23 Eylül 2024

Elon Musk, Ramazan Kadirov'un CyberTruck'ını kapattı mı?

Elektrikli araçlar uzaktan kapatılabilir mi?

Elon Musk, 17 yıldır bölgeyi yöneten ve Putin ile yakınlığı bilinen Çeçenistan lideri Ramazan Kadirov'un elindeki bir siber kamyonu devre dışı bırakmakla suçlanıyor. Bu olay, Kadirov, Telegram hesabından yaptığı paylaşımla ortaya çıktı. Şöyle dedi :

"Elon Musk çirkin bir şey yaptı. Yürekten pahalı hediyeler veriyor ve sonra onları uzaktan kapatıyor. Muhtemelenhediyesini hatırlıyorsunuzdur; makineli tüfekle donattığımız ve Kuzey Askeri Bölge'ye gönderdiğimiz Cybertruck. Musk yakın zamanda siber kamyonu uzaktan devre dışı bıraktı. Bu erkeksi bir davranış değil. Demir atı çekmek zorunda kaldım. Nasıl yani Elon? Bu böyle mi yapılır?

Kadirov'un diğer mesajında başka 2 Cybertruck'ın kapatılmadığına dair bir video sunuyor ve şöyle diyor:

"SVO bölgesine iki Cybertruck daha gönderildi. Batı teknolojisi, kendi Batı Ukrayna kuvvetlerine karşı kendisine verilen görevlerle iyi başa çıkıyor. Hareketlilik, rahatlık, manevra kabiliyeti - elektrikli bir otomobilin bu nitelikleri burada büyük talep görüyor. Uzaktan kapatma onları etkilemedi. Makineler normal ve hatasız çalışmaktadır.

Cybertruck için daha iyi bir reklam düşünemezsiniz. Kullanımlarının ne olması gerektiğini zaten biliyoruz."

Bu mesajlara karşılık henüz Tesla'dan ya da Elon Musk'dan cevap gelmedi. Saat farkı nedeniyle de olabilir. Ama ilk etapta olay bir "yazılım güncellemesi ile ilgili olabilir mi?” düşüncesini akla getiriyor. Özellikle de diğer 2 Cybertruck'ın kapatılmadığını düşünülürse.

Zaten Tesla firmasının bir şekilde bir aracı devre dışı bırakıyorsa, bu, pahalı Tesla Cybertruck için kötü bir reklam olur. Satışları düşürebilir.

Kadirov'un Musk'a teşekkürü Kamyon’un teknolojisi için mi, hediye ettiği için mi?

Olayın gerisine de bakalım. Kadirov, Telegram üzerinden 17 Ağustos'ta verdiği mesajda Musk'tan bir Cybertruck hediye aldığını duyurmuş ve onu cepheye göndereceğini söylemişti. Musk ise hediye verdiğini "Şaka mısınız siz, bir Rus generaline Cybertruck hediye edeceğimi mi düşündünüz" sözleriyle yalanlamıştı.

Gerçi, Kadirov'un ilk mesajında hediye olduğuna dair bir ifade yok. Şöyle diyordu 17 Ağustos'ta:

"Saygın Elon Musk'tan bir Tesla Cybertruck'ını aldık. Yeni teknolojiyi test etmekten memnuniyet duydum ve kişisel olarak buna "Siber Canavar" denmesinin tesadüf olmadığına ikna oldum. Gerçekten yenilmez ve hızlı bir hayvan. Mükemmel hız geliştiren ve engelleri aşan, manevra kabiliyeti yüksek bir araba. Çok konforlu bir araba. Bu kadar mükemmel özelliklere sahip siber kamyon, uygun koşullar altında talep göreceği Kuzeydoğu Askeri Bölge'ye yakında gönderilecek. Bu “canavarın” askerlerimize pek çok fayda sağlayacağından eminim.

Elon Musk'a en içten şükranlarımı sunuyorum! Bu elbette çağımızın en güçlü dehası ve uzmanıdır.  Harika adam! Siber kamyonun güçlü bir proje olduğu ortaya çıktı. Şüphesiz dünyanın en iyi arabalarından biri! Bu arabaya kelimenin tam anlamıyla aşık oldum.

