Değerli okurlar, İçinde haber ve bilgi yer almasına özen gösterdiğim yazılarımın yeni adresinden merhaba. "Bugünden itibaren" ve "yeni" deyişim yanıltmasın. T24'ün gazetecilik özgeçmişimdeki yeri farklıdır. Burada ilk yolculuk, "seneler seneler önce"; kimselerin arayıp sormadığı (ayrı yazı konusu olabilecek nedenlerle arayıp sormaya ihtimal ki çekindiği) uzun sürmüş bir işsizlik döneminde Sevgili Doğan Akın'ın çağrısı üzerine başlamıştı. İlk yazım da T24'ün de yayına başladığı tarih olan 1 Eylül 2009'da yayımlandı. Bugünkü siyasal iklim; hevesler ve hayallere dair ışıltılı bir fotoğraf vermese de T24'te yeniden yazıyor olmanın, özellikle hep önemsediğimiz bağımsız gazetecilik açısından heyecanını sizlerle paylaşmak isterim. Haftada iki gün ağırlıklı olarak yine kamu kaynaklarının nasıl, hangi tercih ve yöntemlerle kullanıldığını esas alan yazılarla birlikte olacağız. |
* * *
Siyasetin seçim tartışmalarına kilitlendiği, geniş kesimlerin ise yaşama uğraşı verdiği bu günlerde, TBMM, 2023 yılı bütçe kanun teklifini görüşüyor. AKP iktidarının hazırladığı 21. Bütçe olan kanun teklifi, henüz Plan ve Bütçe Komisyonu aşamasında. Bütçe müzakerelerinde her gün bir bakanlık ve bağlı kuruluşların bütçesi ele alınıyor.
Hafta başında Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı'nın bütçesi görüşülürken, programın içinde görünen, HEAŞ adlı bir kuruluş fazla dikkat çekmedi. Üzerinde teknik veya siyasi bir tartışma da geçmedi. Oysa DHMİ ile ilgisi dolayısıyla bakanlık bütçe gündemine giren HEAŞ'ın, DHMİ ile bu bağı görece yeniydi. Dahası son haftalarda önemli şirket operasyonuna sahne olunmuştu.
Birkaç ön bilgi…
HEAŞ, Sabiha Gökçen Havalimanı'nın otoritesi konumundaki Havaalanı İşletme ve Havacılık Endüstrileri A.Ş'nin kısa adı. 22 yıl önce kurulmuş, sermayesinin yüzde 96,4'ü Savunma Sanayi Başkanlığı'na (SSB) ait bir şirket. Sayıştay'ın HEAŞ raporuna göre, kalan hisselerin yüzde 3'ü Türk Silahlı Kuvvetlerini Güçlendirme Vakfı'na, yüzde 0,55'i ise Türk Hava Kurumu'na ait.
HEAŞ'ta kısa aralarla önemli gelişmeler yaşandı. Havacılık sektörü, SSB bünyesinde bir şirket olan HEAŞ'ın yönetiminin fiili olarak Devlet Hava Meydanları İşletmesi'ne (DHMİ) geçtiğini konuşuyor. Bunun nedeni ise şirketin başına DHMİ Genel Müdür Yardımcısı ve Yönetim Kurulu üyesi Fatih Çakmak'ın getirilmesi.
Sermaye artırımı
HEAŞ, geçtiğimiz ay sermaye arttırımına giderek, sermayeyi 111 milyon 8 bin 36 TL'den 750 milyon TL'ye çıkardı.
638 milyon 999 bin 963 TL tutarındaki arttırılan sermaye, şirket özkaynakları altında bulunan olağanüstü yedeklerden karşılandı.
Ticaret Sicil kayıtlarına göre HEAŞ'ın 750 milyon TL'ye çıkarılan sermaye dağılımı ve karşılandığı kaynaklar şöyle:
- 723 milyon 323 bin 549 TL'si, SSB'den (Savunma Sanayii Başkanlığı)
- 22 milyon 529 bin 411 TL'si, TSK (Türk Silahlı Kuvvetleri) Güçlendirme Vakfı'ndan
- 4 milyon 147 bin 58 TL'si THK (Türk Hava Kurumu)
HEAŞ Vatanjet'i kurdu
Operasyonun diğer ayağında ise yeni bir şirket kuruluşu gerçekleşti. Birkaç hafta öncesine kadar HEAŞ bünyesinde tek uçaklı bir iş jeti markası olan Vatanjet, 525 milyon TL sermaye ile yeni bir şirkete dönüştü. (21 Ekim 2022 sayılı Ticaret Sicil gazetesi)
HEAŞ önce kendi sermayesini arttırdı. Hemen sonra kurduğu Vatanjet'in 525 milyon TL sermayesini nakdi olarak taahhüt etti. Bu tutarın 131 milyon 250 bin TL'lik kısmını tescilden önce ödedi. Ticaret Sicil kayıtlarına göre kalan tutar 24 ayda ödenecek. Vatanjet'in yönetim kurulu şu isimlerden oluştu:
Kenan Bozgeyik (Yönetim Kurulu Başkanı)
Yönetim Kurulu üyeleri: Muhsin Tamer Özdemir, Yasin Polat, Hüseyin Sağlam, Hamdi Irmak.
Vatanjet'in yeni Yönetim Kurulu Başkanı Bozgeyik'in, HEAŞ'ın eski yöneticisi olduğunu hatırlatalım.
Kenan Bozgeyik
Bu operasyonu ilginç kılan birkaç boyut var:
HEAŞ, geçen yıl FETÖ davası kapsamında yönetimi TMSF'ye geçen Akın İpek'in havacılık şirketi bünyesindeki Gulfstream G450 uçağını TMSF'den satın almıştı. Vatanjet'in şirket sitesindeki bilgilere göre bünyesinde halen VIP hava taksi olarak bu uçak yer alıyor. Tanıtımı yapılıyor.
Yüksek tutarlı sermaye arttırımları ve yeni şirket kurulmasının ardından HEAŞ bünyesinde bir markayken bağımsız şirkete dönüşen Vatanjet'in, bundan böyle tek uçakla yetinmeyerek yeni VIP jet uçakları satın alıp almayacağı sorusu önem kazanıyor. Ama bundan daha önemli soru, bu faaliyetin kamuya ne faydasının olacağı.
Çünkü şirketin Ticaret Sicil kayıtlarında şu ifade de dikkat çekiyor: "Net dönem kârının geri kalan kısmı, genel kurulun saptayacağı şekilde ve surette dağıtılır." Bu ibareden hareketle, yeni şirketin net kârının kimlere nasıl ve hangi amaçla dağıtılacağı, bu kârın Hazine ile bağı, şirketin Sayıştay denetimine tabi olup olmayacağı soruları kamu adına ileride daha çok yanıt bekleyecek. HEAŞ'ın savunma sanayiini destekleyen bir kurumun bünyesinden çıktığı hatırlandığında, bu maksattan VİP iş jeti kiralama işine nasıl gelindiği meselesinin tartışılması da meşru olacaktır.
Çiğdem Toker kimdir? Çiğdem Toker, Diyarbakır’da doğdu. Denizli Lisesi’nden mezun oldu. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi’ni bitirdi. Gazeteciliğe üniversite öğrencisiyken Anka Ajansı'nda başladı. Günaydın, Ankara Ulus gazetelerinde, Nokta dergisinde stajlar yaptı. Ödülleri |