayman yönetmenliğinde gerçekleştirilen film, 1990'lı yıllarda Mike Jeffries'in CEO koltuğuna oturması ile tekrar canlandırılan markanın, elitist ve seks odaklı imaj çalışmalarının ABD gençliğinde yaratmış olduğu etkiyi anlatıyor

1990'lı yıllarda ABD'ye gidenler, Abercrombie&Fitch markasını hatırlayacakladır. Bir New York seyahatimde, vitrininde ürün yerine yarı çıplak poz vermiş erkek posterlerinin olduğu butik ilgimi çekmiş ve içeri girmiştim. Mağazaya girer girmez yüksek seviyede çalan müzik ve cezbedici parfüm kokusu ile yaratılmış olan atmosfer gerçekten o yıllarda görülmemiş bir konsept içeriyordu. 

A&F, 2011 yılında, Paris'in ünlü Champs-Elysées caddesinde sadece kot giymiş 101 erkek mankenin katılımı ile yaptığı açılışla ortalığı ayağa kaldırmıştı. Mağazaya girmeye çalışan insan selini bugün gibi hatırlıyorum.

Mike Jeffries, şirketi ayağa kaldırma görevini üstlendiğinde, gözlemlerini kullanarak ilginç bir marka kimliği stratejisi geliştirmişti. Hedef kitle elitist ailelerden gelen gençlerle, üniversitelerde okuyan genç kız ve erkek talebelerdi.

O yıllarda erkek bedenini reklamlarda kullanma fikri ilk kez Calvin Klein tarafından gerçekleştirilmiş ve ünlü atlet Tom Hintnaus'un beyaz slip giymiş görseli Amerika'da büyük ilgi görmüştü.

Dönemin ünlü fotoğrafçısı Bruce Weber bu kez Jeffries ile iş birliği yaparak markanın görsellerini imzalamaya başlamıştı. Ancak Jeffries, ünlü kişiler veya profesyonel mankenler yerine genç Amerikalıları tanıtım spotlarına yansıtmak istiyor ve aynı kitleyi müşteri olarak görmek istiyordu. 

Oluşturduğu "görsel avcı" ekibi, ABD'nin dört bir tarafını gezerek ilginç buldukları genç delikanlılara çalışma teklifinde bulunuyordu. Üniversite öğrencileri, kırsal kesimde yaşayan atletik yapılı gençler, Weber'in kamerasına poz vererek ünleniyorlardı.

Alışveriş poşetlerine de yansıyan siyah-beyaz kaslı erkek görselleri, ABD'nin dört bir tarafındaki cadde ve sokaklardaki reklam panolarında sergileniyordu.

Jeffries'in aşırıya kaçan estetik algısı ve "havalı beyaz genç Amerikalı" takıntısı, markanın ünlenmesine paralel olarak tepkilere yol açmaya başlamıştı. Mağazalara seçilen satıcı elemanlar bile Jeffries'in süzgecinden geçiriliyor ve beyaz ve güzel insanlar dışındakiler işe alınmıyor veya atılıyordu.

A&F, "Kolejli Amerikalı ve cinsel çekicilik" kodları ile yarattığı marka kimliğini kısa sürede başarıya ulaştırmış ancak estetik algı uğruna uyguladığı ayırımcı politika, siyahi ve Latin Amerikalı gençlerin protestolarına neden olmuştu.

2005 yılında, hakarete uğrayan gençler tarafından açılan davaları sonlandırmak için 50 milyon dolar tazminat ödemek zorunda kalmış ve marka taktik değiştirme zorunda kalmıştı.

1892 yılında, Hasbrouk Fitch ve David Thomas Abercromrie tarafından kurulan, 1977'de iflas ederek kapanan doğa sporları ürünleri markası A& F, 1990'lı yıllarda Les Wexner tarafından satın alınarak tekrar hayata döndürülmüştü.

"AVM Sihirbazı" lakaplı Wexter, kısa sürede markayı uçurtacak olan Mike Jeffries'ı CEO koltuğuna oturtmuştu.

Mutlu pazarlar.

Yazarın Diğer Yazıları

Dolce Vita müzede

Paris’in en önemli müzelerinden biri olan Grand Palais, İtalyan markası Dolce&Gabanna’yı ağırlıyor. Uzun bir restorasyon sürecinden sonra tekrar kapılarını halka açan görkemli sarayda sergilenen 200 kostüm ve 300 aksesuar, İtalyan estetik anlayışının ve modaya olan hakimiyetinin gücünü yansıtıyor

Havada “maksimalizm” kokusu mu var?

Birkaç sezondan beri “sessiz lüks”, “ladylike” gibi terimler verilmiş olarak moda trendlerinde hükmünü sürdüren neo-minimalizm akımının sonu mu geliyor? Tarihte minimalizm anlayışına tepki hareketi olarak doğmuş olan maksimalizm tekrar gündemde. Başta, 2011 yılından beri Balmain markasını yöneten Fransız Tasarımcı Olivier Rousteing olmak üzere, genç nesil stilistler minimalizm olgusunun kodlarının yaratıcılığı frenlediğini gerekçe göstererek baş kaldırıyor

Murakami imzalı Louis Vuitton çantalar 2025 yılını renklendirecek

Moda ve sanat ilişkisinin en başarılı örneklerinden biri olan Louis Vuitton ve Takashi Murakami iş birliği, 20 yıl sonra tekrar vitrinlerde. 2003 yılında gerçekleştirilen ikonik birliktelikten doğan çanta koleksiyonunda, markanın amblematik monogamı, Japon sanatçının dokunuşu ile renklenmiş, logomania çılgınlığının doğmasına neden olmuştu

"
"