Elon, teşekkür ederim! Grozni'ye gelin, sizi en değerli konuğum olarak kabul edeceğim! Rusya Dışişleri Bakanlığımızın böyle bir geziye karşı çıkacağını düşünmüyorum. Ve elbette SVO'nun tamamlanmasına katkı sağlayacak yeni gelişmelerinizi de bekliyoruz."

Bu mesaja bakıldığında, daha ziyade Cybertruck'a hayranlığını ve onu geliştirdiği için Musk'a teşekkürlerini sunmuş gibi anlaşılıyor. Gerçi "devre dışı bırakıldığı"na dair yeni mesajında açıkça "hediye etti" diyor. Ama bu da Ukrayna'ya karşı bir strateji olabilir.

Çünkü Kadirov, Vladimir Putin ve Rus güçlerini destekliyor ve hatta Rus ordusunun çeşitli kritik bölgeleri ilhak etme çabalarına yardımcı olmak için isyancı güçlerini Ukrayna bölgelerinde konuşlandırıyor.

Ama bir yandan da Musk'ın çok sevdiği (ama bizim hala tasarımına alışamadığımız) CyberTruck'ın tepesine bir silah yerleştirilmesi fikrinden hoşlanmadığı ve bu nedenle gerçekten 'uzaktan devre dışı bırakma' konusunda hareket etmiş olabileceği belirtiliyor. Özellikle ABD'de birçok kişi böyle düşünüyor.

Ama not edelim; dünyanın en zengin adamı Musk'ın epeyce düşmanı olduğu ve kendisi de çok dengeli bir görünüm çizmediği için hakkında zaman zaman söylentiler çıkarılıyor. Daha önce de, Starlink antenleri Rusya'ya sattığı söylentileri çıkmıştı. Buna karşılık, Rus birliklerinin ele geçirilen alanlardaki Starlink terminallerini geçirmiş olabileceği ya da başkalarına satın aldırtmış olabilecekleri kaydedilmişti.

Elektrikli araçlar uzaktan kapatılabilir mi?

Elektrikli (daha doğrusu bağlantılı) araçların uzaktan kapatılması konusu uzun zamandır tartışılıyor. 2014 tarihli habere göre, İngiliz Polisi bu tür bir teknolojinin peşinde koşmuş.

Elektronik konsollara ve dijital anahtarlıklara sahip içten yanmalı motorlu araçlar bile hacklenmeye açıktır. Elektrikli araçlar sürüşün birçok yönüyle ilgilenen karmaşık bir sistem yazılımına sahiptir. Herhangi bir nedenle bilgisayar korsanları sistemin güvenlik kodlarına erişirse, kişisel bilgilerinize erişebilir ve bazı işlevleri uzaktan kontrol edebilirler. İyi haber şu ki karmaşık güvenlik duvarı sistemleri aracın tamamen ele geçirilmesini önleyecektir. Ama tabii ki üretici de güvenlik kodları bulunuyor.

Aracın hacklenmesi, sürücü yardımı veya bilgi-eğlence sistemi gibi işlevleri etkileyebilir. Araba bilgisayarınızda şifreler veya bankacılık bilgileri varsa, bu da hacklenmeye karşı hassastır.

Tesla'nın otonom otopilot özelliği İsrail'deki Ben Gurion Üniversitesi araştırmacıları tarafından test edildi. Aracın yönünü değiştirmesine neden olan drone ile yansıtılmış yol işareti görüntülerini göstererek Tesla'nın Otopilot modunu kandırmayı başardılar. Araştırmacılar bulgularını Tesla'ya ve test ettikleri diğer otopilot sistemlerinin üreticilerine bildirdiler.

