Eğitim uzmanı Hatice Yılmaz, üniversite sınavlarına giren öğrencilerin rehberlik ve yönlendirme hizmetlerinden yeterinde yararlanamadığını ve Yükseköğretim Kurumları Sınavı’nın (YKS) hatalı kurgulanması sebebiyle öğrencilerin istenilen sonuçlara ulaşamadığını aktardı.
Cumhuriyet'ten Figen Atalay'ın haberine göre Yılmaz, üniversite sistemindeki sıkıntıları ve öğrencilerin sınavlardaki başarısızlığın nedenleri konusunda şunları söylüyor:
YKS hatalı kurgulanmış. Bilindiği gibi birinci gün TYT, ikinci gün AYT ve YDT sınavı yapılıyor. Öğrencinin AYT’de hedefine ulaşabilmesi için TYT’de mümkün olduğunca çok soruya cevap vermesi gerekiyor. Çünkü YKS puanının yüzde 40’ı TYT’den geliyor. Üstelik Sayısal, Eşit Ağırlık, Sözel ya da Dil fark etmeksizin her TYT testinin ağırlığı her öğrenci için eşit. Yani daha çok fen bilimleri sorusu çözen sayısal öğrencisi değil, toplamda daha çok soru çözen öne geçiyor. Bu durum öğrencinin belirli bir hedefe yoğunlaşmasını da engelliyor. Üstelik TYT’de sosyal bilimler alanından tarih dersinden soracağınız 5 soru ile öğrencinin tarih bilgisini ölçmemiz de mümkün görülmüyor.Uygulanmakta olan sistemde AYT’de sayısal alanı yoğunlaşması gereken öğrenciler, TYT’de başarı için sosyal bilimler derslerine ya da Eşit Ağırlık alanında yoğunlaşmak isteyen adaylar fen bilimleri derslerine çalışmak zorunda kalıyor.’’
Sınav süreleri
TYT’de öğrencilere 120 soru soruluyor 135 dakika süre veriliyor. AYT’de ise öğrenciler SAY, SÖZ, EA ve DİL alanlarından hangisini hedeflemiş olursa olsun 80 soru için 180 dakika süreye sahipler. Sürenin uzun olması nedeniyle kendi alanları dışındaki sorulara da cevap veriyorlar. Dolayısıyla her bir öğrenci için neredeyse her puan türünde hesaplanıyor. Bu durumda öğrenciler aldıkları puana göre kendi alanları dışındaki alanlarda da tercih yapıyor.
YKS’nin en önemli hatalarından biri de öğrenciye alana yönelik tek soru çözmeden kazanma şansı vermesi. AYT’de hiç fen bilimleri sorusu çözmeden “mühendislik”, hiç Türk dili ve edebiyatı ve sosyal bilimler sorusu çözmeden “siyaset bilimi ve uluslararası ilişkiler” kazanmak mümkün.
Sorunların çözümü için sıralama barajından çok, alana yönelik derslerden belirli oranda soru çözme zorunluluğu getirmelidir. Böylece öğrenciler kariyer planı yaparken daha bilinçli adım atmak zorunda kalacaklardır.