Gündem

BTS: Gebze-Halkalı hattı hazır değil

“İŞKUR üzerinden alınmış 90 makinistin eğitim ve yol deneyimleri yeterli değil”

05 Mart 2019 13:34

Birleşik Taşımacılık Çalışanları Sendikası (BTS) yetkilileri, 10 Mart’ta hizmete girmesi planlan Marmaray’ın Gebze–Halkalı hattının, henüz açılmaya uygun olmadığını söyledi.

BTS  yetkilileri, yönetmeliklerle belirlenmiş testler ve personelin eğitimleri tamamlanmaması, teknolojik eksikliklerin giderilmemesi, makas motorlarının olmaması ve  yeterlilik sertifikasyonunu alınıp alınmayacağının belli olmaması nedeniyle hattın açılışının ertelenmesi çağrısında bulundular.

Sendika.org'ta yer alan habere göre, 76 km’lik (Ayrılıkçeşmesi – Kazlıçeşme hariç) Marmaray projesine sertifikasyon alınabilmesi için yolcusuz test çalışmalarına 1 Mart’ta başlandığını belirten sendika yetkilileri, sertifikasyon alınıp alınamayacağı daha belli olmadan hattın açılışının 10 Mart olarak duyurulmasını yerel seçimlere yönelik bir şov olarak gördüklerini ifade etti.

“Açılışı durdurun”

2004 yılında Pamukova, 2008 yılında Kütahya, 2009 yılında Cumhuriyet Ekspresi, geçtiğimiz yıl yaşanan Çorlu ve Ankara YHT kazalarını örnek veren sendika yetkilileri, “Görüldüğü üzere birden fazla yolcunun hayatını kaybettiği bu kazaların hepsindeki ortak nokta AKP hükümeti ile beraber kurumun seçim dönemi gösterisi için demiryolu mühendislik ve biliminin dışlanarak liyakatsiz kadrolaşma, seçim gösterisi ve özelleştirme politikalarının hayata geçirilmesidir” ifadelerini kullandı.

Gebze – Halkalı hattının açılmaması için BTS’nin açıkladığı 7 neden:

“İŞKUR üzerinden alınmış 90 makinistin eğitim ve yol deneyimleri yeterli değil”

76 Km’lik (Ayrılıkçeşmesi – Kazlıçeşme hariç) Marmaray projesine sertifikasyon alınabilmesi amacı ile yolcusuz test çalışmaları 1 Mart 2019 tarihinde başlanılmış olup, hatta sertifikasyon alınıp alınamayacağı daha belli olmadan hattın açılış tarihi 10 Mart 2019 olarak kamuoyuna ilan edilmiştir.

2013 yılında hizmete açılan 13,6 hat kesiminde çalışan makinistler yeterince bilgi ve deneyime sahip olmakla beraber yeni yapılan 63 km’lik hattın eğim, peron, sinyal, makas yerleri konusunda yeterli bilgiye sahip olmadıkları için yol tecrübesine tabi tutulmaları gerekmektedir. Marmaray projesinin toplam 76 km’lik kısmında görev yapmak üzere İŞKUR üzerinden alınmış 90 makinistin eğitim ve yol deneyimleri yeterince yerine getirilmeden görevlendirilmeleri kazalara davetiye çıkarmaktır. Makinistlik mesleğinin mesleki teknik bilgi ve deneyimle birlikte yapılması gereken bir meslek olduğunu düşünürsek burada da çok ciddi aksaklıkların olacağı ön görülmektedir.

OCC kumanda merkezinde proje gereği bulunması gereken 6 masanın her birinde 7 Tren Trafik Kontrolünün görev yapması gerekmektedir. Toplamda 42 Tren Trafik kontrolörü istihdam edilmesi gerekirken bu sayı henüz tamamlanmamış olmasının yanında Tren Trafik Kontrolörü unvanlı personelin başka birimlerde görevlendirilmiştir.

“Bazı noktalarda sinyal görüş mesafesi çok kısa”

Aynı hat üzerinde hem Marmaray trenleri ve hem de ana hat trenlerinin çalıştırılması öngörüldüğünden ERTMS (European Rail Traffic Management System) sistemi ile çalışacak trenler için bazı noktalarda sinyal görüş mesafesi çok kısa olup yönetmeliklerle belirlenmiş frenleme mesafesi için yetersizdir.

Marmaray trenlerinin işletim sistemi olan CBTC (Communications Based Train Control) iletişim tabanlı tren kontrol sistemi henüz tam olarak çalışmamaktadır.

OCC Kumanda merkezi ekranında sık-sık tren kayıpları yaşanmaktadır. Yani hat üzerinde işleyen trenler Trafik Kontrolörü ekranında zaman zaman görünmemektedir.

“Henüz makas motorları yok”

Halkalı, Gebze ve bazı istasyonlarda otomatik motorlu makaslarda henüz makas motorları yoktur, makaslar tıpkı Ankara YHT garı batı çıkışında olduğu gibi makasçı tarafından tanzim edilmektedir.