Bir başka olayda, 16 yaşındaki bir Alman bilgi teknolojisi güvenlik uzmanı, sahiplerinin bilgisi olmadan 25 Tesla aracını hackledi. Uzaktan kapı ve pencerelerin kilidini açabildi, araç stereosunu ayarlayabildi, araç farlarını yakıp söndürebildi ve hatta Tesla'ların motorlarını çalıştırabildi.

Bu yıl başında, sadece otomotiv sektörüne odaklanan Tokyo Pwn2Own hack etkinliğinde Hacker'lar, 1 milyon dolardan fazla ödüllü yarışmada Tesla otomobiller, Team Synacktiv hacker ekibi tarafından iki kez başarılı bir şekilde hacklendi. Team Synacktiv 450.000 dolar kazandı. Daha fazlasını da şuradan okuyabilirsiniz.

Musk tarafından Cybertruck kapatılırdı mı?

Özetle bu durum şöyle analiz edilebilir.

  1. Bağlantılı araçlar hacklenebilir, uzaktan kapatılabilir de. Ancak Elon Musk’ın ya da Tesla’nın bunu yapması, kendileri için hukuk, ve ticari başka sorunlara yol açar.
  2. Elon Musk, gerçekten Cybertruck'ın Ukrayna işgali ile ilişkili görünmesinden rahatsız olarak uzaktan kamyonu kapatmış (güvenlik anahtarları elinde) ya da hackletmiş olabilir.
  3. Başka birileri kamyonu hacklemiş olabilir. Mesela yeteneklerini hiç de azımsayamayacağımız Ukraynalı hackerlar.
  4. Kamyon Musk ya da Tesla tarafından kapatılmamış ama yazılımı güncellenmediği için sıkıntı yaşıyor olabilir.

Sonuçlar ne olur?

  1. Eğer Tesla ya da Musk kamyonun sistemini kapatmışsa, bu aracı alacaklar açısından bir soru işareti olur. Özellikle Amerika dışı alıcılar istemez.
  2. Kapatılmamış ama hacklenmişse, yine aynı durum söz konusu.
  3. Ama kesin olan şey şu; bu olay doğru olsa da, olmasa da, Tesla kamyonlar kadar tüm elektrikli (daha doğrusu bağlantılı) araçlar için büyük şüphe yaratacak. Bu araçların hacklendiğini (yukarıdaki en eski haberlerden de göreceğiniz üzere) çok uzun zamandır biliyoruz ama "Tesla ve Kadirov" şeklindeki bu haber çok daha fazla yayılacaktır. Çünkü somut bir olay karşısındayız. 

Ramazan Kadirov kimdir?

Son olarak şunu da ekleyelim; Elon Musk'ın Çeçen isyancıları desteklediğine dair doğrulanmış bir bilgi yok.  Ancak özellikle Ramazan Kadirov olmak üzere birkaç Çeçen lidere yakın olabileceğine dair söylentiler bulunuyor.

Ramazan Ahmetoviç Kadirov, Rusya Federasyonu'na bağlı Çeçenistan'ın üçüncü devlet başkanı. Kadirov, Birinci Çeçen Savaşı sırasında Ruslara karşı savaştı. Buna karşılık İkinci Çeçen Savaşı sırasında taraf değiştirerek Rusya'ya bağlılığını bildirdi.Babası  Çeçen radikal cihatçılar tarafından düzenlenen bombalı bir suikast sonucu öldüğünde, henüz yaşı yasal sınır olan 30'u doldurmadığı için Başkanlığı Alu Alhanov üstlendi. Kadirov ise 2011 yılında 30'una bastıktan sonra devlet başkanlığı devraldı. 

Kadirov'un Çeçenistan'ı baskı ve despotizm ile yönettiğine dair iddialar mevcut. Rusya'nın Ukrayna'yı işgali sırasında Kadirov'un Kiev dışındaki Rus operasyonlarında yer aldığı bildirildi. 30 bin kişilik şahsi ordusu olduğu iddia edilir.

Kadirov evli ve sekiz çocuk babasıdır.


Füsun Nebil kimdir?

