Üç Michelin Yıldızı ise kariyerinin zirvesinde olan ve yemek pişirme yöntemi bir sanata dönüşen şeflerin yönettiği restoranlara layık görülüyor.
Ortadoğu’daki ilk rehberini bu Haziran ayında Dubai’de yayımladı.
Michelin Yıldızı tarihi
Sektör kaynaklarından edinilen bilgiye göre Edoudard Michelin ve Andre Jules adındaki iki kardeşin kurduğu Michelin şirketi, lastik şirketi olarak adını duyurdu. Parlak zekâları ile ünlü olan 2 kardeş, 1900 yılında kara yolu seyahatini özendirmek amacıyla Fransa’nın görülmeye değer yerlerini kapsayan bir rehber çıkartarak lastiklerin daha çabuk aşınmasını amaçladılar. O zamanlarda Fransa trafiğinde en fazla 4000 adet araç bulunuyordu. Bu nedenle Fransa’da basılan ilk rehber 35.000 adetti.
İlk hazırlanan rehberin içeriğinde benzin istasyonları, oteller, lastik satış merkezleri ve araba tamircileri yer alıyordu. İlk rehberde restoranlar yer almadı. Restoranların eklenmesi ile birlikte yeni rehberin rengi kırmızı oldu ve hâlâ bugün bu rehberler kırmızı renktedir. Michelin kardeşlerin o dönemde uyguladığı pazarlama stratejisi bugün hâlâ etkilerini sürdürür.
Kardeşlerin Fransa ile başladıkları rehber yolculuğu 1904 yılında Belçika ile devamında da İngiltere, İspanya, Portekiz, Hollanda, Tunus ve Cezayir’e de ulaştı. Rehberin şöhreti gün geçtikçe artarak 1920’li yıllarda paralı olarak satılmaya başlandı.
Michelin Yıldızı kriterleri nelerdir?
Michelin yıldızlarının, sadece mutfağa verildiği biliniyor. Michelin rehberinin de belirttiği gibi yalnızca tabaktakini yansıtan bir değerlendirme olduğu belirtiliyor. Yıldızın verildiği restoranın dekorasyonunun, vale hizmeti bulunup bulunmamasının, kullanılan makine ve ekipmanın, önemi yoktur. Sunulan yemeğin kalitesinin, seçilen ürünün lezzetinin ''iyi'' olmasının yeterli olduğu söyleniyor.
Michelin rehberi yıldız kriterlerini en son 1936 yılında güncellemiştir. 78 yıldırMichelin yıldızının beş kriteri uygulanmaktadır:
''1) Yemekleri hazırlarken kullanılan malzemelerin kalitesi
2) Hazırlanması ve pişirilmesi konusundaki ustalık
3) Yemeklerdeki yaratıcılık yeteneği
4) Ödenen ücretin karşılığının alınması
5) Kalite standardındaki istikrarlılık Michelin yıldızı kriterleridir.
Asıl kriterler bu olsa da restoranın genel havasının menü ile bütünlüğü, restoranın yenilikçi menülere sahip olması, temizliği ve hizmet kalitesi de yıldız almak isteyen restoranların dikkat etmesi gereken noktalardır.
Bir restoran Michelin yıldızı aldığında tüm dünya tarafından tanınır ve muhteşem bir şöhrete sahip olur. Bu durum da cirosunu ekleyerek maddi durumunun inanılmaz derecede artmasına vesile olur. Eğer restoran yıldızını kaybederse tam tersi bir durum söz konusu olur. Yıldızı alınan restoranın cirosunda %40-60’ı bulan ciddi kayıplar meydana gelir.''