Kültür-Sanat

İstanbul Bienali dünya basınında: “Çağdaş sanat takviminin en önemli etkinliklerinden biri”

01 Ekim 2019 12:35

İstanbul Kültür Sanat Vakfı (İKSV) tarafından Koç Holding sponsorluğunda düzenlenen 16. İstanbul Bienali, aralarında Financial Times, The New York Times, The Guardian, The Telegraph, BBC ve The Art Newspaper’ın da bulunduğu dünyanın önde gelen yayınlarında haber oldu. 

27 Eylül Cuma günü 16. İstanbul Bienali’ne üç farklı haberle yer veren Financial Times, sanat dünyasının önde gelen isimlerinden akademisyen ve yazar Nicolas Bourriaud küratörlüğünde Yedinci Kıta temasıyla düzenlenen bienalin dünya çapında önemli isimleri bünyesinde toplamasının başarısının göstergesi olduğu belirtildi.

 İstanbul Bienali ve İstanbul Modern Financial Times’da

İngiltere merkezli Financial Times gazetesinin 28 Eylül’de yayımlanan How to Spend It özel sanat ekindeki Emma Crichton-Miller imzalı haberde, İstanbul’un kültür sanat hayatı geniş bir yelpazede incelendi.

“İstanbul nasıl çağdaş sanatın etkin gücü haline geldi?” başlığıyla yayımlanan haberde Türkiye’nin önde gelen ailelerinin çağdaş sanata olan desteklerinin önemi vurgulanırken, sonbaharda gerçekleştirilen sanat etkinlikleri sayesinde şehre sanatseverlerin dolup taştığı belirtildi.

İstanbul Bienali’nin geçmişine ve bu yılki temasına da yer verilen haberde “Bu yılın teması ise Pasifik Okyanusu’nda bulunan 7 milyon tonluk plastik yığınına dikkati çeken ‘Yedinci Kıta’. Fransız eleştirmen Nicolas Bourriaud küratörlüğünde gerçekleştirilen bienalin büyük isimlerin dikkatini çekmesi başarısının göstergesi” ifadesine yer verildi.

10 Kasım’a kadar devam edecek 16. İstanbul Bienali’nin mekânlarından da bahsedilen haberde, bienale katılan etkileyici isimler arasında sanatçılar Glenn Ligon, Monster Chetwynd ve Güneş Terkol & Güneş Öztekin de sayıldı. Yazıda, İKSV’nin Koç Holding sponsorluğunda gerçekleştirdiği İstanbul Bienali’nin 1987 yılında 10 bin ziyaretçiyle başladığı, bugün ise tüm şehri etkisi altına alan ve yüz binlerce kişi tarafından ziyaret edilen bir sanat etkinliğine dönüştüğü belirtildi.

1973’ten beri Türkiye’de önemli sanat faaliyetlerine imza atan İstanbul Kültür Sanat Vakfı’nın, İstanbul Bienali’nin yanı sıra müzik, caz, film ve tiyatro festivallerini düzenlendiğine de değinilen yazıda, İKSV Yönetim Kurulu Başkanı Bülent Eczacıbaşı’nın  “1923’de Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunu izleyen dönemde devletin olanakları kısıtlıydı; girişimcilerin ve büyük ölçekli operasyonları yürütmek deneyimine sahip insanların sayısı azdı. Babam ve onun kuşağının iş insanları ülkenin her alanında eksikleri gidermeyi kendi görevleri saydılar. Kalkınmanın sadece ekonomide değil, eğitim, kültür ve sanat, bilim ve spor gibi alanlarda da gelişmeyle sağlanabileceğine inandılar,“ sözlerine de yer verildi.

Haberde ayrıca bienal direktörü Bige Örer’in “bienalin son 10 yılın en etkileyici ve deneyimsel uluslararası sanat sergilerinden biri haline geldiği” ve bunun sebeplerinin “İstanbul’daki sanatsal seslerin çeşitliliği ve sanat dünyasının zor zamanlardaki birlik duygusu olduğu” sözlerine yer verildi.

 İstanbul Modern’in yeni binasını Renzo Piano tasarladı 

Yazıda, Türkiye’nin ilk çağdaş sanat müzesi İstanbul Modern’in Renzo Piano tarafından tasarlanan yeni binasıyla birlikte, modern ve güncel sanatın İstanbul’un kimliği ve uluslararası cazibesinin kalbinde yer alacağının da işareti verildi. Eczacıbaşı Topluluğu’nun kurucu sponsorluğunu üstlendiği İstanbul Modern’in yeni binası tamamlanana kadar Beyoğlu’ndaki geçici mekânında faaliyetlerini sürdürdüğü belirtildi. Yazıda ayrıca müzenin sonbahardan bu yana ünlü foto muhabiri Ara Güler’in sergisine ev sahipliği yaptığı bilgisi paylaşıldı.

