Gündem

Milli Eğitim Bakanlığı bütçesi | Bakan Özer: İnsan kaynağı ihtiyacını gidermek için büyük dönüşüm başlattık; siz çocuk işçiliği ile oyalanın durun

11 Aralık 2022 22:03

Milli Eğitim Bakanı Mahmut Özer, Meclis'teki bütçe görüşmelerinde, “Küçük ve orta ölçekli işletmelerin insan kaynağı ihtiyacını gidermek için büyük bir dönüşüm başlattık. Bugün 1 milyon 152 bin çırak ve kalfanın olduğu bir eğitim sistemimiz oldu. Siz çocuk işçiliği ile başka şeylerle oyalanın durun” dedi.

TBMM Genel Kurulu’nda bugün, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ile Milli Eğitim Bakanlığı ve bağlı kuruluşların 2023 Yılı Merkezi Bütçe Kanun Teklifleri ile 2021 Yılı Kesin Hesap Kanun Teklifleri görüşülüyor. Gruplar adına konuşmalar tamamlandıktan sonra yürütme adına sözü alan Milli Eğitim Bakanı Mahmut Özer özetle şunları söyledi:

"Okuduğunu anlama, matematik ve fen okuryazarlığında birinci ülke Türkiye olmuştur"

"Son 20 yılda yapılan eğitim yatırımıyla eğitimin tüm kademelerinde kız çocuklarının okullaşma problemi kökünden çözülmüştür. Eğitim sistemimizdeki toplam öğretmen ve öğrenci sayımız günümüzde birçok ülkenin toplam nüfusundan fazladır. Bu ölçekte büyük bir dönüşümü gerçekleştirmek sadece bütçede en büyük payı ayırmayı değil, ciddi bir kararlılığı gerektirir. Okuduğunu anlama, matematik ve fen okuryazarlığında puanını en fazla artıran birinci ülke Türkiye olmuştur. 2000’li yıllardan çok daha iyi bir noktadayız.

"Müjdesini buradan veriyorum"

2022 yılında da ücretsiz yemek uygulamasına kapasitesini arttırarak devam ettik. Taşımalı eğitim kapsamındaki ve pansiyonda kalan öğrencilerimizin yararlandığı bu imkandan 2022 yılının başlarında 1 buçuk milyon öğrencimiz yararlanırken özellikle okul öncesi eğitimdeki öğrencilerimize öncelik vererek bu sayıyı 1.8 milyona çıkardık. 2023 yılının sonuna kadar bu imkandan okul öncesi tüm öğrencilerimizi yararlandıracağımızı dolayısıyla bu sayıyı yaklaşık 4 milyona çıkaracağımızın müjdesini de buradan vermek istiyorum.

"En iyi öğrenme 'learning by doing' deniyor; yaparak öğrenme, üreterek öğrenme"

28 Şubat sürecinin meslek liselerinden uzaklaştırmış olduğu öğrenci profilini akademik olarak başarılı öğrencileri tekrar meslek liselerine kazandırdık. Meslek liseleri üretmeye başladı. En iyi öğrenme ‘learning by doing’ deniyor. Yaparak öğrenme, üreterek öğrenme. Yaparak öğrenmeyi başa koyarak yeni bir yaklaşım geliştirdik. Meslek liselerinin üretim kapasitesi olmasaydı Covid-19’da maske bulmak, solunum cihazı bulmak bu kadar kolay olmazdı. Hiç kimsenin gitmek istemediği meslek liselerinde Ankara Fen Lisesi’ne İstanbul Fen Lisesi’ne gidecek öğrencinin aldığı puandan daha fazla öğrencinin gittiğini öğrenmekteyiz.

"Mesleki eğitim merkezi bu ülkedeki genç işsizliği gidermek için önemli enstrüman görevi görüyor"

Küçük ve orta ölçekli işletmelerin insan kaynağı ihtiyacını gidermek için büyük bir dönüşüm başlattık. Bugün Meclis’e gelirken rakama baktım. Bugün 1 milyon 152 bin çırak ve kalfanın olduğu bir eğitim sistemimiz oldu. Bu niye önemli biliyor musunuz, siz çocuk işçiliği ile başka şeylerle oyalanın durun. Mesleki Eğitim Merkezi ile ilgili çok spekülasyon yapıyorsunuz. 1 milyon 152 bin çırak ve kalfanın yüzde 81. 18 yaş üzeri. İşte Mesleki Eğitim Merkezi bu ülkedeki genç işsizliği gidermek için en önemli enstrüman görevi görüyor.

