Yaşam

Lastik değişiminde en sık yapılan 10 hata

Bazı kurallara uyulduğu sürece lastik değişimini kendiniz de yapabilirsiniz

04 Kasım 2008 02:00
LASTİKLER
Sürücülerin lastikler konusunda pek de dikkatli davranmadıkları bir gerçek. Oysa lastikler ihmal edilirse, problem eninde sonunda kaçınılmaz olur. Böyle bir şey başınıza geldiğinde de, sonrası pahalıya mal olabilir.

Bu yüzden hangi nedenle olursa olsun (eskime veya yaz-kış değişimi) lastikler söz konusu olduğunda, alttaki 10 öneriye uymanızı tavsiye ederiz.

1. PROFİL
Yasal sınır 1.6 mm olmasına rağmen, özellikle kış lastiklerinde tavsiye derinliği 4 mm’dir. Bunun nedeni, azalan diş derinliğinin lastiğin karlı zemine tutunma kabiliyetini azaltması ve fren mesafesinin tehlikeli derecede artmasıdır. Islak zeminde ise aquaplaning riski artar.

2. LASTİK YAŞI
En geç 10 yılda kış lastikleri değiştirilmeli. Ancak burada da değişim için 6 yıl tavsiye ediliyor. Hem de profil derinliği doğru sınırlar içinde olsa bile. Artan yaş, fren mesafesi ve yanal tutunma kabiliyetini olumsuz etkiler, lastiğin hasar görme riski artar. Lastiğin yaşını, yan kısmındaki DOT numarasından (fotoğrafta) görebilirsiniz. 



3. LASTİK SEÇİMİ
Mümkün olduğunca aynı profile sahip lastikleri tercih edin. Yaz ve kış lastiklerini asla aynı anda kullanmayın. Lastikleri her zaman akslara dikkat ederek değiştirin, profili daha iyi olan lastikleri arka aksa monte edin. Bunun nedeni, aracın iz takip yeteneğini arka tekerleklerin belirliyor olması.

4. BİJONLAR
Uygun boyutlarda bijon kullanın. Gerekenden kısa bijonlar, en kötü senaryoda lastiğin akstan fırlamasına neden olabilir. Gerekenden uzun bijonlar ise aracın süspansiyonuna zarar verir.

5. TORK
Bijonları önce hafifçe sıkın, ardından tork anahtarı kullanarak sabitleyin. Doğru tork anahtarının, çeyrek turdan sonra tıklaması gerekir. Aşırı güç kullanmak bir süre sonra bijonun gevşemesine neden olabilir. Doğru tork değerlerini aracın kullanım kitapçığında bulabilirsiniz. 50 km’de gittikten sonra bijonları yeniden sıkın.

6. KRİKO
Ayarlı kriko kullanın: Hem kullanımı fazla güç gerektirmez, hem de yerlerinde sabit kalırlar. Avadanlıktaki basit krikoları sadece mecbur olduğunuz zamanlarda kullanın. Krikoyu bağlarken zeminin sağlam ve düz olması gerekir. Aracın krikodan kayması, sadece araca değil, size de zarar verebilir.

7. LASTİK BASINCI
Fazla basınç azdan iyidir. Olması gerekenden daha az hava basıncı, aşınmaların ve yakıt tüketiminin artmasına (100 km’de 0.3 lt’ye kadar) neden olur. Tavsiye edilen değerin 0.3 bara kadar üzerinde basınç kullanmak zararlı olmaz.

8. SATIN ALIMI
Aracınızda kullanılmasına izin verilen lastik türlerini tercih edin. Kar lastiklerinin yan kısımlarında kar tanesi sembolü ve profillerinde de çok sayıda çentik bulunur.

9. HIZ LİMİTİ
Maksimum hız verilerine dikkat edin. Yeni taktığınız kış lastiğinin maksimum hız limitini, kokpitte görünen bir noktaya not edin.

10. SAKLAMA
Lastiklerin takılı oldukları pozisyonları işaretleyin ve temizleyin. Kurutun ve nemsiz bir yerde saklayın. Lastiklerin bulunduğu mekânda benzen, yağ ve kimyasallar olmamalı. Saklama işlemini, jantlar varsa yatay, jantlar yoksa dikey konumda yapın.