Politika

Turizmde rezervasyon ikilemi; 'endişe' iptallere yol açıyor, hukuki süreç nasıl işliyor?

Oteller, tüketicilerin güvenlik endişesini gidermek için aldıkları önlemleri, varsa denetim raporlarını paylaşmalı"

24 Ocak 2025 09:03

Kartalkaya’da Grand Kartal Otel'de çıkan yangında 78 kişinin yaşamını yitirmesi, sömestr tatili için bölgeye rezervasyon yaptıran pek çok kişinin planlarını değiştirmesine yol açtı. Bölgedeki oteller, iptal talepleriyle karşı karşıya kaldı. Ancak “kaygı” tek başına sözleşme iptali için yeterli sayılmadığı için hukukçular ve eski Turizm Bakanı Bahattin Yücel konuyu farklı açılardan ele aldı.

“Kartalkaya’ya bu yıl gidilmez” uyarısı

Duvar'da yer alan habere göre, eski Turizm Bakanı Bahattin Yücel, Kartalkaya’da yaşanan trajedinin ardından bölgedeki otellerin bu yıl büyük kayıp yaşayacağını belirtti. “Bakanlık, otellerin ücret iadesi taleplerini kabul etmeleri gerektiğine yönelik bir genelge yayınlamalı” diyen Yücel, konaklama tesislerinin müşterilerde oluşan güvenlik endişesini gidermekle yükümlü olduğunu ifade etti. Yücel ayrıca, işletmelerin sigorta yaptırmamış olmalarını eleştirerek, “Bu yıl Kartalkaya’ya gidilmez. Yurt dışında da bölgedeki trajedi geniş yankı buldu” diye konuştu.

Valiliğe ve bakanlığa eleştiri

Yangınla ilgili “Sorumlu kim?” tartışmalarında Bolu Valiliği’ni işaret eden Yücel, “Bu bölgede 8-10 bin kişilik bir nüfus var ancak yeterli itfaiye, sağlık ekibi ve güvenlik önlemi yok. Valinin görevi neydi?” sorusunu yöneltti. Kültür ve Turizm Bakanlığı’nı da denetim yetersizliği sebebiyle eleştiren Yücel, “İktidar, işletmenin ihmallerinden ve bakanlığın denetim eksikliğinden hiç söz etmiyor. Oysa bu otel turizm işletme ruhsatına sahip” dedi.

Rezervasyon iptallerinde “kaygı” yeterli mi?

Eski Tüketici Hakem Heyeti üyesi ve İstanbul Barosu Tüketici Hakları Merkezi üyesi Avukat İsmail Tarhan, yaşanan felaketin ardından oluşan endişenin tek başına sözleşme iptali için yeterli olmadığını vurguladı. Ancak güncel ve makul bir kaygının giderilememesi halinde iptal hakkının doğabileceğini aktaran Tarhan, “Oteller, tüketicilerin güvenlik endişesini gidermek için aldıkları önlemleri, varsa denetim raporlarını paylaşmalı” dedi. Bu raporların ticari sır kapsamına girmeyeceğini belirten Tarhan, gerekli bilgilendirme yapılmazsa tüketicilerin haklı fesih hakkı olacağını ifade etti.

Hukuki süreç nasıl işliyor?

Gerekli güvenceyi elde edemeyen tüketiciler, önce tüketici hakem heyetine başvuruyor. Oradan sonuç alınamazsa arabuluculuk süreci devreye giriyor. Burada da uzlaşma sağlanamazsa dava açılabiliyor. Tarhan, “Her kaygı haklı fesih sebebi değildir ancak işletmelerin de müşteri mağduriyetini önlemek üzere şeffaf olması gerekiyor” diyerek, bu süreçte tüketicilerin bilgilendirilme ve güvenlik hakkının öncelikli olduğunu dile getirdi.

Bölgedeki tesislerde yoğun tartışma

Yangın felaketinin ardından Kartalkaya’daki diğer otellerde konaklayan tatilcilerin kayak yapmaya devam etmesi sosyal medyada tepki çekerken, rezervasyon iptali konusunda yaşanan belirsizliğin bölgedeki turizm işletmelerini zor duruma soktuğu belirtiliyor. Uzmanlar, bu krizin aşılabilmesi için Turizm Bakanlığı’nın devreye girerek hem işletmelere hem de tüketicilere yol gösterici düzenlemeler yapması gerektiğini söylüyor. (Duvar)


Her aileden bir çocuk öldü: Türkiye'yi yasa boğan yangından ilk bulgular ne, ihmaller ne boyutta? | İçerideki yangın merdiveni baca gibi dumanı yaymış!


T24 ÖZEL - Dağda yangın katliamının ortaya çıkardığı skandal: Türkiye'nin en önemli kış turizmi merkezlerinden Kartalkaya'da itfaiye aracı yok!

T24 ÖZEL - Grand Kartal Otel, yangın eğitimini tamamlayamamış: Otelin sahibi, sertifikayı veren kurumda yönetim kurulu üyesi!

T24 ÖZEL - Yangın denetimi için başvuru yapan Grand Kartal Otel'in tahliye çıkışları, yangın alarmı ve duman kontrol sistemi yetersiz çıkmış!


Her yer küle dönmüş: Bolu'daki Grand Kartal Oteli yangınından fotoğraflar, facianın boyutunu gözler önüne serdi!

Kartalkaya'daki 5 otelden 4'ünün yangın merdiveni dışarıda, Grand Kartal'ınki içeride!

Göz göre göre gelen facia; Grand Kartal Otel personeli anlattı: Düzgün yangın merdiveni yok, katlarda yangın tüpleri yok, yangın alarmları çalışmıyor!

Kartalkaya yangın faciasında hayatını kaybeden 78 kişinin kimliği açıklandı


Televizyonlarda ‘Gassal’ gördük de ne oldu? Ölünce bizi yıkaması için en az 3 çocuk mu yapmalı? | Ekran Aşkına