Ayrıca müzenin mayıs ayında Türk Hava Yolları’nın yeni havalimanındaki özel yolcu salonunda açılan sergisinden de “cesur” bir hamle olarak bahsedildi. Yazıda uluslararası yolcuların “İstanbul Modern Sanat Müzesi Koleksiyonu’ndan Bir Seçki” adlı sergide 16 sanatçının 38 yapıtını görme şansı bulduğu belirtildi. Sergide yer alan yapıtlar arasında 2017 yılında Tate Modern’de retrospektifi gerçekleştirilen, 20. yüzyılın soyut ressamlarından Fahrelnissa Zeid’in ve oğlu Nejad Melih Devrim'in çalışmalarının da yer aldığı bilgisi ve yapıt görselleri paylaşıldı.Haberde Vehbi Koç Vakfı’nın uzun süredir açılması beklenen Türkiye’nin en büyük güncel sanat müzesi Arter’in yeni binasına taşındığı da duyuruldu. Beş kata yayılan galerileri, terası, kütüphanesi ve performans merkeziyle dikkat çeken Arter’in, Türkiye’nin yanı sıra dünyanın en iyi güncel sanat eserlerini bünyesinde bulundurma hedefiyle açıldığından da bahsedildi.

Yazıda Sakıp Sabancı Müzesi’nden de, Avrupa ve Türkiye modernizminin de aralarında bulunduğu farklı sanat dönemlerine ve önde gelen uluslararası sanatçıların sergilerine ev sahipliği yapmasıyla bahsedildi. Haberde sonbaharda müzede Hüseyin Avni Lifij retrospektif sergisi olacağı da duyuruldu.

İstanbul Bienali, dünya basınında büyük ilgiyle karşılanıyor

Financial Times’da aynı gün, sanat eleştirmeni Rachel Spence’in bienal değerlendirme yazısı da yer aldı. Spence, bienali ve bienalin temasını kapsamlı bir şekilde incelerken aynı zamanda sanatın ve sanatçının ekolojik problemlere çare olup olmadığını da sorguladı.

 Financial Times’ın Çin baskısı Financial Times China’da ise 16. İstanbul Bienali’nin teması geniş bir açıdan incelenirken bienalin geçirdiği mekân değişikliği sürecine de değinen Çin temsilcisi Peifen Sung, ayrıca bienalin 1987’den beri karşı karşıya kaldığı doğal afet ve ekonomik kriz gibi durumların üstesinden geldiğinin de altını çizdi.

The New York Timesın sanat muhabiri Alex Marshall’ın 16. İstanbul Bienali’yle beraber Türkiye’deki sanat yaşamını incelediği haberi gazetede yayımlandı. Yazıda İstanbul Bienali’nin yanı sıra Türkiye’de açılan ve açılacak yeni müzelerin konu edildiği yazıda, Türkiye sanat ve iş dünyasından pek çok ismin görüşlerine yer verildi.

 The Guardian’ın ünlü sanat eleştirmeni Adrian Searle, bienal izlenimlerini “Panik olmamak zor – İstanbul Bienali israfı, açgözlülüğü ve çöpü ele alıyor” başlığı altında bienalde yer alan 14 sanatçının işlerini detaylı olarak inceledi.

Ünlü fotoğrafçı David Levene’in önizleme günleri boyunca bienal mekânlarından çektiği fotoğraflardan oluşan bir seçki, The Guardian’ın milyonlara ulaşan web sitesinde 16. İstanbul Bienali’ne özel olarak yayımlandı.

 Tanınmış sanat editörü Gareth Harris, bienal deneyimlerini The Art Newspaper okuyucularıyla paylaştı. Bienal küratörü Nicolas Bourriaud’nun bienalde Antroposen çağını ve iklim krizini incelediğini belirten Harris, haberde sergilenen işlerle ilgili detaylara ve küratörle beraber sanatçıların ve katılımcıların düşüncelerine de yer verdi.

