Gündem

Uzmanlar bugün açılacak olan Halkalı-Gebze Banliyö Hattı konusunda uyarıyor: Oy için yolcuların canı tehlikeye atılıyor

Kimi istasyonlarda makas motorlarının olmadığı, sinyal görüş mesafesinin çok kısa olduğu belirtiliyor

12 Mart 2019 08:35

Gebze-Halkalı Marmaray Hattı, uzmanların eksikliklerin henüz giderilmediğini iade ederek uyarıda bulunmasına rağmen bugün Cumhurbaşkanı ve AKP Genel Başkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından açılacak. Birleşik Taşımacılık Çalışanları Sendikası (BTS) Genel Başkanı Hasan Bektaş, “Eksiklik sürüyor, halka iyilik yapmıyorlar” derken, ulaşım uzmanı Murat Akad, “Yetiştirmeye çalıştıkları çok açık” ifadesini kullandı.

Gerek teknik, gerekse de yetişmiş eleman olarak eksikleri bulunduğunu belirttiği hattın açılışıyla, facialara davetiye çıkarıldığını söyleyen BTS’nin aktardığına göre, hattaki makinistlerin eğitimleri yetersiz. Sinyal görüş mesafesi çok kısa ve kimi istasyonlarda henüz makas motorları yok.

BirGün’den Uğur Şahin'in haberine göre, BTS Genel Başkanı Hasan Bektaş ve Ulaşım Uzmanı Murad Akad, hattın açılmasına engel çok önemli eksikliklerin bulunduğunu ifade etti. Bektaş ve Akad, bunların giderilmeden açılışın yapılmasının, büyük kazalara neden olabileceğini dile getirdi.

Sertifikasyon muamması

Hasan Bektaş’a göre, hattaki eksikler hâlâ sürüyor. Buna rağmen açılışın yapılacağını kaydeden Bektaş, şöyle konuştu:

“Hattın tamamlanmadığıyla ilgili bir inceleme yapmıştık. Kendim de zamanında bu hatta çalıştım, biliyorum. Ama son olarak bölgeyi gezdik. bu şekilde açılması can ve mal güvenliği açısından sakıncalar doğurabilir. Bu ihtimal yüksek… Tıpkı 2004’te Pamukova’daki yaşananlar gibi. 13 Aralık 2018’de de Ankara’da bir kaza yaşandı. Orası da sinyalizasyon olmadan açılmıştı. Sertifikasyon verildi mi, verilmedi mi, bilmiyorum. Öğrenemedik. Ama geçen hafta açıklamamızı yaptığımızda verilmemişti.”

"Eksiklik hâlâ sürüyor"

Bektaş, eksikleri şöyle sıraladı:

“Ekranda tren kaybolma hâlâ devam ediyor. Makinistlerin tecrübesizliği, makas motorlarının olmayışı, sinyal yerlerindeki makinist görüş açısının az olduğu yerler… Bunlar aynen devam ediyor. Bu birkaç günde bitirilebilecek bir şey değil. En az 4 ay geçmesi gerekiyor, her şeyiyle tamamlanması için. Siyasi iktidar, burada bir risk alıyor. Bu yerel seçimler, ‘olmak ya da olmamak’ gibi bir duruma dönüştürüldü. AKP’nin İstanbul’da da iddiası var ama burayı açmakla İstanbul halkına iyilik yapmış olmuyorlar.”

BTS Genel Başkanı Hasan Bektaş, sözlerini şöyle sonlandırdı:

“Gebze ve Halkalı İstasyonu’nda birçok makas var. Bir elektrik motoruyla çalışıyor bu makaslar. Bu da Maltepe’deki kumanda merkezine bağlı. Buralarda henüz motor olmadığı için, makasları çevirmek için insanın olması lazım. Ancak insanın yapabileceği bir iş değil. Bu Ankara’da yapılmak istendi, kaza oldu. Bu makaslar şu an hazır değil, bu durumda hattın açılması doğru değil.”

Ulaştırma Uzmanı Murat Akad ise şu değerlendirmede bulundu:

“BTS’nin açıklaması durumu özetliyor. Böyle bir sistemin tam anlamıyla hazır olmadan çalışmaya başlaması, tabii ki yanlış. Bu çok açık, kazalara neden olabilecek eksikler olduğu söyleniyor. Bunun örneğini de yakın zamanda Ankara’da yaşadık. Sinyalizasyon eksikliği giderilmeden açmak, aslında bütün söylenenleri boşa çıkaran bir şey. Sinyalizasyon ve başka eksikler gerçekten giderilmeli, öyle açılmalı. Ayın 31’ine kadar hızlı açmaya çalışılıyor. Yetiştirmeye çalıştıkları çok açık. Bütün sorun, BTS’nin işaret ettiği noktalar.” 

Gebze-Halkalı Marmaray Hattı Meclis gündeminde

Öte yandan CHP İstanbul Milletvekili Ali Şeker gerekli test sürüşleri tamamlanmadan kullanıma açılacağı söylenen banliyö hattının taşıdığı risklere ilişkin Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan’a bir soru önergesi yöneltti. CHP’li Şeker, “AKP geçmişten ders almamaya devam ediyor" dedi.

Şeker, “12 Mart tarihinde açılacağı söylenen ilgili hattın yolcusuz test çalışmaları ne zaman başlamıştır? İlgili hattın sertifikasyon almadan kullanıma açılacağının ilan edildiği iddiaları doğru mudur?” sorularına yanıt aradı.