DİĞER
"Bireyler arasındaki ilişkileri iğne deliğinden görecek kadar ustadır Atay; dolayısıyla Tehlikeli Oyunlar’da olduğu gibi basit bir tavla oyunundan bireyin kendini ötekiler karşısında var etme savaşını betimlerken okurunu edebiyatın en yüksek düzeyine taşır. Toplumsal sorunları maddi toplum ilişkileri açısından görmeye gelince: Bu kesinlikle Atay’ın güçlü kası değildir."
Ayhan Geçgin'in Aralık 2018'de Duisburg-Essen Üniversitesi'nde yaptığı konuşmanın tam metnini yayınlıyoruz...
Meltem Gürle: Başka metinlerden beslenen bir metin olması Tutunamayanlar’ı edebî kardeşleri olan Dostoyevski ya da Joyce ile aynı düzleme yerleştiriyor
Oğuz Atay’ın uyumsuzlukları ve münzevilikleri yarım kilometre öteden bile belli olan kahramanları, hayatın yaşarken öğrenilecek bir şey değil, öğrenilerek yaşanılması lazım gelen birer mimarî proje olduğunu işite işite büyümüşlerdi...
İntihar etmiş bir arkadaşının yaşamını okuyan ve bunun üzerine kendini de anlamaya başlayan, böylelikle başkalaşan bir karakter; sanıyorum Hegel’in çok hoşuna giderdi...
Meltem Gürle, Ölülerle Konuşmak adlı çalışmasında Tutunamayanlar’ı dünya edebiyatıyla konuşturma, hatta tartıştırma arayışına girişiyor. Çünkü Tutunamayanlar, sadece Tutunamayanlar’dan ibaret bir roman değil...
Ne hikmetse, kimse bu yazardan haberdar değildi, romanı da kaybolup gitmişti. Barlas Özarıkça’nın ‘sükut suikastine’ uğrayan hazine niteliğindeki romanı Ters Adam yeniden basıldı. Peki, bu romanı günümüz okuru için ‘iyi edebiyat’ yapan şey nedir?
© Tüm hakları saklıdır.
↑ Yukarı çık