T24
THY Yönetim Kurulu Başkanı İlker Aycı, Etiyopya ve Endonezya’da yaşanan ve 346 kişinin ölümüyle sonuçlanan kazalar sonrasında Türkiye’nin de aralarında bulunduğu çok sayıda ülke tarafından yere indirilen ve şirket tarafından ‘sistem hatası’ yaşadığı açıklanan Boeing 737 MAX 8’lerin ağustos ayına kadar yeniden havalanmasını beklediklerini söyledi.
İstanbul Havalimanı’nda görevli basın mensupları ile bir araya gelen Aycı, nisan ayında yaşanan kriz sonrasında operasyondan çekilen THY filosundaki Boeing 737 MAX 8’lerin akıbetine dair de konuştu. Aycı, “Boeing 737MAX tipi uçaklar ne zaman uçabilecek” sorusuna geçtiğimiz günlerde Boeing Ticari Uçakların Başkanı ve CEO’su Kevin McAllister’la da görüştüklerini belirterek şu yanıtı verdi:
“THY’nin bu anlamdaki kayıplarını ve çektiği sıkıntıyı paylaştık. Tabii bu takdir edersiniz ki MAX sahibi olan bütün dünyadaki şirketlerin ortak sorunu şuanda. Bu açıdan onlar da bu sürecin biran önce açığa kavuşturulup uçakların uçurulabilmesi hususunda gerekli çalışmalarını yürütüyorlar. Onların bize söylediklerine göre benim edindiğim izlenim kesin olmayan bir bilgi olmakla birlikte Ağustos ayına kadar uçakları havalandırmak için ellerinden geleni yapacağını söylüyorlar.
İlgili otoritelerden onay almadan bu uçakları bizim zaten uçurmamız mümkün değildir. İlgili otoritelerden onay alındıktan sonra ve sistematik anlamda bu onaylar geldikten sonra dünyadaki tüm uçaklarla birlikte biz de uçaklarımızı uçuracağız. Ama bu süre içerisinde özellikle Nisan ayında kapasite kesmiştik. Uçuş sayısında azalmalar olmuştu. Çünkü taşınmanın getirdiği kapasite sınırlandırmasından dolayı adım adım artırmıştık. Tabii ondan sonra gelen Ramazan ayıyla birlikte bir miktar yoğunluklar vardı. Bu anlamıyla MAX’lerin sıkıntısını iyi yönettik ama bayram sonrası gelecek olan yaz yoğunluklarının devam etme sürecinde özellikle Haziran ayının ikinci yarısı ve Temmuz ayında meydana gelecek olan süreci yönetmek mecburiyetindeyiz.
Ümidimiz bir an önce bu sürecin tamamlanması. Kayıplarımızın telafisi noktasında da iki taraf da çok iyi niyetli olarak ve çok boyutlu görüşmeler çerçevesinde bunu yürütüyoruz, çok sık görüşüyoruz.”
Boeing 737 MAX 8 krizinde neler yaşanmıştı?
Etiyopya Hava Yollarına ait Boeing 737 Max 8 tipi yolcu uçağı, 10 Mart'ta Addis Ababa'dan Kenya'nın başkenti Nairobi'ye gitmek için havalandıktan kısa süre sonra düşmüş, uçaktaki 157 kişi hayatını kaybetmişti.
Endonezya'da ise Lion Hava Yollarına ait "JT 610" sefer sayılı Boeing 737 Max 8 tipi uçak, 29 Ekim 2018'de, Cakarta'dan Sumatra Adası'ndaki Pangkal Pinang şehrine gitmek üzere havalandıktan kısa bir süre sonra denize çakılmıştı. 189 kişinin yaşamını yitirdiği kaza, bu tip uçakların ilk kazası olarak tarihe geçmişti.
TIKLAYIN - Ülkeler hava sahasından kovdu, şirketler yere indirdi; Boeing 737 MAX 8 kazalarının arkasındaki sebep ne?
Etiyopya'daki son kazanın ardından aralarında Türkiye, Çin, Etiyopya, İngiltere, Almanya, Fransa, Hollanda, Avusturya'nın da olduğu birçok ülke "Boeing 737 Max" tipi uçakların operasyonlarını geçici olarak durdurmuş ve hava sahalarını bu uçuşlara kapatmıştı.
ABD'li uçak üreticisi Boeing, 737 Max tipi uçakların MCAS adlı sistemi için güncelleme duyurusu yapmıştı. Firma, 737 Max tipi uçakların hücum açısı sensörlerinin, uçakların yunuslama istikrarını desteklemek amacıyla tasarlanan MCAS yazılımına yanlış veri sağlaması durumunda ek güvenlik katmanları sağlayacak bir güncellemenin tamamlandığını açıklamıştı.
TIKLAYIN - Boeing '737 MAX 8' uçak kazalarında sistem hatası olduğunu kabul etti
Boeing CEO'su Dennis Muilenburg de Twitter hesabından yaptığı açıklamada, kazalarda Manevra Karakteristikleri Takviye Sistemi'ndeki (MCAS) bir hatanın payı olduğunu belirterek, yaşanan can kayıpları için özür dilemişti.