T24
Metin Kaan Kurtuluş & Gonca Tokyol
Son günlerde dünya basınının en çok tartıştığı konulardan biri Boeing 737 MAX 8 tipi yolcu uçakları. Dünyanın en büyük sivil ve askeri uçak ve helikopter üreticilerinden Boeing’in ürettiği en son model yolcu uçakları, son 5 ay içinde iki defa, birbirine çok benzer şekilde yere çakıldı. Bu iki kazada 356 kişi hayatını kaybederken tek bir kişi bile kurtulamadı.
Endonezya’da Jakarta açıklarında denize düşen Lion Air uçağı 29 Ekim 2018’de, kalkışından sadece 12 dakika sonra yere çakılmıştı. 10 Mart 2019’da Etiyopya’nın başkenti Addis Ababa’dan havalanan Etiyopya Havayolları’na ait uçak ise kalkıştan sadece altı dakika sonra yere çakıldı. İki uçak da Boeing 737 MAX 8 idi ve ikisi de dengesiz bir kalkış yaptıktan sonra düştü.
"Lion Air kazası ile bu kaza arasındaki benzerlikler endişelenmemek için çok fazla”
Boeing 737 MAX 8 iki yıldan kısa bir süre önce ilk uçuşunu gerçekleştirdi. İki kazanın aynı nedenden meydana geldiğine dair henüz bir kanıt yok, hem Etiyopya’da hem de Endonezya’da incelemeler devam ediyor. Ancak, aynı model uçağın, ilk uçuşundan 2 seneden az bir süre sonra 2 benzer kaza geçirmesi alışagelmişin dışında bir durum. CNN International’ın havacılık danışmanı ve eski ABD Ulaştırma Bakanlığı Başmüfettişi Mary Schiavo, kazaları değerlendirirken, “Bu çok şüpheli. Karşımızda uçuşa başlamasından 2 yıldan kısa bir süre sonra 2 defa çakılmış yepyeni bir uçak var. Havacılık endüstrisinde alarmlar çalıyor çünkü normalde böyle şeyler olmaz. Lion Air kazası ile bu kaza arasındaki benzerlikler endişelenmemek için çok fazla” yorumunda bulundu.
"MAX 8’ler 'hız sensörleri’ konusunda bir problem yaşıyor olabilir"
Pilotlardan biri, normalde bu durumdan otomatik pilottan çıkarak kurtulunabileceğini ancak hız göstergelerinde bir arıza varsa uçuş ekibinin de uçağın hızını anlayamayacağını ve bunun pilotları yanıltmış olabileceğini dile getirdi.
"Anti-stall sistemi devreye girdiğinde tamamının açısı değişiyor"
Politico’nun ABD’deki federal kayıtlardan aktardığına göre de, ülkedeki pilotlar son aylarda en az 5 kez Boeing 737 MAX 8 uçakları kontrol etmekte problem yaşadıklarını bildirdiler. Olaylardan birinde, Kasım 2018’de bildirimde bulunan bir pilot, kalkış sırasında otomatik pilotun devreye girdiğini ve birkaç saniye içinde uçağın burnunun aşağıya çevrildiğini kaydetmiş.
“Uçağın sisteminin otomatik pilottan geri çıkılmasına izin vermediği” iddiası
Düşen Etiyopya Havayolları uçağında böyle bir bulguya rastlanmasa da Lion Air uçuşunun verileri incelendiğinde uçağın yüksekliğinde çok ciddi dalgalanmalar olduğu gözlemlenmişti. Lion Air kazasından sonra yapılan araştırmalarda “Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS)” adı verilen bir sistemin uçağın hız datalarını yanlış yorumlayıp uçağın burnunu otomatik olarak aşağı çektiği belirtilmişti. Kazaya sebep olan etkenlerden birinin de bu sistem olabileceği belirtilmişti. Henüz iki uçağın da düşüş nedeni kesin olarak bilinmiyor ve hala incelemeler devam ediyor.
"THY’nin bu sene eline ulaşmasını beklediği iki Boeing 737 MAX 8 siparişi daha var"
Boeing MAX 8’lerin kullanımı ve hava sahasını girişi birçok ülke ve havayolu tarafından yasaklandı. Arjantin, Çin, Avusturya, Birleşik Krallık, Almanya ve Türkiye bu ülkelerden sadece birkaçı. Dün THY uçakları uçurmayacağını açıklamıştı, bugün de Ulaştırma Bakanlığı hava sahasını Boeing 737 MAX 8’lere kapattı. Ancak Boeing’in menşe ülkesi ABD uçaklarla ilgili bir karar almadı. ABD’nin en yüksek tirajlı iki gazetesi New York Times ve The Washington Post bugünkü nüshalarının ilk sayfasına hükümetin kazaya karşı tutumunu sorgulayan haberler taşıdı. Times’ın haberine göre uçuş görevlileri, yolcular ve iki partiden de milletvekilleri bu modelin uçuşunun durdurulması için çağrıda bulundu ama hükümet ve Federal Havacılık Kurumu bu çağrılara direniyor.