Kepçe operatörünün demiryoluna dalarak neden olduğu kaza göz göre göre gelmiş. Daha önceki 'tehlikeli yakınlaşmalar' nedeniyle firma uyarılmış. Makine mühendisleri: Yolda hiçbir önlem yok
Önüne iş makinesi çıkan Cumhuriyet Ekspresi’nin birinci vagonu beş
yolcuya mezar olurken, demiryolu dün sabah yeniden ulaşıma açıldı.
Ancak çevresinde yoğun bir inşaat çalışması olan hattın güvenliğiyle
ilgili soru işaretleri arttı. Bölgede duble yol çalışmasını yürüten
firmanın daha önce demiryoluna defalarca ‘tehlikeli biçimde’
yaklaştığı, TCDD’nin firmayı ‘sözlü’ olarak uyardığı ortaya çıktı.
Makine Mühendisleri Odası da bölgede ne Karayolları’nın ne de yol yapan
firmanın önlem aldığını duyurdu.
Eskişehir’den 231 yolcusuyla Haydarpaşa istikametine giden Cumhuriyet
Ekspresi önceki gün saat 17.30’da Bilecik’in Bozüyük ilçesi
Karaköy-Ayvalı istasyonları arasında ilerlerken, karşısına bir ‘korsan
araç’ çıktı. İddiaya göre bölünmüş yol inşaatında çalışırken 10 gün
önce izne çıkan arkadaşının yerini alan kepçe operatörü Mehmet Sait
Yılmaz, ‘kestirme’ diye tren raylarından geçmek istedi. Aynı anda
karşıdan gelen tren, paletli iş makinesine çarptı. Kazada trenin
birinci vagonundaki yolculardan Aysel İzli (65), Mehmet Öztürk (53),
Derviş Havuztekin (24), Turgay Yılmazbaş (21) ile Metin Kürşat Yeşiltan
(14) öldü. İki makinist, iki TCDD görevlisi ve kepçe operatörü ile
birlikte 21 kişi yaralandı.
Kazayla ilgili olarak dün çarpıcı bir ihmal ortaya çıktı. TCDD’de üst
düzey bir yetkili, bölgede duble yol çalışmasını yürüten MÖN İnşaat ve
Ticaret Ltd.’nin araçlarının daha önce de demiryoluna yakınlaştığını,
bu nedenle firmanın uyarıldığını söyledi.
Mevzuata göre bu tip çalışmalarda ilgili firmanın ya da işi yaptıran
kamu kurumunun TCDD’yi bilgilendirmesi gerekiyordu. TCDD yetkilisi, bu
zorunluluk konusunda “Bir yolda demiryoluna yakın bölgede çalışma
yapılacaksa trafiğin önceden yazışmayla kesintiye uğratılmış olması
gerekir. Bu bölgede herhangi bir yazışma olmamış. En ufak, telefonla
dahi uyarma yok” dedi.
Yetkili, aynı bölgede daha önce böyle bir durumla karşılaşıp
karşılaşılmadığı sorusuna, “Daha önce görüldüğünde şiddetle uyarılmış.
Yazılı olarak değil ama bireysel uyarı yapılmış. Demiryoluna yakın
mesafede yaklaşmalar olmuş. Bizim gabari diye adlandırdığımız bir bölge
vardır. Tren trafiğini tehlikeye sokacak bir alandır. En ufak bir
yaklaşma dahi olamaz. Böyle bir durumda arkadaşların firmayı
uyardıklarını öğrendik” yanıtını verdi.
MMO: Karayolları da sorumlu
Radikal’in bu iddiaları sormak için aradığı, MÖN İnşaat ve Ticaret A.Ş
ortakları arasındaki Nihat Özbağ, sorulara yanıt vermedi.
Kazanın hemen ardından olay yerine teknik bilirkişi heyeti gönderen
Makine Mühendisleri Odası (MMO) da yol çalışmalarının hiçbir önlem
alınmadan sürdüğünü açıkladı. MMO Yönetim Kurulu Sekreteri Ali Ekber
Çakar imzalı yazılı açıklamada, karayolu inşaatının demiryoluna paralel
gittiği bir bölgede, gerek Karayolları Genel Müdürlüğü’nün ve gerekse
yapımcı inşaat firmasının iş güvenliğine yönelik herhangi bir önlem
almadan çalıştığının tespit edildiği kaydedildi. Ayrıca açıklamada,
kazanın oluşmasında iş makinesi operatörü kadar, çalışma bölgesinde
gerekli iş güvenliği tedbirlerini almayan Karayolları Genel Müdürlüğü
ve firma yetkililerinin de sorumlu olduğunun altı çizildi.
