T24 Dış Haberler
İtalyan giyim markası Benetton için hazırladığı reklam kampanyalarıyla tanınan moda fotoğrafçısı Oliviero Toscani, 82 yaşında hayatını kaybetti.
Markanın eski sanat yönetmeni, geçen yıl, vücudun hayati organlarını ve sinirlerini etkileyen, nadir görülen ve tedavisi olmayan bir hastalık olan amiloidoz hastası olduğunu açıklamıştı.
BBC'den Ruth Comerford'un aktardığı habere göre Toscani'nin eşi Kirsti, Instagram'da yaptığı paylaşımda, “Bugün, 13 Ocak 2025'te, sevgili Oliviero'muzun bir sonraki yolculuğuna çıktığı haberini büyük bir üzüntüyle duyuruyoruz” dedi.
Toscani, cuma günü Toskana'daki evinin yakınındaki Cecina'da hastaneye kaldırılmış ve durumunun ciddi olduğu açıklanmıştı.
Toscani, geçen yıl İtalyan Corriere della Sera gazetesine verdiği bir röportajda istemeden 40 kilo verdiğini söylemiş, “Ne kadar ömrüm kaldığını bilmiyorum ama zaten bu şekilde yaşamakla ilgilenmiyorum” ifadelerini kullanmıştı.
Sanatçı, çalışmalarında; aids, ırkçılık, savaş ve ölüm cezası gibi sosyal konulara dikkat çekiyordu.
Toscani'ye saygılarını sunan Benetton, 1989 yılında marka için çektiği bir fotoğrafı yayınlayarak, “Elveda Oliviero. Hayal kurmaya devam et” diye yazdı.
28 Şubat 1942'de Milano'da doğan Toscani, tanınmış bir Corriere fotoğrafçısının oğluydu ve Zürih'te sanat okuluna gitti.
Kariyeri boyunca Vogue ve GQ gibi önde gelen moda dergileri için çalıştı ve model Monica Bellucci'nin kariyerinin başlamasına yardımcı oldu.
Andy Warhol, John Lennon ve Federico Fellini gibi kültürel ikonları fotoğrafladı.
Benetton'da 18 yıl boyunca sürdürdüğü direktörlük görevi sırasında dünya çapında tanınmaya başladı.
Her ırktan modeli kullanması markanın simgesi haline geldi ve “United Colours of Benetton” logosunu popülerleştirdi - ancak kışkırtıcı fotoğrafları tartışmalara yol açtı.
Bosna'da öldürülen bir askerin kana bulanmış kıyafetlerinin görüntüleri dünyanın dört bir yanındaki Benetton reklam panolarında yer aldı.
Aids'ten ölmek üzere olan David Kirby'yi gösteren bir fotoğrafı grafik olarak kullanması da markanın boykot edilmesine yol açtı.
Toscani'nin siyah, beyaz ve sarı olarak etiketlenmiş üç özdeş insan kalbi fotoğrafı modadaki ırkçılığı ima ederken, bir rahip ve rahibenin öpüştüğü bir başka reklamı da yasaklanmıştı.
Sanatçı, idam mahkumlarının resimlerinin yer aldığı ve “ölüme mahkum” başlığını taşıyan son kampanyasıyla ilgili anlaşmazlıkların ardından 2000 yılında markayla yollarını ayırdı.
Toscani, insan hakları, din ve ırkçılık gibi konulara değinen kampanyalarının belirli konularda farkındalık yaratmak için tasarlandığını söyledi. Kampanyanın çok ileri gidip gitmediğine dair tartışmaların patlak verdiği dönemde Reuters'a verdiği bir röportajda “Sosyal meseleleri gündeme getirmek için kıyafetleri kullanıyorum”, “Geleneksel reklamcılık; belirli bir ürünü satın alırsanız güzel, cinsel açıdan güçlü, başarılı olacağınızı söyler. Bunların hiçbiri gerçekte mevcut değil” dedi.
2007 yılında, bir moda markasının anoreksiya karşıtı kampanyası için Fransız model Isabelle Caro'nun fotoğrafı manşetlere taşındı.
Yeme bozukluğu nedeniyle harap olmuş zayıf yüzü ve bir deri bir kemik kalmış vücudu, Milano moda haftası boyunca reklam panolarında ve gazetelerde yer aldı. Kampanya, podyumda aşırı zayıf modellerin kullanılmasına ilişkin endişelerin arttığı bir döneme denk geldi.
Moda evi Nolita için çekilen görsel, İtalya da dahil olmak üzere birçok ülkede yasaklandı, ancak viral oldu ve internette şiddetli tartışmalara neden oldu.
Toscani 2017 yılında Benetton için çalışmaya devam etti, ancak üç yıl sonra, 43 kişinin ölümüne neden olan Morandi Köprüsü faciasının önemini küçümsediği gerekçesiyle marka onunla bağlarını kopardı.
Toscani'den geriye eşi ve üç çocuğu Rocco, Lola ve Ali kaldı.
2024’ün gözden kaçan 26 dizi ve filmi |