Elektrikli araç kullanım oranı her geçen gün artıyor. Avrupa'da Norveç büyük oranda bu araçlara geçiş yaparken, ABD'de ise otomotiv devleri bu alanda rekabet halinde. Ancak kuzey bölgelerinde sert soğuklar gören ABD, şarj tutmayan ve dakikalar içinde bataryası boşalan araç krizi yaşıyor.
Gazete Oksijen'in, elektrikli araçlarla ilgili New York Times imzalı haberi şu şekilde...
Chicago'da hava sıcaklığının sıfırın altına düşmesiyle birlikte elektrikli araç şarj istasyonları çaresiz kalan sürücülerin toplanma merkezine dönüştü: Tükenen bataryalar, agresif görünen sürücüler ve sokağa taşan kuyruklar...
Uber sürücüsü Javed Spencer, son üç günde kiraladığı Chevy Bolt'u şarj etmekten başka pek bir şey yapmadığını ve yine bataryası bitmiş bir şekilde yolda kalmaktan endişe ettiğini söyledi, sözlerini şöyle sürdürdü: "Hava böyle soğuk olduğunda arabalar iyi çalışmıyor, şarj aletleri iyi çalışmıyor ve tabii insanlar da"
Batarya birkaç dakikada bitti
27 yaşındaki Spencer, Pazar günü bataryasının bitmesine 48 km kala bir şarj istasyonuna doğru yola çıktığını söyledi. Ancak Spencer, bu mesafeye rağmen sadece birkaç dakika içinde bataryanın bittiğini söylerken, arabasını istasyona çektirmek zorunda kaldığını anlattı.
Spencer "Sonunda fişe taktığımda hiç şarj almıyordu" ifadelerini kullanırken, normalde bir saatte şarj olan arabasını ancak 5 saatte şarj edebildiğini kaydetti.
Soğuk hava krize dönüştü
Her zamankinden daha fazla insanın elektrikli araç sahibi olduğu bu kış dönemi, dondurucu soğukların bataryaları bir anda tüketmesi ve sürüş menzilini azaltması nedeniyle soğuk hava dalgaları elektrikli araç sahipleri için baş ağrısına dönüştü.
Çetin hava şartları sürecek
İşin kötüsü ise sorunlar bir süre daha devam edebilir. Chicago ve Amerika Birleşik Devletleri ile Kanada'nın diğer bölgeleri bu hafta şiddetli soğuklarla sarsıldı. Ulusal Hava Durumu Servisi'ne göre, Salı günü Chicago bölgesinin büyük bölümünde rüzgar soğukluğu eksi 30 dereceye kadar düştü. Tehlikeli derecede düşük sıcaklıkların ve kar yağışlarının hafta sonuna kadar devam etmesi bekleniyor.
Soğuk hava bataryayı neden boşaltıyor?
İçten yanmalı motorlu araçların aksine, elektrikli bir aracın iki bataryası var: Bunlardan biri düşük voltajlı ve diğeri de yüksek voltajlı. Özellikle soğuk havalarda düşük voltajlı 12 voltluk batarya da geleneksel araçlarda olduğu gibi şarj kaybına uğrayabilir.
Eski bir Tesla çalışanı olan ve şu anda Tesla da dahil olmak üzere otomobil üreticilerini temsil eden ve soğuk havalarda elektrikli araçların çalıştırılması için bir ipucu sayfası yayınlayan Zero Emission Transportation Association'ın (ZETA) yönetici direktörü olan Albert Gore III, bu olduğunda düşük voltajlı pil takviye edilmeden elektrikli aracın hızlı şarj cihazında şarj edilemeyeceğini söyledi.
Hem şarj hem deşarj etkileniyor
Elektrikli araçlar için zorluk, bataryanın iki tarafının (anot ve katot) aşırı soğuk ve sıcaklıklarda yavaşlayan kimyasal reaksiyonlara sahip olması. Irvine'deki California Üniversitesi'nde makine ve havacılık mühendisliği profesörü ve Temiz Enerji Enstitüsü direktörü olan Jack Brouwer, bunun bataryanın hem şarjını hem de deşarjını etkilediğini söyledi.
Brouwer, "Bataryalı elektrikli araçları çok soğuk koşullarda çalıştırmak çok zor oluyor. Hava soğuksa bir bataryayı o kadar hızlı şarj edemez ya da o kadar hızlı boşaltamazsınız. Bir çözüm de yok"