Açıklamada yetkililere şu sorular soruldu:
“Duble karayolu ve hızlı tren çalışmalarının olduğu bu noktalara
yönelik ne tür çalışma yapıldı, bundan sonra neler yapılacak? Bu yol
çalışmalarında faaliyet gösteren inşaat firmaları ve taşeron
personelin, kullandıkları iş makinelerine yönelik eğitimleri, yetki
belgeleri, iş ve sosyal güvenceleri var mı? Meydana gelen bu tür
olayları inceleyerek nelerin yanlış gittiğini araştıran, olabilecekleri
öngören ve risk analizleri yapan çalışmalar var mı?”
KESK’e bağlı Birleşik Taşımacılık Çalışanları Genel Başkanı Yunus Akıl
da “İş güvenliği olmadığı için asıl sorumlu, Ulaştırma Bakanlığı.
Operatör 10 gün önce gelmiş, bölgeyi bilmiyor. Paletli araçlar rayların
genişlemesine ya da daralmasına yol açabilir” dedi.
TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman olayı “Bu kaza demir yollarında hiç rastlanmış bir şey değil” diye yorumladı.
Karaman, bir gazetecinin, kazanın, kepçenin demir yoluna düşmesi sonucu
meydana gelmiş olup olamayacağını sorması üzerine, “Kepçenin düşmesi
mümkün değil” dedi.
Beş kişi savcılıktan serbest
Bu arada Hastaneden taburcu edilen Cumhuriyet Ekspresi makinistleri
Mehmet Çolak, Erol Altıntaş ile Bozüyük-Mekece bölünmüş karayolu
inşaatında taşeron firmada çalışan bir mühendis ile iki işçi jandarma
ekipleri tarafından gözaltına alındı. İlçe Jandarma Komutanlığı’nda
ifadeleri alınan beş kişi daha sonra adliyeye sevk edildi. Kazayla
ilgili soruşturmayı sürdüren cumhuriyet savcısı ifadeleri aldığı 5
kişiyi mahkemeye sevk etmeden serbest bıraktı. (Radikal, dha)
Metin bu yıl Anadolu Lisesi’ne gidecekti
14 yaşındaki Metin birinci vagonda öldü, ikinci vagondaki baba Ahmet Turan Yeşiltan kurtuldu.
14 yaşındaki Metin Kürşat Yeşiltan, annesiyle Ankara’da yaşıyordu. Kaza
sırasında Kocaeli’nin Derince ilçesinde oturan dedesi Ragıp ve
babaannesi Münire Yeşiltan’ı ziyaret için Ankara’dan yola çıkmıştı.
Yanında yer yoktu
Devlet Demiryolları’nda emekli olduktan sonra Trenyolu Bakım Onarım
Operatörü olarak çalışmaya devam eden babası Ahmet Turan Yeşiltan’la
Eskişehir Garı’nda buluştu.
Kaza sırasında büyük hasar gören birinci vagonda bulunan Metin’in
yanında yer olmadığı için, babasının ikinci vagonda oturduğu, kaza
anında en büyük hasarı birinci vagon aldığı için talihsiz gencin burada
hayatını kaybettiği belirlendi. Babası ise kazadan yara almadan
kurtuldu.
Talihsiz çocuğun cenazesi dün Derince İstasyon Camii’nde kılınan namazın ardından toprağa verildi.
Taksici trende ısrar etti
Kaza kurbanlarından 53 yaşındaki Mehmet Öztürk, işçi olarak çalıştığı
Sümerbank’tan emekli olduktan sonra taksi şoförlüğüne başlamıştı. Eşi
Nuray Öztürk, bir hafta önce İstanbul’da bulunan öğretmen kızı
Merve’nin yanına gitmişti. Eşini almak için trenle İstanbul’a
gideceğini söyleyen Öztürk’e, taksi durağındaki arkadaşlarından biri
kendisine ait özel araçla gitmesini önerdi. Ancak Öztürk ısrarlara
rağmen önceki gün son biletlerden birini aldıktan sonra bir arkadaşının
taksisiyle gara gidip 16.45’te hareket etmek üzere olan Cumhuriyet
Ekspresi’ne bindi.