Kültür-Sanat

'Çizgilerde nadir bir şiir'; Selçuk Demirel'in 'Gök ve Yer Arasında' başlıklı sergisi Paris'te açıldı

Paris 10. Bölge Belediye Başkanı Cordebard: Bu sergi, büyüleyen, çarpan, sorgulayan bir bütün içinde fauna ve florayı karıştırıyor, gökyüzü ve dünyayı iç içe geçiriyor

11 Ekim 2022 13:56

Le MondeLe Monde DiplomatiqueLe Nouvel ObservateurThe Washington PostThe New York Times, The Wall Street Journal gibi dünyanın önde gelen gazete ve dergilerinde 1974 yılından beri yayımlanan desenleriyle bilinen, halen T24'te de çizen, 50'nin üzerinde kitap ve albümü yayımlanan Selçuk Demirel’in “Gök ve Yer Arasında / Entre Ciel et Terre" başlıklı sergisi, Fransa’nın başkenti Paris’te 10. Arondissement (bölge) Belediyesi binasında açıldı. Serginin kataloğunda, eserleri Nobel Edebiyat Ödülü'ne değer görülen Orhan Pamuk ile Paris 10. Arondissement (Bölge) Belediye Başkanı Alexandra Cordebard'ın Selçuk Demirel'in eserlerine ilişkin değerlendirmeleri de yer aldı.

Türkiye'nin dünyaca bilinen sanatçılarından Selçuk Demirel’in desenlerinin yer aldığı sergi, 19 Kasım 2022'ye kadar sürecek.

Selçuk Demirel’in desenlerinin yer aldığı sergiden
 
Demirel'in "Entre Ciel et Terre" sergisi 12 Ekim-19 Kasım arasında gerçekleşecek

Paris 10. Arondissement (Bölge) Belediye Başkanı Alexandra Cordebard, “Entre Ciel et Terre” başlıklı serginin kataloğunda yer alan sunum yazısında “Bu sergi, büyüleyen, çarpan, sorgulayan bir bütün içinde fauna ve florayı karıştırıyor, gökyüzü ve dünyayı iç içe geçiriyor” görüşünü dile getirdi.

Cordebard, Selçuk Demirel’in sergisini şöyle özetledi:

Bu çizimlerde nadir bir şiir yakalıyoruz, sırtı denize dönük bir adamın aniden kuşa dönüştüğünü görürken insanlar ve çevreyi birbirine bağlayan bağlantıyı yeniden örüyoruz. Şiir hiçbir zaman sessiz olmaz, bir desen gezegende bizim olan yok edici eylemi algılatabilir. Birkaç fırça darbesinde iklim felaketi karşısındaki pasiflik çizilebilir.

"Harmoni" -2001 Özel Koleksiyon
Selçuk Demirel

Cordebard, Demirel’e teşekkür ettiği yazısında şöyle devam etti:
Yaptığı işlerle görevimizin iki ana hedefine, iklimi korumaktaki taahhüdümüze bağlılığımızı sürdürürken olabilecek en fazla sayıda insana kaliteli sanatsal içerik sunmaya tamamen uyumlu olan Selçuk’a teşekkür etmek isterim."

 

Selçuk Demirel’in desenlerinin yer aldığı sergiden

 

Orhan Pamuk: Demirel'in özellikleri nasıl sevilmez

Katalogda, Demirel’in desenlerine ilişkin olarak, Nobel Edebiyat Ödül'lü yazar Orhan Pamuk’un da görüşlerine yer verildi:

Selçuk Demirel’in özellikleri nasıl sevilmez? Desenlerini seviyoruz çünkü onlara baktığımızda olduğumuzdan daha akıllı hissediyoruz. Yüzümüzde oluşan gülümseme hicvin karşısında hissettiğimiz keyfi ya da başkalarının zayıflıkları ya da hatalarının sergilenmesinden kaynaklanmıyor. Yüzümüzde oluşan gülümseme, dünyayı zeki bir şekilde görebilmenin, Selçuk’un desenlerine bakarak zeki olabilmenin zevkinin keyfinden kaynaklanıyor.

"Son Göçmen" - 2006, Le Monde Diplomatique
Selçuk Demirel

Kataloga bir katkı da, yıllardır Selçuk Demirel’in eserlerinin yayımlandığı yer aldığı Le Monde Diplomatique gazetesinin Genel Yayın Yönetmeni Serge Halimi’den geldi.

Halimi, “On yıllardır 'diplomatik' dünyadaki tek karikatürist ” dediği Selçuk Demirel'in Le Monde Diplomatique ile yolculuğunu şöyle anlattı:

“Gazetenin iddiası cesurcaydı: Aylık bir gazete nasıl, çıktığında daha önce olanları kullanmadan, metinlere eşlik edecek paylaşılmamış görseller bulabilirdi? Kısaca canlı metinlerin yanına canlı görseller.  En az son 20 yıldır ifade özgürlüğünün hızla gerilemesiyle daha da zorlaşan bir iddia.

Şiir, edebiyat, ironi, karikatür pek çok gazetenin kendilerini özgürce ifade edebilmesini mümkün kılmak için fazla ‘saygısızca’, fazla ‘dine hakaret içerikli’ addediliyor. Özellikle basın karikatürleri hiçbir zaman bütün erdem gruplarını aynı anda tatmin etmek için yeterince ortodoks, ihtiyatlı, sakinleştirici değil. En ufak 'patinaj' internet polislerini ve fanatiklerini ürkütebiliyor... Selçuk’un çizimlerinde şiir ve şiddet, yıkım ve sessizlik genellikle bir arada bulunuyor.

"Yer değiştirme"- 2006, Le Monde
Selçuk Demirel