12 Kasım 2023 tarihinde, bir mini yazı dizisi olarak planladığımız, "Geleceğin Meslekleri" konulu yazı dizimiz, konunun zenginliği nedeniyle bugüne kadar geldi.
Amacım, gençlerimizin meslek seçime yardımcı olmaktı. Umarım gençlerimizin gelecek kaygılarını biraz da olsa gidermiş, onlara yeni bakış açıları kazandırmışımdır.
Bu son yazımın konusu Metaverse'in doğuracağı yeni iş alanları ve mesleklerdir. Metaverse konusunda daha önce T24'te yazdığım makalelere yazının sonundaki linklerden ulaşabilirsiniz.
Metaverse dünyasında yer alan işletme çeşitleri
Reel dünyada yer alan işletme çeşitlerinin neredeyse çok büyük bir bölümünü Metaverse platformlarına inşa etmek mümkündür. Günümüzde ağırlıklı olarak, eğlence, oyun ve eğitim sektörlerinin yer aldığı bu platformlar, teknik eksikliklerini giderdikten sonra hızla gelişecek ve iş alanları da çeşitlenecektir.
Şimdi size günümüzde popüler olan Metaverse işletmelerinden örnekler vermek istiyorum. Bu örnekler, Metaverse'in çeşitli sektörlerde iş fırsatları yaratabileceğini ve geleneksel dünyadaki işletmelerin sanal dünyaya uyum sağlamasıyla birlikte farklı iş modellerinin ortaya çıkabileceğini göstermektedir. Gelecekte, Metaverse içinde daha fazla çeşitlilik ve yenilikle birlikte yeni işletmelerin ortaya çıkması beklenmektedir.
- Sanal Eğlence Merkezleri: Temalı oyunlar, eğlence parkları, sanal müzeler ve sanal etkinlik mekanları gibi eğlence sektörüne yönelik işletmeler.
- Sanal Restoranlar ve Kafeler: Kullanıcıların avatarlarıyla buluşabileceği ve sanal ortamda yemek yiyebileceği restoranlar ve kafeler.
- Sanal Eğitim Merkezleri: Sanal sınıflar, eğitim platformları, öğrenme odaklı etkinlikler ve sanal kurslar sunan eğitim merkezleri.
- Sanal Sağlık ve Fitness Merkezleri: Sanal yoga dersleri, fitness egzersizleri, sağlık danışmanlığı ve refah programları sunan merkezler.
- Sanal Moda Mağazaları: Avatarlar için dijital giyim ve aksesuarların satışını yapan mağazalar.
- Sanal Gayrimenkul Ajansları: Sanal dünyadaki mülklerin alım, satım ve kiralama işlemlerini yöneten ajanslar.
- Sanal Konferans ve Toplantı Merkezleri: Sanal konferanslar, seminerler, toplantılar ve etkinlikler için alan ve hizmetler sunan merkezler.
- Sanal Danışmanlık ve Koçluk Hizmetleri: Kariyer danışmanlığı, kişisel gelişim koçluğu, ilişki danışmanlığı ve diğer danışmanlık hizmetleri sunan profesyoneller.
- Sanal Sanat Galerileri ve Sergiler: Sanal sanat eserlerinin sergilendiği galeriler, sanal sanat etkinlikleri ve sanal müzayede evleri.
- Sanal Seyahat ve Turizm Şirketleri: Sanal tur ve geziler düzenleyen, sanal otel rezervasyonları ve tatil planlaması hizmetleri sunan şirketler.
- Sanal Finans Kuruluşları: Sanal bankacılık, kripto para borsaları, dijital varlık yönetimi ve sanal kredi hizmetleri sunan finans kuruluşları.
- Sanal Teknoloji ve Elektronik Mağazaları: Sanal cihazlar, oyun konsolları, sanal gerçeklik ekipmanları ve diğer teknolojik ürünlerin satışını yapan mağazalar.
- Sanal Medya ve Eğlence Şirketleri: Sanal film stüdyoları, oyun geliştirme şirketleri, dijital yayıncılar ve sanal etkinlik düzenleyicileri.
- Sanal Evcil Hayvan ve Pet Hizmetleri: Sanal evcil hayvan bakımı, eğitimi, veteriner hizmetleri ve evcil hayvan ürünleri satışı yapan işletmeler.
- Sanal Hizmet Pazarları: Freelancerlar için iş platformları, sanal hizmet alımı ve satımını kolaylaştıran pazar yerleri.
Metaverse dünyasında yer alan bazı önemli meslekler
Yukarıda yer alan işletme çeşitlerinin reel dünyada yarattığı mesleklerin hemen hepsi Meteverse platformlarında da yer alabilecektir. Ancak bu yeni dünyanın kendi has meslekleri de ortaya çıkmış durumda. Şimdi size bunlardan bazı örnekler sunacağım:
- Metaverse Mimarları: Metaverse içinde sanal ortamlar, evler, işyerleri ve eğlence mekanları tasarlayan ve oluşturan profesyoneller.
- Sanal Etkinlik Planlayıcıları: Sanal konserler, etkinlikler ve toplantılar için organizasyon düzenleyen ve yöneten uzmanlar.
- Avatar Tasarımcıları: Kullanıcıların sanal kimliklerini oluşturan ve özelleştiren grafik tasarımcıları.
- Metaverse Rehberleri: Metaverse içinde yeni gelenlere rehberlik eden ve onlara tur atan profesyoneller.
- Sanal Moda Tasarımcıları: Kullanıcıların avatarları için sanal giysiler ve aksesuarlar tasarlayan moda uzmanları.