 İngiliz sanat yayını Frieze’in editörü Jennifer Higgie’nin “Sanat açıklama mı yapmalı, problem mi çözmeli yoksa sakinleştirmeli mi?” başlıklı değerlendirme yazısında, bienalin sanat ve iklim krizi arasındaki ilişkiyle ilgili sorular ortaya attığı belirtildi ve bu sorunlara çözüm olarak sanat kullanılacaksa doğrudan aksiyon alınması gerektiği savunuldu.

BBC’nin Farsça haber yapan baskısı BBC Persian’da 16. İstanbul Bienali’nin temasıyla verdiği çevre mesajına odaklanılan haberde, bölgenin en büyük sanat etkinliği olarak nitelendirilen bienalin detayları okuyucularla paylaşıldı.

“Çağdaş sanat takviminin en önemli etkinliklerinden biri”

İngiltere’nin  gazetelerinden The Telegraph’ın ünlü sanat eleştirmeni Louisa Buck tarafından kaleme alınan “İstanbul, bienaliyle Yedinci Kıta’yı nasıl keşfediyor?” başlıklı haberde, “çağdaş sanat takviminin en önemli etkinliklerinden biri” olduğu vurgulanan İstanbul Bienali’nin gerçekleştirildiği, iki kıtayı birleştiren İstanbul’un şimdi bambaşka insan yapımı bir kıtaya odaklandığı belirtildi.

Tanınmış sanat eleştirmeni Louisa Buck ayrıca İngiltere’nin haftada 11.5 milyon dinleyiciye ulaşan kanalı BBC Radio 4’da 13 Eylül akşamı yayımlanan Front Row programında İstanbul Bienali izlenimlerini anlattı. Buck’ın beğendiği mekân ve işleri sıraladığı programda, “her zaman iyi bir itibarı oldu” dediği İstanbul Bienali’nden ve İstanbul’un güzelliğinden övgüyle bahsetti.

Sanat yazarı Ángela Molina, İspanya’nın en çok okunan günlük gazetesi El Pais’nin Cumartesi günü yayımlanan sanat eki Babelia'da bienal deneyimlerine iki sayfa ayırarak, sanat gezginleri için bienalin görülmesi gereken işlerinden öneriler sundu.

Almanya’nın en çok okunan günlük gazetelerinden Süddeutsche Zeitung yazarlarından Till Briegleb’in bienal değerlendirme yazısı hem gazetede hem de gazetenin online sitesinde yayımlanıyor. Yedinci Kıta’yı, küratör Nicolas Bourriaud’nun ve bienal sanatçılarının kıtanın insanlarla olan sorunlu ilişkisi hakkında konuşmak için seyahat etmek istedikleri yer olarak belirten Briegleb, bienalin temasının sanat dünyasıyla bağlantısını en ince detaylarına kadar inceledi.

Ağustos ayında 16. İstanbul Bienali’nin kurulum süreci sırasında şehri ziyaret eden Almanya ve Fransa merkezli kültür televizyonu Arte TV’nin bienal direktörü Bige Örer, küratör Nicolas Bourriaud ve çeşitli bienal sanatçılarıyla yaptığı röportajlar kanalın Metropolis programında yer aldı.

ABD merkezli çok okunan online gazete Observer’a yazan eleştirmen ve küratör Osman Can Yerebakan, İstanbul Bienali’yle beraber çeşitli sanat etkinliklerinin açılışlarının, sorunlarla boğuşan Türkiye sanat sahnesinde umudu canlandırdığını belirtti. Yerebakan ayrıca bu etkinliklerin bir kültür merkezi olan ve küllerinden doğmaya çalışan İstanbul’a kan pompaladığını yazdı.

Dünyaca önemli sanatçıların yer aldığı 16. İstanbul Bienali’yle İstanbul, Architectural Digest’in Ekim ayında ziyaret edilecek en iyi 5 tasarım destinasyonu seçkisinde yer aldı.

ABD merkezli sanat yayını ARTnews, “Sonbaharda Görülmesi Gereken 32 Müze ve Bienal” başlıklı haberinde 16. İstanbul Bienali’ne de yer verdi.

 İstanbul Bienali 10 Kasım’a kadar açık

Yedinci Kıta başlığıyla düzenlenen 16.İstanbul Bienali’nde 25 ülkeden 56 sanatçının günümüzün en acil konularından ekolojiyi farklı açılardan ele aldığı 220’den fazla eseri sergileniyor.

Bienal 10 Kasım tarihine kadar Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi İstanbul Resim ve Heykel Müzesi, Pera Müzesi ve Büyükada olmak üzere üç mekânda ücretsiz olarak gezilebilir.