Öğretmenlerimizin kişisel ve mesleki gelişimlerini önemsiyoruz. Siz nasıl hissediyorsanız Öğretmenlik Meslek Kanunu ile ilgili yankı odalarında yaşamaya devam ediyorsunuz. Tüm müdahalelere rağmen, siyasilerin boykot çağrısına rağmen, sendikaların iş bırakmalara rağmen yüzde 99 öğretmen sınava girmiştir. Öğretmen bir kez daha size ders vermiştir."

"Bakanlık olayın vuku bulduğu anda soruşturmayı açmış"

Milli Eğitim Bakanı Mahmut Özer, Bursa’daki Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmeninin Alevi cemaatine karşı aşağılayıcı yaklaşımında Milli Eğitim Bakanlığının hiçbir işlev yapmadığına ilişkin eleştirilere, “Milli Eğitim Bakanlığı olayın vuku bulduğu anda soruşturmayı açmış ve 657 sayılı Memurlar Kanunu 125. Maddesi d1 kapsamında görevin yerine getirilmesinde din, ırk, cinsiyet, siyasi düşünce, felsefi inanç ayrımı yapmak kişilerin yarar veya zararını hedef tutan davranışlarda bulunmak fiilinin karşılığı olan en üst ceza kademenin ilerleme cezası vermiştir. Ayrıca, söz konusu öğretmen hakkında da başsavcılık tarafından işlem devam etmektedir” ifadelerini kullandı.

Konya’daki okul müdürü ve yöneticileri için hiçbir işlem yapılmadığı iddiasına ilişkin ise Özer, “Milli Eğitim Bakanlığı soruşturmayı açmıştır. Adı geçen şahıs tutuklanmıştır” şeklinde konuştu.

"280 bin 163 çocuk eğitimin dışında kaldı" 

Milli Eğitim Bakanı Mahmut Özer, TBMM Genel Kurul'da, ilkokul kademesinde 11 bin 654, ortaokul kademesinde 28 bin 421, ortaöğretim kademesinde ise 240 bin 668 olmak üzere toplam 280 bin 743 çocuğun eğitimin dışında kaldığını açıkladı. Görüşmeler sırasında muhalefet milletvekilleri, 860 bin kız çocuğunun eğitime ulaşamadığını, 1,2 milyon öğrencinin kayıt dışı olduğunu belirterek Milli Eğitim Bakanı Mahmut Özer’i eleştirdi. Görüşmelerin sorunda eleştiri ve sorulara yanıt veren Mahmut Özer, ilk ve orta öğretimde eğitim dışında kalan çocukların sayısını açıkladı. Özer, şunları söyledi:

“‘1,2 milyon öğrenci kayıt dışı. 680 bin kız öğrenci eğitime erişemiyor’ retoriği, hiçbir veriye dayanmayan bir retoriktir. Rakamları vereceğim, lütfen beni yalanlayın. İlkokul çağı nüfusu 5 milyon 219 bin 459’dur. Şu anda ilkokulda kayıtlı öğrenci sayısı 5 milyon 200 bin 144’tür. Okullaşma oranı yüzde 99,63’tür. Sadece 11 bin 654 öğrenci kayıt dışıdır. Ortaokulda 5 milyon 60 bin 300 çağ nüfusu vardır. Bunların 5 milyon 31 bin 879’u eğitim sistemi içerisindedir. Şu anda 28 bin 421 öğrencinin kaydı yoktur. Okullaşma oranı yüzde 99,44’tür. Lisede 5 milyon 84 bin 264 çağ nüfusu vardır. Bunun 4 milyon 843 bin 596’sı kayıtlıdır. 240 bin 668’i kayıt dışıdır. Okullaşma oranı yüzde 95,06’dır. Dolayısıyla ilkokul, ortaokul ve lisede kayıt dışı kalan toplam rakam 280 bin 743’tür. 1,2 milyon değildir. 688 bin veya 670 bin kız çocuğunun okula erişimi ile ilgili sorun, hiçbir veriye dayanmamaktadır.

"Açık ortaokulda toplam öğrenci sayısı 142 bin 326"  

Diğer bir konu; açık öğretimle ilgili çok spekülasyon yapıldı. Açık ortaokulda toplam öğrenci sayısı 142 bin 326’dır. Bunun 18 yaş altısı sadece 7 bin 774’tür. Geriye kalan 134 bin 552’si 18 yaş üstüdür. Açık lisede 1 milyon 112 bin 765 öğrenci vardır. Bunun 18 yaş altısı 232 bin 152’dir. 18 yaş üstü ise 880 bin 613’tür. 18 yaş altı 232 bin 152’nin de sadece 111 bin 739’u kız çocuklarımızdan oluşmaktadır.”