- Sanal Makyaj Sanatçıları: Kullanıcıların avatarlarını süsleyen ve sanal makyaj uygulayan profesyoneller.
- Metaverse Pazarlamacıları: Sanal dünyada markaların ve ürünlerin tanıtımını yapan ve pazarlama stratejileri geliştiren uzmanlar.
- Sanal Emlak Danışmanları: Metaverse içindeki sanal mülklerin satışını ve kiralama işlemlerini yöneten danışmanlar.
- Sanal Eğitmenler ve Koçlar: Sanal platformlarda eğitim veren ve kullanıcılara rehberlik eden eğitmenler ve koçlar.
- Yapay Zeka Etiketçileri: Metaverse içindeki yapay zekâ ve NPC'lerin davranışlarını belirlemek ve düzenlemek için etiketleme işlemleri yapan uzmanlar.
- Sanal Evcil Hayvan Eğiticileri: Metaverse içindeki sanal evcil hayvanların eğitimini ve bakımını üstlenen profesyoneller.
- Sanal Sağlık ve Refah Koçları: Kullanıcıların sanal sağlık ve refahlarını iyileştirmek için destek veren koçlar ve uzmanlar.
- Sanal Güvenlik Uzmanları: Metaverse içindeki sanal dünyaların güvenliğini sağlamak ve siber tehditlere karşı önlemler almak için çalışan uzmanlar.
- Sanal Hukuk Danışmanları: Metaverse içindeki sanal işlemler, sözleşmeler ve anlaşmazlıklar için hukuki danışmanlık hizmetleri sunan uzmanlar.
- Sanal Deneyim Tasarımcıları: Metaverse içindeki kullanıcı deneyimlerini geliştirmek ve optimize etmek için tasarım ve danışmanlık hizmetleri sunan uzmanlar.
- Sanal Bankacılar: Metaverse içinde sanal bankaların müşteri hizmetlerini ve finansal işlemleri yöneten profesyoneller.
- Sanal Kripto Para Danışmanları: Kullanıcıların dijital cüzdanlarını yönetmelerine, kripto para birimlerine yatırım yapmalarına ve portföylerini optimize etmelerine yardımcı olan uzmanlar.
- Sanal Finansal Analistler: Metaverse içindeki finansal piyasaları izleyen, analiz eden ve yatırımcılara bilgi sunan profesyoneller.
- Sanal Sigorta Brokerları: Sanal dünyadaki kullanıcılara sigorta poliçeleri sunan ve sigorta işlemlerini yöneten profesyoneller.
- Sanal Varlık Yöneticileri: Kullanıcıların sanal dünyadaki varlıklarını yöneten, yatırımlarını optimize eden ve portföylerini dengeleyen profesyoneller.
- NFT Uzmanları: Non-fungible token (NFT) alanında uzmanlaşmış profesyoneller. Sanal sanat eserleri, dijital koleksiyonlar ve diğer NFT'lerin alım satımını ve değerlendirmesini yönetirler.
- Sanal Finansal Eğitmenler: Kullanıcılara finansal okuryazarlık eğitimi veren, yatırım stratejileri hakkında bilgi sunan ve finansal planlama konularında danışmanlık sağlayan profesyoneller.
- Sanal Vergi Danışmanları: Kullanıcıların sanal dünyadaki gelirlerini ve varlıklarını vergilendirme konusunda danışmanlık ve hizmet sağlayan profesyoneller.
- Sanal DeFi (Decentralized Finance) Geliştiricileri: Metaverse içinde merkezi olmayan finansal uygulamaları geliştiren ve yöneten yazılım mühendisleri ve blockchain uzmanları.
- Sanal Ödeme Platformları Yöneticileri: Metaverse içindeki sanal ödeme platformlarını yöneten, güvenliklerini sağlayan ve işlem süreçlerini optimize eden profesyoneller.
- Sanal Bankacılık Güvenlik Uzmanları: Sanal bankacılık ve finansal hizmetlerin güvenliğini sağlayan, siber tehditleri izleyen ve önlemler alan uzmanlar.
- Sanal Merkezi Bankacılık Uzmanları: Merkezi olmayan finansal sistemleri yöneten ve geliştiren profesyoneller.
Bu listedeki meslekler, Metaverse'in giderek gelişmesiyle birlikte ortaya çıkabilecek veya daha da yaygınlaşabilecek olan bazı örneklerdir. Teknolojinin ilerlemesiyle birlikte, Metaverse'in iş dünyasında daha fazla etkisi olacağı ve bu yeni dijital dünyada çeşitli mesleklerin doğacağı öngörülmektedir.
Hayri Cem kimdir? Hayri Cem 14 Şubat 1959 yılında İstanbul'da doğdu. Eğitimini sırasıyla aşağıdaki okullarda sürdü: Namık Kemal İlkokulu, Darüşşafaka Lisesi, Şişli Lisesi, Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler fakültesi (lisans), İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi (Yüksek Lisans). 1984 yılında Türkiye'nin ilk piyasa araştırma şirketlerinden olan Bileşim International Araştırma Şirketini kurdu. 1989 yılında Türkiye'nin ilk elektronik TV İzleyici Ölçüm Araştırmalarını yapan AGB Anadolu'yu kurdu. 2000 yılında Bileşim Medya şirketini kurdu. Zaman içerisinde hisselerini AGB, Nielsen ve GfK şirketlerine sattı. 2007-2015 yılları arasında uluslararası Nielsen araştırma şirketinin Gelişmekte Olan Ülkeler CEO'su oldu. Emekli olduktan sonra Anadolu Üniversitesi ve Maltepe Üniversitesinde Medya Planlama, Araştırma Yöntemleri ve Dijital Dönüşüm dersleri vermektedir. |