Kültür-Sanat

Esra Özdoğan'ın Makinedeki Hayalet sergisi Galeri Nev İstanbul’da

27 Kasım 2024 10:41

T24 Kültür Sanat

Esra Özdoğan’ın kişisel sergisi Makinedeki Hayalet, 6 Aralık 2024 – 11 Ocak 2025 tarihleri arasında Galeri Nev İstanbul’da gerçekleşiyor. Özdoğan’ın resim ve edebiyat mecralarına analojik cevaplar olarak kurguladığı fotoğraf çalışmalarının devamı niteliğinde olan Makinedeki Hayalet serisi, edebiyat tarihi boyunca beliren, özellikle de 18. ve 19. yüzyıl İngiliz Gotik edebiyatında ölümün bilinmezliği, dünya işleri, matem süreci ve zamanın geçişi gibi meselelerle baş etmek üzere sıkça başvurulmuş bir tema olan "hayalet"e odaklanıyor.

Bu seriyi oluşturan ve sanatçının 2024 yılı boyunca süren yoğun çalışmalarının ardından ortaya çıkardığı fotoğraflar, hayaletlerin yer yer huzursuz edici, zaman zaman da yol gösterici çelişkili faaliyetlerinden esinlenerek bu kavramın insan yaşamında ve zihninde büründüğü pek çok farklı veçheyi araştırıp kayda geçiriyor. Serginin küratörlüğünü ise Çağla Özbek üstleniyor.

Sergi, başlığını İngiliz filozof Gilbert Ryle’ın bedenin yanında ve ondan ayrı olarak var olan zihin kavramını tanımlamak ve Descartes’ın zihin-beden ikiliğini tarif etmek üzere ilk kez 1949’da kullandığı "Makinedeki hayalet" teriminden alıyor.

Galeri Nev İstanbul, Salı – Cuma günleri arasında 11.00 – 18.30 saatlerinde, Cumartesi günleri 12.00 – 18.30 saatlerinde ziyaret edilebilir.

Tanıtımdan:

"Başlık, sergi bağlamında fotoğraf makinesinin analogdan dijitale geçirdiği evrimde özneleri, nesneleri ve duyguları ardında iz bırakan bir tür hayalete çevirmeye muktedir oluşuna oyuncu bir atıf teşkil ediyor. Özellikle 19. yüzyılda Endüstri Devrimi ve pozitivizmin yükselişiyle beraber fotoğraf disiplini bilimsel, belgesel ve sanatsal işlevlerinin yanı sıra, insan yazgısının öngörülemeyen, vahim dönemeçlerine anlam kazandırmak için bir maneviyat sunmuştu. Viktoryen dönem boyunca İngiltere ve Avrupa’nın geri kalanında rağbet gören post mortem (ölüm sonrası) fotoğraflar ile insanlar ölüleriyle son ve sonsuz bir hatıra edinmiş, kaybettikleri yakınlarına "ruh fotoğrafçıları"nın (spirit photography) hileli pozlandırmalarında kavuşmayı ummuşlardı. Bu paradokstan hareketle Özdoğan, bu zamana kadar sanat pratiğinde farklı şekillerde işlemeyi sürdürdüğü, fotoğrafçının bir yan anlam sistemi inşa edebileceğine dair temel sorunsalı tekrar ziyaret ediyor. Diğer yandan Özdoğan’ın tahayyülünde yeniden kurguladığı haliyle "Makinedeki hayalet", özneyi sonsuz, aynı zamanda hareketsiz ve donuk kılan kilit ve tarihsel rolüyle fotoğraf sanatçısının ta kendisi olarak da imleniyor."


"Doğal gıdaya ulaşmanın bir yolu var!"