Gündem

Mediha Didem Türemen, belgeseliyle Arktik Dünya Arşivi’nde yer alan ilk Türk sanatçı oldu

09 Temmuz 2023 12:43

Nuri Bilge Ceylan’ın Kuru Otlar Üstüne filminin yapımcısı Mediha Didem Türemen belgeseliyle Arktik Dünya Arşivi’nde yer alan ilk Türk sanatçı oldu. Türemen, ülke ‘mirası’nın arşive girmesi için de çalışıyor.

Günümüzün en dayanıklı bilgi saklama malzemesi olarak kabul edilen film şeridi üzerine QR kodlarla basılan ve özel bir paketle Kutup Bölgesi'ndeki Svalbard Adası'ndaki bir kömür madeninde korunmaya başlanan miraslara ilk kez Türkiye'den bir miras kabul edildi. Mediha Didem Türemen, Türkiye için “geleceğe miras” bırakmak amacıyla davet edilen ilk temsilci ve sanatçı oldu. Türemen’in hem Zamansız adlı belgesel projesi hem de Viyana’daki Albertina Müzesi daimi koleksiyonunda yer alan bir gravür eseri datası arşive eklendi.

PilqAS şirketinin kurduğu bu arşivde Türemen’in eserlerinin kopyaları dijital filmler şeklinde kasada saklanacak. Dijital filmler böylelikle, 500 ila bin yıl bozulmaktan korunacak.

Geçen hafta eserinin arşive girişi için yapılan tören için Norveç’e giden Türemen, bu macerasını Gazete Oksijen’den Pınar Çelikel’e anlattı.

“Hem Zamansız adlı belgesel projemin kendisi hem de geçmişten ilhamla oluşturduğum, şu an Viyana’daki Albertina Müzesi daimi koleksiyonunda da olan bir gravür eserimin “data”sının AWA’ya dahil olması önerisi geldi. Bu beni çok heyecanlandırdı, çünkü o vakte kadar çok daha büyük kültürel miraslar için çabalıyordum” diyen Türemen, şunları kaydetti:

“Arşive girmek ve oradaki kasaya, özel paketlenmiş filmlerimizi bırakmak unutamayacağım bir deneyim olarak kalacak. 7 dakikalık kısa filmle anlattığım sunumumda hem bilgileri görüntülü olarak diğer ülke temsilcilerine aktardım, hem de “gelecekteki varlığa” hazırladığım mektubumu Türkçe olarak, izleyenlerin de İngilizce alt yazılı olarak mektubu takip edebileceği şekilde okudum. Bu mektup biraz da bilmediğimiz, varsaydığımız, belki de henüz görmediklerimize, “insan türünü” ve yaptıklarını anlatan kısa bir nottu. Bu mektup da QR kodla, miras olarak filme basılıp korunanlar arasına dahil oldu. Sonrasındaki aşama ise, yönetmenliğini ve yapımcılığını yaptığım bu belgeselin, Zamansız’ın, tamamlandığında arşive bırakılması olacak.”

Röportajın tamamını Gazete Oksijen’den okuyabilirsiniz.