Alex Akimoğlu

22 Haziran 2024

Şezlonglarda lüks marka kodları

Ünlü markalar, DNA'larını oluşturan moleküllerini moda dışındaki disiplinlere de kaydırarak lüks dünyasına tamamen hakim olmak istiyorlar. Kozmetik, mücevher, saat, ev tekstili gibi moda endüstrisinin sınırları içinde kalan ürün yelpazesinden sonra, otelcilik ve gastronomi alanlarında da söz sahibi olan moda dünyasının süper markaları "yaşam sanatı" satıyor 

Körfez Savaşı sonrasında tröstler tarafından paylaşılan moda dünyasının köklü markaları, yeni stratejilerle yollarına devam ediyorlar. Lwmh, Ppr gibi dev gruplar, doğuşları geçtiğimiz yüzyıla dayanan markaların kimlik değerini, moda dışındaki alanlara da yayma politikası güdüyorlar. Lüks dünyasının ağızları sulandıran dev pastasının yeni diliminde "beach giydirme" trendi var.

Dünyanın dört bir yanındaki sahillerinde bulunan lüks plajlar, bu yaz ünlü markaların tasarımcıları tarafından giydirilerek lüksü yaşama sanatına yeni bir boyut kazandırmış oluyorlar.

Fransızlar, Türkçede karşılığı "Nasıl yapılacağını ve nasıl yaşanacağını bilme sanatı" anlamını taşıyan "Savoir faire, savoir vivre" deyimi ile haklı olarak övünürler. Sanat, moda, müzik, gastronomi gibi disiplinleri iç içe sokarak yaşam felsefesine dönüştürmeyi kültürlerinin bir parçası haline getirdiler.

Sanat ve modanın başkenti olarak kabul edilen Paris, yüzyıllardan beri yaratıcılık ve estetik algısının merkezi olarak kabul ediliyor.

Moda endüstrisinin en köklü markalarının yaratıcıları da geçtiğimiz yüzyıl başlarında Paris'e gelerek bu güne dek gelecek olan ve isimlerini taşıyan markalarını yaratmışlardı. Chanel, Christian Dior, Louis Vuitton, Hermés gibi şahıs markaları, aileler tarafından kuşaktan kuşağa yönetilerek 1990'lı yılara kadar geldiler. Ancak Körfez Krizi sonucunda çıkmaza giren moda dünyasının birçok markası büyük holdinglerin bünyesine katılmak zorunda kaldılar.

O tarihten itibaren lüks anlayışı yeni stratejilerle zenginleştirilerek internet çağına geçmiş oldu.

Lüks endüstrisinde, beyin avcıları olarak adlandırılan küresel boyuttaki profesyonel ekipler tarafından keşfedilen genç yetenekler, "star tasarımcılar" tanımı ile markaların sanat yönetmenliği korluklarına oturdular.

Loro Piana Saint Tropez'nin Ramatuelle plajlarında

Aradan geçen zaman içinde, marka stratejistleri vizyon yelpazesini genişleterek başka alanlara da hakim olma yöntemini benimsediler.

Gastronomide, markaların ismi ile açılan restoran ve food store'larda bu kez "star şefler" yaratılarak marka kimliği ile iş birliği sağladılar.

Louis Vuitton'un Saint Tropez'de hizmete açtığı turuncu, pembe renklerdeki monogram dekorasyonlu lüks restoran şu günlerde dünya jet sosyetesinin merceğinde. Arnauld Donckele ve Maxime Fredéric restoranın star şefleri olarak mutfağa geçtiler.

Moda sosyologu Fréderic Godart, 1998 yılında Armani'nin Paris'te başlattığı gastronomi-moda iş birliğinin markalar tarafından hızla benimsenmiş olduğunu ve belirli bir kitle tarafından ise bu mekanlarda boy göstermenin paha biçilmez olduğu kanısının hakim olduğunu belirtiyor.

2004 yılında Chanel'in dönemin ünlü şefi Alain Ducasse'la iş birliği yaparak Tokyo'da açtığı "Beige" adı verilen ve neo-gastronomi sentezini yaratan restoranın küresel süksesini unutmamak lazım. 

Yaz sezonlarının vazgeçilmez durakları havuz ve plajlar, tröstlerin yeni ciro yaratma deneyimi olacak gibi görünüyor. Dünya jet sosyetesinin ünlü isimlerini ve starlarını çantada keklik olarak gören markalar, muhteşem ve görkemli açılışlarla lüks dünyasını renklendiriyorlar.

Bahamas adalarından Fransız Rivyerasına, İtalya'nın ünlü sahillerinden Balear adalarına dünyanın en ünlü plajları bu yaz tasarımcılar tarafından dizayn edildi.

İtalyan tasarımcı Alberta Ferretti, İspanya'nın ünlü adası Mayorka'da bulunan Gran Mellahotel de Mar'ın plajına total look imajı ile, Balmain markasının sanat yönetmeni Olivier Rousteing ise, dünya jet setinin göz bebeği olan Atina yakınındaki Glyfada havuzunu, markanın ikonik motifi "labyrenth" ile süsledi.

Gran Mellahotel de Mar'ın plajı

Son yılların yükselen yıldızı Fransız tasarımcı Simon Porte Jacquemus, markasının kodlarını Bahama adalarındaki Four Seasons otelinin muhteşem plajına aktarırken, lüks dünyasının rakipsiz mayo markası olarak bilinen Vilebrequin Cote d'Azur kıylarına demit attı. Markanın tasarımcısı Vincent Darré'nin imzasını taşıyan plaj giydirmesinin sürrealist görüntüsü ilgi çekici.

Glyfada havuzu

Quiet Luxury akımının değişmez temsilcisi olan İtalyan markası Loro Piana, beach giydirme akımına katılan diğer bir marka. Minimlizm ve kalite olgularının sentezi ile moda dünyasında özel bir yere sahip olan marka, 2024 yaz sezonunda Saint Tropez'nin Ramatuelle plajlarına imzasını atmış bulunuyor.

Mutlu hafta sonları.

Vilebrequin Cote d'Azur kıylarında

Alex Akimoğlu kimdir?

Alex Akimoğlu, 1976 yılında Fransa'ya giderek Sorbonne Üniversitesi Fransızca ve Joffrin Byrs Akademisi moda tasarımcılığı bölümlerini bitirdi. Aynı zamanda École Supérieure de Journalisme'de (Gazetecllik Yüksek Okulu) öğrenim gördü.

Pierre Cardin, Jean Louis Scherrer ve Japon markası Hanae Mori'de tasarımcı olarak Paris ve Tokyo'da kariyerini sürdürdü.

London Kent University, İstanbul Ticaret Üniversitesi ve İstanbul Bilgi Üniversitesi moda tasarım bölümlerinde akademisyen olarak görev aldı.

Radikal gazetesinde başladığı moda yazarlığına (1997-2007), Referans gazetesinde “Moda Ekonomi” köşesinde (2009 - 2010), İstanbul Life m.o.d.a İstanbul köşesinde (2010 - 2019), ELLE Türkiye dergisinde ELLE Son Bakış köşesi ile devam etti.

2020 yılından beri T24'te yazıyor.