Gündem

Eğitim alanındaki düşünce kuruluşları, lise eğitimi için 12 maddede mutabakata vardı

20 Mart 2025 09:27

Güncelleme: 20 Mart 2025 09:46

"Zorunlu olmasın ama nasıl olsun" sorusu etrafında Enstitü Sosyal liderliğinde "Türkiye'de Lise Eğitiminin Dönüşümü" başlıklı çalıştay düzenledi. 12 yıllık zorunlu eğitim konusunda bir araya gelen eğitim alanındaki düşünce kuruluşları, lise eğitiminde köklü bir vizyon değişikliğinin nasıl mümkün olabileceğinin konuşulduğu çalıştayda, ortak maddeler etrafında mutabakata vardı.

TIKLAYIN | Bakan Yardımcısı duyurdu: 4+4+4'ün son 4'ü için değişiklik sinyali

Türkiye gazetesinden Mahmut Özay'ın haberine göre  Millî Eğitim Bakan Yardımcısı Dr. Ömer Faruk Yelkenci'nin de yer aldığı çalıştay, eğitim alanındaki düşünce kuruluşlarından olan TED, DEM, SETA, ERG, TEDMEM, İLKE EPAM temsilcilerinin yanı sıra akademisyenler ve eğitim uzmanları tarafından yapıldı. Türkiye'de lise eğitiminde esnek ve sade bir model arayışı için müzakere alanını geliştirmeyi hedefleyen çalıştayda 12 maddede taraflar mutabakata vardı. İşte o maddeler:

  1. Liselerin mevcut zorunlu hâli ve yoğun ders programları okulların durumu ve ihtiyaçları analiz edilerek yeniden ele alınmalı ve düzenlemeli.
  2. Lise eğitiminin zorunluluğu sosyal ve ekonomik dinamikler gözden geçirilerek yerini esnek ve kapsayıcı bir modele bırakmalı.
  3. Lise eğitim programlarındaki ders programları sadeleştirilmeli ve çağın ihtiyaçlarına uygun hâle getirilmeli.
  4. Düzenlemeler yapılırken sahanın durum ve ihtiyaç analizi doğru şekilde ortaya konulmalı ve adımlar buna göre atılmalı.
  5. Lise eğitiminde sosyal çalışmaların, proje geliştirme süreçlerinin ve girişimciliğin desteklendiği bir ekosistem oluşturulmalı.
  6. Yapılan düzenlemelerde lise öğrencilerinin psikososyal iyi oluş hâlleri dikkate alınmalı ve iyi oluşlarını destekleyici adımlar atılmalı.
  7. Lise eğitim çağındaki gençlerin istihdam ve staj imkânları genişletilmeli ve genç girişimciliği teşvik edilmeli.
  8. Gençlerde yoğun şekilde görülen okul isteksizliğinin sebepleri ve zorunlu eğitimin etkileri araştırılmalı.
  9. Mesleki ve teknik eğitimde alternatif ve esnek modeller uygulanmalı, mesleki ve teknik eğitime öğrenci seçiminde beceri taramaları yapılmalı.
  10. Lise eğitiminde düzenlemenin sağlanması ve sürekliliğinin korunması için kademeler arası geçişte de düzenlemeler gerçekleştirilmeli.
  11. Açık liselere yönelim, devamsızlıklar ve okullarda disiplin sorunları konusunda kanıta dayalı, yerel ve bölgesel değişkenler dikkate alınarak analiz yapılmalı ve buna göre düzenlenmeli.
  12. Akademik, mesleki ve teknik liselerin geleceğine dönük daha tematik ve derinlikli çalıştaylar/toplantılar düzenli yapılmalı ve müzakere iklimi sürdürülmeli.

 

Gökçer Tahincioğlu: Sabahattin Ali cinayeti sadece bir devlet operasyonu değil, cezalandırma mekanizması; hem öldürüldü hem de unutturulmak istendi