Yarın Cumartesi. Erken kalkmamanın verdiği huzurla bir şeyler atıştırılacak. Dışarı çıkmaya karar verilecek. Hafta içi evde, okulda, işte ama dört bir duvar arasında geçirilen zamana inat yorgunluk dolaşılarak atılacak. Niyet en azından bu şekilde olacak. Arabalara pür neşe binilecek, neşeli bir şeyler açılacak radyoda ve yoğun trafikte beklenilmeye başlanılacak. Geçmiş hafta sonlarında olduğu gibi…
****
Trafik olmadığında arabayla 10 dakikada, otobüsle 20 dakikada Göztepe’den Konak’a ulaşılabiliyor. Bisiklet için trafik çok büyük bir engel değil. Hatta yanınızdan büyük bir hızla geçen araçlar yerine duran araçlar daha istikrarlı bir şekilde yola devam etmenizi de sağlıyor. Araç yolunun trafikten sıkıştığı durumlarda yayaların affına sığınarak yaya yolu da kullanılabiliyor. Sonuç olarak bisikletle Göztepe’den Konak’a yaklaşık 20 dakikada ulaşmak mümkün.
****
http://www.iztv.com.tr/program.aspx?id=1850
****
Uzak mesafeler arasında toplu ulaşımın, kısa mesafeler arasında bisikletle ulaşımın var olan otomobille ulaşım alışkanlığının karşısında alternatif ve mantıklı bir yol olduğu artık daha çok kurum ve kişi tarafından kabul ediliyor. Bisikletle ulaşım “sosyal devlet” politikasının bir göstergesi olarak yönetimlerin halka sunduğu bir iltifatın ötesine ulaşmaya başladı. Bisiklet günlük yaşamın bir zorunluluğu olarak dikkat çekiyor. Hem maliyet-verimlilik açısından incelendiğinde hem de sıkışmaya çalıştığımız şehirler betonla dolarken arabaların kaplayacağı alanların maalesef (!?) sınırlı kalması yüzünden artık politikalar “bisiklet dostu” projelere izin vermek zorunda kalıyor.
****
Bisiklet kullanıcıları olarak sayımız her ne kadar dikkat çekici boyuta ulaşmamış olsa da bir araya gelerek “Critical Mass” (Kritik Çoğunluk) gibi trafikte bisikletin varlığını vurgulayan eylemlerle sesimizi duyurmaya çalışıyoruz. Özellikle trafikte aracının büyüklüğüyle yoldaki söz hakkı arasında ilişki kuran zihniyetin karşısında bisiklet kullanıcılarının bir araya gelmesi ve birlikte hareket etmesi zaten kaçınılmaz.
****
İnternetten kısa bir araştırmayla yaşamaya çalıştığımız şehrin içerisinde bisiklet dernek ve gruplarına ulaşmak mümkün. İzmir örneğinde bisiklet dernek ve gruplarının bir listesini aşağıda bulabilirsiniz. Öte yandan birey olarak hem kendi sağlığımız hem de geleceğimiz olan çocukların sağlığı için bisiklet alışkanlığının yaygınlaştırılması, doğa odaklı çevre politikalarını destekleyen kişi ve kurumların desteklenmesi bir lüks olmaktan çıkıyor. Gelişmiş ülkeleri incelediğimiz zaman da bu tip bir eğilimin yıllar öncesinden yaygınlaştığı ve bilinçlenmeye bağlı olarak bisiklet kullanımının arttığını söylemek mümkün.
İzmir bisiklet dernek ve gruplarına https://www.facebook.com/bisikleteylemliligi/posts/618221154873844 adresinden ulaşabilirsiniz.
İllüstrasyon Aydan Çelik’e ait olup https://www.tosbaa.com.tr/PatternDetail.aspx?PatternId=18 adresinden alınmıştır.
Otobüs, bisiklet, araba karşılaştırmasına dair görsel https://wearetraffic.org/node/7 adresinden alınmıştır.