Gazeteci-yazar Murat Yetkin, dün Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın, "Türkiyesiz bir koridor olmaz" diyerek Ankara'nın dahil olmak istediğinin sinyallerini verdiği Hindistan-Orta Doğu-Avrupa koridoruna Türkiye'nin kasıtlı olarak dahil edilmemiş olabileceğini söyledi.
YetkinReport'ta kaleme aldığı yazıda Yetkin, "Daha askeri boyutta Türkiye’nin Rusya’dan S-400 füzeleri alma kararı ardından ABD tarafından üreticileri arasında bulunduğu F-35 projesinden dışlanması süreciyle paralel olduğu da söylenebilir" ifadelerini kullandı.
Yetkin, kağıt üzerinde bakıldığında projede alternatif olarak Mersin Limanı'nın da kullanılabileceğini; ama bunun yerine İsrail'in Hayfa Limanı'nın tercih edildiğini vurguladı.
Yetkin'in yazısının ilgili bölümü şöyle:
"Bu projenin G20 zirvesinde birdenbire akıllara gelmiş, ortaya atılmış bir proje değil. Hazırlıkları, diplomasisi yıllardır devam ediyor, pişiriliyor.
Yan ürün olarak Çin’in Kuşak-Yol projesini, dolayısıyla Asya-Avrupa ticaret koridorunu Çin, Rusya, İran etkisinden uzak tutma amacı da var.
Türkiye, Hindistan-Avrupa projesinin kasıtlı olarak dışında tutulmuşa benziyor. Daha askeri boyutta Türkiye’nin Rusya’dan S-400 füzeleri alma kararı ardından ABD tarafından üreticileri arasında bulunduğu F-35 projesinden dışlanması süreciyle paralel olduğu da söylenebilir. Yoksa haritaya baktığınızda çok daha az maliyetlerle İsrail’in Hayfa limanından (üstelik İncirlik’te NATO kullanımında üssün getirdiği fazladan korumayla) rotanın, örneğin Mersin limanına bağlanması, oradan (çok daha az ülke sınırı geçişiyle) Avrupa’ya devam etmesi mümkün görünüyor.
Bu tercih edilmemiş.
Erdoğan, Türkiye’nin -ekonomik sıkıntıları da kolaylıkla geride bırakmasına yardımcı olacak şekilde- bu dev projeye eklemlenmesini sağlayabilir mi? Neden olmasın? Ama bu sadece “Bensiz olmaz” demekle mümkün mü? İş gelip tercihlere dayanıyor. İşte bütün mesele orada düğümleniyor."