(ANKA,İHA)

TIKLAYIN | Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı bütçe görüşmeleri | Bakan Varank: Akrabalarım üzerinden bana iftira atmaya çalışıyorlar

Kaya: Cumhurbaşkanı çıktı saraydan sınav sonuçlarını açıkladı 

Milli Eğitim Bakanı Mahmut Özer’in sunumunun ardından bakanın sataştığı gerekçesiyle söz alan CHP Ankara Milletvekili Yıldırım Kaya şunları söyledi:

“Sayın Bakan gerçekten siz komisyonda bulunmadığınız için, Öğretmenlik Meslek Kanunu taslağı komisyonda görüşülürken gelme zahmetinde bulunmadığınız için sendikaların orada ne söylediğini belli ki size söylememişler. Bu Öğretmenlik Meslek Kanunu komisyonda görüşülürken Eğitim Bir-Sen temsilcisi, Türk Eğitim-Sen temsilcisi, Eğitim-İş temsilcisi, Eğitim-Sen temsilcisi, Anadolu Eğitim-Sen temsilcisi ‘biz böyle bir meslek kanunu kabul etmiyoruz’ dediler. Daha sonra da böyle bir sınavı kabul etmediklerini söylediler. Ama siz öğretmenlere, ‘kolay soru soracağız, bu sınava katılın, katılan herkes geçecek’ dediniz. Siz sınav sonuçlarını 12 Aralık’ta açıklayacağınızı ilan ettiniz, 21 Kasım’da okullara bir yazı gönderdiniz, ‘sınav kitapçıklarını işaretleyemeyen arkadaşlarımızın itiraz dilekçelerini alın’ dediniz. Cumhurbaşkanı çıktı saraydan sınav sonuçlarını açıkladı. Kim okudu bu sınav sonuçlarını? 10 bin soru kitapçığını yanlış işaretleyen öğretmen 16 Aralık’a kadar itiraz dilekçesi verecek, 23 Kasım’da açıkladığınız sonuçlar mı doğru?”

Sunat: Burada polemik yaparak sorularımıza bile cevap vermiyorsunuz

Tartışmadan dolayı İyi Parti Genel Başkan Yardımcısı ve Ankara Milletvekili Şenol Sunat da söz aldı. Sunat şunları söyledi:

“Bakan siyaseti iyi öğrenmiş. Mesleki ve teknik liselerde çok güzel çalışma olabilir ama o kadar zorlanır ki meslek liseleri bazı meslek liselerinde okullara belli oranda üretim yaptırıp kendi adlarına fatura kestirdiklerinden haberi olmadığını söylüyor. Sorularımızın hiçbirine doğru cevap vermediniz. Meslek Kanununa göre yapmış olduğunuz imtihanda da tabii ki öğretmenlerin hepsine soruldu. Girme sebeplerinin maaşlarını yükseltmek olduğunu öğretmenler ifade ettiler. Burada polemik yaparak sorularımıza bile cevap vermiyorsunuz. Söylediklerimiz rakamların doğru olmadığını söylüyorsunuz ama doğru olduğunu ben de buradan iddia ediyorum.”

Karabıyık: Milli Eğitim Bakanlığı'nın bütçesi bağışlarla dönmez

Tartışmadan dolayı CHP Genel Başkan Yardımcısı ve Bursa Milletvekili Prof. Dr. Lale Karabıyık da söz aldı. Karabıyık Bakan Özer’e şu yanıtı verdi:

“Az önce bakan, ‘biz fırsat eşitliğini sağladık’ dedi. Sizin döneminizde bu 20 yıldır her gün fırsat eşitsizliği bu ülkenin geneline bir kez daha yayıldı daha da derinleşti. ‘Okullara para gönderdik, artık okul aile birlikleri para toplamıyor’ dediniz. Örneğini size ulaştırdım hiçbir şey değişmedi. Ortaöğretimin başarısı bu kadar düşerken kalite kurulu olarak nasıl eğitimi iyileştireceksiniz? ‘Yüksek öğretimdeki öğrencilere çok iyi eğitim veriyoruz’ dediniz. Öğrenciler yurt dışına kaçmaya çalışıyorlar. Gitmek istiyorlar bu ülkede bunalıyorlar. Bir üniversitenin dekanı hem iki bölümün başkanlığı yapıyor hem de dekanlık yapıyor, Boğaziçi gibi bir üniversitede. ‘Bina yaptık, şunu yaptık, bunu yaptık’ diyorsunuz. Bağışlarla yaptınız biz bunu bilmiyor muyuz? İş insanlarını toplayıp bağış istiyorsunuz. Bir Milli Eğitim Bakanlığı’nın bütçesi bağışlarla dönmez.”