Sayıştay’ın TCDD’nin 2018 yılı denetim raporunda, ölümlü kazalara neden olan sinyalizasyon sisteminin bazı hatlarda Avrupa Tren Kontrol Seviyesi’ne göre sıfır olduğu belirtildi. Yılda en az bir kere yapılması gereken iç kontrolün yapılmadığı belirtilen raporda iç denetçinin atanmadığı da vurgulandı. Raporda, TCDD sermayesinin 2017 yılında 5 milyar TL’ye yükseltildiği, 2018 yılında ise herhangi bir sermaye artırımına gidilmediği belirtildi. Şirketin faaliyetleri sonucunda 2.5 milyar TL zarar oluştuğu kaydedildi.
"Geç ödeme yapıldı"
TCDD Taşımacılık AŞ gelir tablosunda yer alan 4 milyon 93 bin 542 TL finansman giderleri yanlış kaydedildi. Bu tutarın vergi faizi, vergi gecikme zammı, SGK gecikme zammı gibi unsurlardan oluştuğu görüldü.
"Zarar tahsil edilmedi"
Sincan-Ankara-Kayaş hattının yeniden inşa edilmesi projesi imalat çalışmaları kapsamında kullanılan yük platformu ile Ankara-Konya seferini yapan 80001 nolu YHT Setinin 03.11.2017 tarihinde çarpışması sonrasında trenin birinci vagonunda meydana gelen hasarın onarılması işleri için TCDD Taşımacılık AŞ tarafından 1 milyon 104 bin Euro tamir bedeli ödendi. Hasar gören YHT’nin onarım süresi boyunca işletilmemesi sebebiyle ortaya çıkan işletme zararı ilgililerden tahsil edilmedi.
Gider bütçesi aşıldı
2018 yılında hizmet alımı işleri kapsamında 135 milyon TL harcama yapıldı. 22.9 milyonu temizlik, 13.8 milyonu koruma ve güvenlik, 4.2 milyonu TL’si taşıt ve araç kiralama, 28 milyonu yemek ve 66.3 milyon TL’si de diğer hizmet alımlarından oluştu. Şirketin 2018 yılı giderleri toplam 2.8 milyar TL öngörülmesine karşın 3 milyar TL tutarında gerçekleşti.
TCDD Taşımacılık AŞ, Tüdemsaş, Tülomsaş ve Tüvasaş’a sipariş edilen ve edilecek lokomotif, yolcu vagonu, yük vagonu yapım, modernizasyon, onarım ve revizyon işleri için herhangi bir protokol düzenlenmedi. TCDD Genel Müdürlüğü tarafından belirlenen fiyat üzerinden ödeme yapıldı.
"Sinyalizasyon çalışmasında eksik işler tamamlanamadı"
Denetim raporunda, YHT ve hızlı tren işletmeciliği yapılan demiryolu hatlarında sinyalizasyon çalışması devam eden kısımlardaki eksik işlerin tamamlanmadığı tespitlerine yer verildi. Raporda, 2018 sonunda “Ankara-İstanbul Hızlı Tren Projesinin Ankara-Sincan, Pamukova-Sapanca ve Dil İskelesi-Gebze kısımlarında, Konya-Karaman demiryolu hattında” sinyalizasyonun Avrupa Tren Kontrol Seviyesi’ne göre sıfır olduğu belirtildi. Raporda, sinyalizasyonu sıfır seviyesinde olan hatlardaki kazalarda can kaybının meydana geldiği, yaklaşık 100 milyon TL maddi hasar oluştuğu ve iki yüksek hızlı tren setinin kullanılamadığının altı çizildi.
Sürekli ölümlü kazalarla gündeme gelen işletmede, yılda en az bir kez yapılması gereken iç kontrolün yapılmadığı, iç denetçinin atanmadığı da vurgulandı.