Sayıştay raporlarına borç limitlerini aşmasıyla yansıyan Muş Belediyesi’nin 2 milyon 980 bin TL’lik mobilya ihalesi aciliyet olmamasına rağmen pazarlık usulü ile yapıldı. İhale, Kayseri merkezli bir mobilya şirketine verildi.
Sayıştay denetçilerinin incelemelerde bulunduğu AKP’li Muş Belediyesi’nin borç batağında olduğu belirlenmişti. İlgili raporlarda belediyenin, Sayıştay’ın 2020 ile 2021 yılına dair ortaya koyduğu tespitlerin giderilmediği, belediyenin borçlanmaya devam ettiği kaydedildi.
2022 yılı için belediyenin maksimum borçlanabileceği tutarın 274 milyon 262 bin 221 TL olduğuna dikkat çekilen Sayıştay raporunda, “Belirtilen mevzuat çerçevesinde yapılan incelemede, belediyenin 2022 yılsonu itibariyle faiz dâhil iç ve dış borç stok tutarı 322 milyon 253 bin 630 TL’ye ulaşmış, dolayısıyla mevzuatla belirlenmiş olan borç limitinin 47 milyon 991 bin 414 TL kadar aştığı tespit edilmiştir. İdarenin 2022 yılı itibariyle sahip olduğu borç stoku mevzuatta belirtilen borçlanma sınırını geçmiş olup, faaliyet döneminde anılan sınırlamalara uygun hareket edilmesi gerekmektedir” bilgileri yer aldı.
Belediyenin 2022 yılı güncel borcu 322 milyon 253 bin 636 TL olarak açıklandı
Sayıştay denetçileri Muş Belediyesi’nde, AKP’li ve kayyım ile yönetilen diğer belediyeler gibi ihale ile alınması gereken birçok satın alımın piyasa araştırması yapılmadan ve avans ile alındığını da belirledi.
Muş Belediyesi’nin son olarak; Güzeltepe, Sütlüce, Saray, Bağlar ve Sunay Mahallesi’nde bulunan gençlik merkezleri ile Zafer Mahallesi’nde bulunan millet kıraathanesi için Kamu İhale Kanunu’nun 21’inci maddesinin f ve b bendine göre pazarlık usulü ile 2 milyon 980 bin TL’lik ihale yaptığı ortaya çıktı. İhaleyi ise merkezi Kayseri’de olan mobilya şirketinden alındı.
Belediyenin usulsüzlükleri TBMM gündemine de gelmişti
Muş Belediyesi’nin kamu kaynaklarının etkin kullanmadığı iddiasını DEM Parti Muş Milletvekili Sümeyye Boz, TBMM gündemine taşımıştı. Boz, verdiği soru önergesinde, “İlk madde ve malzeme hesabının hatalı kullanılması, borçlanma sınırının aşılması, işçilerin yıllık izinlerinin kanunun öngördüğü şekilde kullandırılmaması, kiraya verilen taşınmazların muhasebe kayıtlarında izlenmemesi olmak üzere toplamda 4 usulsüzlük önceki dönem bulgulara ilişkin izleme tablosunda 2020 yılı yerine getirilmeyen bulgular olarak yer almaktadır. En az 2 yıldır devam eden usulsüzlük ve hukuksuzluk hakkında işlem başlatılmış mıydı? Başlatılmamış ise gerekçesi nedir?” diye sordu.
21/b ve 21/f nedir?
Kamu İhale Kanunu’nun 21. maddesinin b bendinde pazarlık usulü ihalenin yapılması için şu şartlar yer alıyor: - Savunma ve güvenlik ile ilgili kamuoyuna duyurulmaması gereken özel durumlar, - Seri üretimde konu olmayan malzeme kullanılmasını gerektiren durumlar, - İhale konusunun özgün nitelikli ve karmaşık olması durumlarında, - Yaklaşık maliyeti belli bir tutarın üzerinde olan mal ve malzeme alımlarında, (Bu tutar her yıl şubat ayında Kamu İhale Kurumu tarafından tespit edilir) - Doğal afet, salgın hastalık, can ve mal kaybı gibi aciliyet içeren durumlarda, 21’inci maddenin f bendinde ise “Son Fiyat Tekliflerini Vermeye Davet Tebligatının” yeniden alınması durumunda verilen teklif geri çekilerek yeni bir teklif verilebiliyor. 21/f, idarelerin yaklaşık maliyeti 728.072,00 TL’ye kadar olan mamul, mal, malzeme veya hizmet alımları için kullanılıyor. Artı olarak; yine f bendinde, sadece mal alımı yapılabiliyor ve alınan mal sözleşme yapma süresinden önce teslim edilirse sözleşme yapılmıyor.
Oysa Muş Belediyesi’nin ihalesi “mobilya alımı” gerekçesiyle yapılmış durumda.
Son 20 yılda kanunda 180’in üzerinde değişiklik yapıldı
Kamu İhaleleri Kanunu, kamuda mal/hizmet alımlarında şeffaflığı artırmak için 2003 yılında yürürlüğe girdi fakat yürürlüğe girdiği 2003’ten bugüne 180’den fazla kez değiştirildi.
|