Füsun Sarp Nebil, İstanbul, Bakırköy'de doğdu. Eğitimini Çanakkale, İzmir ve İstanbul'da yaptı. Evli, 2 çocuk sahibidir. Denizcilik meraklısıdır (amatör kaptan).

Master derecesini Istanbul Teknik Üniversitesi Nükleer Yüksek Mühendisliği bölümünden aldı (Şimdi Enerji Enstitüsü). THY, Nasas Alüminyum Fabrikası ve Alemdar Holding Grubunda çeşitli görevlerde bulundu.

1997 Türkiye'nin ilk ISP'lerinden Alnet'in Genel Müdürlüğüne getirildi. 1999 yılında turk-internet.com'un da dahil olduğu çeşitli siteleri yayınlayan Intervizyon Ltd. şirketini kurdu. Şirket halen Kadinvizyon.com gibi başka siteleri de yönetmektedir.

1998 - 2011 arasında Ulaştırma Bakanlığı tarafından kurulan İnternet Kurulu üyeliği yaptı. Devletin özel sektörü aldığı çeşitli komisyonlarda çalıştı. 2016'dan beri TOBB Telekom Meclisi üyesidir.

Nebil, Eylül 2001 yılında Birleşmis Milletler tarafından Türkiye'den seçilen başarılı iş kadınları arasında yer aldı (UNECE INCLUDES 9 TURKISH BUSINESSWOMEN ON ITS LIST).

2010-2013 arasında Türkiye Dijital Oyun Federasyonu Yönetim Kurulu Üyesi olarak görev yaptı.

2011 - 2015 arasında 4 yıl Eutelsat Avrupa TV Ödüllerinde Jüri Üyeliği görevi aldı.

Türkiye İhracatçılar Merkezi dahil, çeşitli projelerde "Bilişim ve İletişim Sistemleri Danışmanlığı" vermektedir. Konusuyla ilgili olarak TV programlarına ya da konferanslara katılarak, konuşma yapmaktadır. Yazıları internet üzerinden turk-internet.com sitesinin yanısıra, yetkinreport.com, bilisimdergisi.org.tr, Boğaziçi Üniversitesi Mezunlar Derneği Dergisi, 21.Yüzyıl Türkiye Enstitüsü, Güncel Hukuk Dergisi, Ankara Baro Dergisi, journo.com, Tüketiciler Birliği Etikett gibi çeşitli ortamlarda yayımlanıyor.

2014 yılından beri T24'te yazıyor.

Türk Telekom ve Turkcell konusunda araştırmaları ve uzmanlığı var. 2018 nisan ayında "Bitcoin ve Kripto Paralar" isimli ilk kitabı yayınlandı.

Detaylı bilgi için https://wiki-turk.com/fusun-sarp-nebil/ adresine bakabilirsiniz.

 

Yazarın Diğer Yazıları

Ağustos 2024'te ülkemizin internet hızı, hâlâ dünya ortalamasının bile altında

Dünyanın en yüksek mobil hızının ancak yüzde 11,6'sına ve en hızlı sabit hızının ancak yüzde 14,4'üne sahibiz. Durum o kadar kötü ki sadece en yüksek hızın küçük bir bölümüne sahip değil aynı zamanda hem mobilde hem de sabitte dünya ortalamasının bile hayli altındayız

İnternet gözetleme şirketi Sandvine, 56 'demokratik olmayan' ülkeyi terk edeceğini açıkladı

Otoriter ülkelerin interneti sansürlemesine ve vatandaşlarını gözetlemesine olanak tanıyan gözetleme yazılımlarının üreticisi olan Kanadalı firma, artık "demokrasiler için bir teknoloji çözüm lideri" olmak istediğini söylüyor

Hizbullah’ın patlayan çağrı cihazları ve telsizler, sahte üretim mi?

Icom, sahte ürünlere karşı koruma sağlayan holografik etiketleri 10 yıl önce kullanmaya başlamış ama o dönemde, IC-V82 modelinin üretiminin bitmiş olduğunu söylüyor. Dolayısıyla bu ürünün sahte olup olmadığını tespit edemiyor

"
"